Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-26, 06:12
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Lesbos eller Lefkas

Hej alla!

Nu börjar vi få problem med att bestämma oss. Vi funderar på att ta en resa till Lesbos eller Lefkas men vet ej vilken av dem.
Gällande Lesbos är det Molivos vi hade tänkt oss och på Lefkas är det Nidri.
Vi gillar den grekiska lugna charmen. Ställen vi varit på innan och gillat skarpt är Tilos, Samos och Santorini.
Någon som kan rekommendera något av ställena.
Vi gillar att det är lite lugn där man bara sitter och tar ett glas vin och tittar utåt. Självklart är det kul om man kan göra lite utflykter också.
Vi är ett par mot 30års åldern.

Tack för hjälpen

Fredrik
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 07:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lesbos eller Lefkas

Alltid svårt att råda andra men Lesbos är helt klart en av mina favoriter. Har besökt båda öarna och orterna och Nidri är inget ställe som jag återvänder till. Nu är det visserligen väldigt länge sedan jag tillbringade några dagar där så Molyvos är ett betydligt färskare minne. Det fanns många vackra stränder på Lefkas och huvudstaden hade viss charm. Molyvos är en vacker liten stad och där jag bodde i de gamla gränderna var det väldigt fint.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_N Visa inlägg
Vi gillar att det är lite lugn där man bara sitter och tar ett glas vin och tittar utåt.
Jag gillar både Lefkas och Lesbos. Fina öar båda två. Jag har bott i Nidri, och jag har bott i Molivos. Om jag skulle välja mellan dessa orter skulle jag i 99 fall av 100 valt Molivos. Inte minst om det gäller att ta det lugnt och titta ut över havet med ett glas vin.

Lesbos har mycket att erbjuda om ni vill göra utflykter. Det finns hur mycket att se och göra som helst.
Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 05:32

Det blir 2v till lesbos och Molivos. Hotellet Sea Horse som erbjuds av Ving. Hoppas detta komemr bli fint!

/ Fredrik
Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 09:58
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det blir 2v till lesbos och Molivos. Hotellet Sea Horse som erbjuds av Ving.
Det är ett av de bästa ställen jag har bott på.
Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 10:02

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är ett av de bästa ställen jag har bott på.
Byn eller även hotellet? Berätta gärna mer
Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 10:09
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Byn eller även hotellet?
Hotellet. Molyvos gillas jag också väldigt mycket.
Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 11:21
Eva Ls avatar

Citat:
Det blir 2v till lesbos och Molivos. Hotellet Sea Horse som erbjuds av Ving. Hoppas detta komemr bli fint!

/ Fredrik
Jättefint ställe. Hotellet har jag bara sett från utsidan men läget är det bästa tänkbara. Jag bodde själv enklare i ett litet hus där Ving hade fem rum.
Skulle gärna åka dit på en chartervecka med en väninna men både Ving och Apollo har numera bara resor från Köpenhamn och dit är det långt om man bor i norrland.

Helt säkert kommer ni att få det bra där.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 15:04

Har kollat på lite bilder över Molivos, verkar som sagt väldigt fint.
Men en sak jag funderat över. Vi kommer som sagt bo i hamnen. Finns där något mer än bara restauranger? Hur lång tid tar det att gå till andra faciliteter. Som butiker och stranden? Enligt Ving är det 0 m till lokalt centrum men det lär vara själva båthamnen. Sedan är det 600m till stranden. Kan det vara så att man går upp på "bergsvägen" som man oftast ser på bilderna.
Som på denna bilden precis ovanför den vita båten t.ex. (Hoppas man får länge, annars tar jag bort) http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=3&theater

/ Fredrik
Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 15:19
Eva Ls avatar

Allt är ganska nära så ni kommer inte att uppleva läget som ocentralt. Stenstranden i Molyvos har en offentlig pool men det är inte så märkvärdigt. Gott om sjöborrar. Jag badade inte där utan mest i Petra och ett par gånger Anaxos dit jag åkte lokalbuss som går relativt ofta.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 20:08
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Allt är ganska nära så ni kommer inte att uppleva läget som ocentralt. Stenstranden i Molyvos har en offentlig pool men det är inte så märkvärdigt. Gott om sjöborrar. Jag badade inte där utan mest i Petra och ett par gånger Anaxos dit jag åkte lokalbuss som går relativt ofta.

Eva
Om ni inte vill åka buss finns det många moppeuthyrare i Molivos. stränderna i Petra och Anaxos är som sagt mycket bättre men Molivos är absolut mysigast att strosa i på kvälllen.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 19:55
stenake stenake är inte uppkopplad

Vi bodde på det är hotellet 1999, alltså 13 år sedan och på bilderna hos Ving ser det fortfarande likadant ut. Vi bodde bara en natt här eftersom vi luffade runt ön på egen hand, men hotellet var jättebra liksom läget. Uppe på höjden finns flera tavernor med fin utsikt över Medelhavet. I Petra som inte ligger så långt från Molivos bodde vi också och där finns en större och bättre strand. Jag är övertygad om att ni kommer att trivas i Molyvos för även om det är 13 år sen vi var där så har ofta tiden stått hyfsat stilla i mindre orter i Grekland
Sten-Åke
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.