![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ett tips: Tsipouro är en grekisk dryck som kyld visade sig vara bra som snaps till sommarens sillbord.
|
|
||||
|
||||
![]()
Kommer den från Thessaloniki är den bra till allt!
|
|
||||
|
||||
![]()
Men, men...
Tsipouro må vara bra som medel för ogräsbekämpning, men för invärtes bruk förmenas denna rysansvärda brygd vara rent förkastlig. Arne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Raketbränsle.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tsipouro= Raki = Grappa etc. ( kärt barn har många namn
![]() Själv använder jag den egenhändigt importerade varianten såsom Mikke beskrivit det med sitt Raki-recept från karpathos, fast jag kryddar med fänkål och anis, smakar fin fint som snaps till sillen för exempel. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För min del dricker jag bara Tsipouro från en tillverkare i byn Kalochori utanför Thessaloniki. €6.50 per liter. Bra att ha bilen med.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag gillar Raki/Tziporo.
|
|
||||
|
||||
![]()
2013 fick jag följa med på en biltur på Kreta. Vi åkte upp mot Therisso och sen ner mot Meskla där vi besökte första tavernan på höger sida. Där åt jag den godaste lammkotletten med potatis i ugn och en fantastisk röd paprika som tillbehör. Inhandlade också en liten flaska raki smaksatt med citron som fanns bland det man kunde köpa med sig. Flaskan har stått i kylskåpet i drygt två år. På midsommarafton i år var det dags att testa den som snaps till sillen. Så behagligt mild och god och som bonus fick jag berätta om utflykten till Meskla och i och med det återuppleva turen.
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fy Arne! Efter alla resor till Grekland, borde du ha tagit emot erbjudandet om provsmakning!
![]() Några vänner i Ierapetraområdet smaksätter rakin med allehanda frukter utan att blanda flera tillsammans. Mest populär var jordgubbsrakin i Sverige. Engelsmännen i området gör limonchello, men den är för söt i vår smak. Men de dricker den i dricksglas och inte i snapsglas. Vi har gjort och spridit Tant Marias recept från I-a. Smaken blir som glögg och hon brukade själv ta ett glas (minst) om dagen och hon blev över 90! Egen smaksättning av alkohol slutade jag med för länge sedan. Raki på Kreta är gott, men jag tar inte hem den till Sverige. Tant Marias raki Recept: 1½ liter raki 4 fingrar kanelstång 20-talet kryddnejlikor 4 muskotnötter 3-4 rågade matskedar socker Skal av en apelsin. Blanda alltsammans. Låt stå c:a en månad. Skaka emellanåt. Sila av. Blanda med okryddad raki till lämplig smak. Lycka till Janne m.fl. / Jannis |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
carpelux kallar tsipouro för raketbränsle. Då måste det vara bra för raketer drivs bara med prima vara. Men skämt åsido, det är skillnad på tsipouro och tsipouro beroende på tillverkare och det kan behövas en viss inkörningsperiod innan man lärt sig uppskatta den drycken och för den delen också retzina och ouzo. Mastika, som även skrivs mastiha, är nog lättare att lära sig uppskatta.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har haft en flaska i kylen ett bra tag nu som i mitt tycke verkligen smakar sk*t, Undrar varför jag ens köpte den?
Men tack vare tipsen om att krydda den så finns chansen att den blir uppdrucken ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bra gjord Raki är gott,likväl som Grappa..har inte smakat Tsipouro..
men vi har ju olika smak och en del smakar ju raketbränsle,typ... ![]() Hasse |
![]() |
|
|