![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...men nu har det i allafall vänt, nu får vi längre dagar vartefter. Här i Grekland är det inte så dramatiska skillnader på dagarnas längd som till exempel i Jämtland där jag växte upp, för att inte tala om områdena ännu längre norrut.
Jag har ett bra mått genom mitt köksfönster. En horisont av ganska låga berg böljar där borta, och solen går ner i de olika vindlingarna beroende på vilken årstid vi har. Vi ser inte de dramatiska sonedgångarna som så fascinerar besökare i Myrthies och Masouri - hur många foton har tagits där med Telendos och havet i solnedgång- men kan sommartid njuta av en utdragen skymning i stället. På grund av öns bergiga struktur finns det inte många byar eller hus som har både morgonsol och kvällssol. Sol har vi i alla fall så gott som varenda dag! Fukten inomhus drar ner temperaturen väsentligt så här vintertid. Min avfuktare producerar bortåt en liter per dygn i sovrummet! En god vän som har sitt hus nära havet skaffade sig en lite större modell och häpnade när han fick 12 liter kondensvatten första dygnet! Man kan ju föreställa sig hur hans textilier och mattor var gömställen för all denna fukt! Alla möjliga modeller av element och värmefläktar finns att köpa. Dock vill ingen betala mer för elen , hellre fryser man...De hus som har skorsten är lätt räknade, man har byggt för sommar, inte för värme. Otrolig marknad för den som kan producera och sälja (billigt) soldrivna värmekällor! Det får inte innebära större ingrepp i huset. Jag kommer att vara den första som köper! Tills vidare gäller: Värmemadrass och gammaldags värmeflaskor för hett vatten. Oslagbar kombination...Ylletröja, tofflor, pyjamas, låta bli att duscha ofta, dubbla gardiner...rena femtiotalsnorrland alltså. Det trodde ni inte, ni som bara varit här sommartid! |
|
||||
|
||||
![]()
Man har byggt för sommar, inte för vinter, menar jag...
|
|
|||
|
|||
![]()
Lika trevlig läsning som vanligt!
Tack för årets alla krönikor! ![]() God Jul och Gott Nytt År! önskar Pnyx som julstressar vidare, men nu med avsevärt höjt humör! |
|
|||
|
|||
![]()
TACK snälla för alla rapporter!
![]() ![]() EN RIKTIGT GOD JUL önskas! (Med lagom värme både inom-som utomhus.) Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Intressant och rolig läsning.Jo minsann,jag vet precis hur det kan kännas på vintern i medelhavsländerna.England är också rätt hemskt.
Ha en fin Jul!! |
|
||||
|
||||
![]()
God Jul från ett grönt Motala. Plus 6
|
|
|||
|
|||
![]()
Monica, det "halvkalla" är en av anledningarna till våra Sverigeresor under de kallaste perioderna. Vi glömmer aldrig vår första julresa till Koutsounari, utan filtar, bara en värmefläkt i huset och helt oförberedda på att fukten kröp in i kroppsmärgen!
Nu har vi lärt oss och har solvärmefläkt, avfuktare och infravärme installerat. Men en extra tröja skadar aldrig på kvällarna, sedan man suttit ute och värmts av solen. Just nu känns det i alla fall skönt i den jämtska lägenheten, när snön yr utanför knuten och det är 6 grader kallt. De sista dygnen har det kommit 2 dm lätt snö. Ha en G0D GREKISK JUL och ETT GOTT NYTT ÅR, Monica önskar / Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har en fantastisk dag här i Paleochora.
Solen glittrar på havet 20 meter från vår studio, Värmen är behagligt Sverige-högsommar-aktigt. Lite fuktigt i studion när man bor så närma havet, men det är vi vana vid från vår ö utanför Umeå. Rapporter från Umeå: Minus 5 grader men en fin snö, som många andra saknar i övriga Sverige. Vi mår verkligen förträffligt denna dag. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Det ska ni fortsätta med!!! STOR KRAM!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla hälsningar! Nu ska jag bara fritera lite kalamari att äta till vitkålssalladen som är klar, kollar recept på rödbetssallad och glögg och tror att jag har alla ingredienser hemma. Snart ska jag ner till stan och sälja lotter , det pågår bazaar...God Helg alla!
|
|
||||
|
||||
![]()
God Jul Monica, och tack för alla underbara kåserier!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ha, en riktigt fin JUL Monica och TACK för i år.. jag är en av många som uppskattar dina trevliga kåserier och hoppas på fler även nästa år!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg ønsker dere en riktig god jul Monica! Ses vel til våren tenker jeg.
|
![]() |
|
|