![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Första inlägget... ![]() I början av september tänker jag mig en semester med min femåring som behöver en liten egen tid med mig då jag jobbar mycket. De äldre får stanna hemma med pappa. ![]() Jag har läst lite vad ni skrivit om Karpathos och har några funderingar utifrån våra behov. Vi vill ha ett hotell med bra pool för min femåring, vi behöver inte ha många affärer men ändå några för de där vanliga turistinköpen. Stranden ska bestå av sand och inte sten. Frukost vill vi kunna köpa in själva via supermarket och ja, det mesta ska finnas runt omkring. Vi kommer nog inte göra några utflykter utan mest slappa vid poolen och ta oss till stranden. ![]() Mitt första alternativ är att åka till Aegean Village i Amopi och mitt andra är Parasol i Pagadia. Vad tycker och tror ni? Andra frågor utifrån att jag har ett barn med mig: * Ön är blåsig, påverkar det strömmar osv i vattnet? * Om det blåser så, hur påverkar det start och landning? * Hm, några skriver om bergen och vägarna. Hur är vägen fr flygplatsen till Amopi och Pagadia? Sen när barnet somnat kommer förstås boken fram och jag tänkte få lite egentid ![]() Åååh, så glad jag blir för många svar nu. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kul att du åker till karpathos. Har åkt tidigare med barn och det fungerar bra. Har bara erfarenhet av hotell runt Pigadia. Det är lite mer "fart" där. Amopi är lite för sig själv. Parasol skall ha en bra resturang och nära finns andra matställen. Supermarket finns i närheten. Vill man till en lite bättre supermarket så går man in till Pigadia som har en bra strax innan busstorget som ligger i början av "stan" från ditt håll. Strömmar blir du påverkad av om du simmar ut lite men inget exstremt. Ni har en sandstrand nära. Inga som helst problem med start och landning de gånger som vi har varit där. Vägen från flygplatsen är ingen hissnande upplevelse.
Vi åker ner varje år efter att jobbat en hel sommar hemma. Det är verligen en ö att koppla av på. God mat och sköna bad. |
|
|||
|
|||
![]()
Hei.
Du trenger ikke være engstelig for vinden, syns jeg. Det er uansett forbigående, og egentlig en opplevelse det også. La det ikke hindre deg i å dra til øya over alle øyer. Hvis du er ute etter strender som i Thailand, syns du kanskje ikke bystranda er bra nok. Det er jo NOEN steiner der. Det er utrolig så forskjellige vi er. Selv mener jeg at stranda nærmest byen er helt bra for selv helt små barn. Amopi passer best til dagsturer . God tur fra Pelagia som reiser til Agii Apostoli to ganger denne sommeren |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Aegean Village har visserligen en fin pool, men det ligger på sluttningen en bit ifrån stränderna. Den närmaste består av sten, och närmsta sandstrand är inte vad den brukade vara. Där det förra året var sandbotten, har sanden spolats bort under vintern och bottnen består av sten. ![]() Parasol ligger utmed stora vägen längs stranden i Pigadia. Inga backar där. ![]() Karin som har varit hemma i två veckor och redan längtar tillbaka ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för era svar!
Nu blir jag fundersam också. Parasol verkar alltså vara ett bättre alternativ för oss. Tur jag har en vecka till på mig att fundera... Vi tar två frågor till då: * Har Parasol en barnvänlig pool? Är det lägre på ena sidan? * Bara en som kommenterar landning och start. Påverkar verkligen inte blåsten detta? Annars kan jag säga att jag är inte ute efter Thailand-stränder, men vill ju inte ha bara grus. Några sandslott kan det ju få bli på en vecka. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, blåsten påverkar inte start och landning, mer än att man kan gå ner eller lyfta åt olika håll på banan. SÅ mycket blåser det inte!
![]() ![]() Vet tyvärr inte om Parasol har barnavdelning i poolen. Däremot vet jag att om du går vägen till höger ett par hundra meter och sedan svänger vänster vid Seven eleven, kommer du till Hotel Nisia, som har trevligt poolområde med grund barnpool. Där brukar vi spendera våra pooldagar. ![]() ![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Okej, hatten får jag lämna hemma.
![]() Hotel Nisia, är de så snälla alltså eller... hur gör ni? Gömmer er bakom hatten kanske? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har nu kollat upp Parasol lite mer och de har ingen barnpool och ingen del av poolen som är mer grund heller...
Om vi inte tänker på Hotell Nisia så jag tillbaka på Aegean då. Hur långt är det att gå till andra stränder från hotellet där då än just den nedanför hotellet (som jag ändå inte tänkt mig i första hand)? Är det backigt hela vägen då? Och hur lätt är det att ta buss in till Pigadia? Vad kostar det? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Poolområdet, med en mycket trevlig poolbar, ligger på andra sidan gatan från hotellet sett, och är öppet för alla!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Enig i det som står om Nisia. For alle og veldig koselig. Det er ikke lett å finne hotell i Pigadia med barnebasseng. Men både Electra Beach og Vergina (VING) har. Elektra Beach er jo i tillegg rett på stranda, og helt nærme byen. Spørs hvilken prisklasse du er ute etter også. Vergina ligger et stykke unna med bratt bakke. Pelagia |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kan annars rekommendera Hotel Diakonis ! Nybyggt, fräscht, nära till allt !
Fräsch pool med avdelad barnavd. Ha en skön resa !! |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, priset ska vara så lågt som möjligt
![]() Känns lite knepigt att smyga in på andra hotell så där, är det allmänt öppet så att alla gör så på Hotel Nisia? Om någon "kommer på en" - vad händer då? Om vi åker till Aegean V så kan vi ju alltid ta bussen eller en taxi in till Pigadia också förstås för att shoppa en dag eller två. Det är väl inte dyrt så? Krångligt? Måste googla på Nisia. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Heisan. Du kan trygt bruke Nisia. Det er ikke snakk om å snike seg inn heller, du kan gå inn fra gata - se skilt. Hvis du er redd for det, kan du jo bare spørre i baren der. Har også hørt av andre at dersom man spør, og evt. betaler litt, kan man få oppholde seg ved pooler andre steder også. Amopi ligger bare noen kilometer fra Pigadia og det går busser. Det er ikke dyrt, og ettersom du vel kanskje mest resier på dagtid så går det bra. Selv kom vi for sent til bussen i Amopi en gang vi skulle tilbake til Pigadia, da ringte de fra restaurant Calypso for oss og drosje kom med en gang. Jeg syns personlig Amopi er fint, og toppers for barn. Pigadia |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet en småbarnsfamilj som bodde på Aegean Village i Ammopi förra året och de hade det superbra.
Med tanke på att du har en femåring i bagaget ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hei!
Jeg har vært alene med sønnen min en uke nesten hver sommer siden han ble født, og både han og jeg stortrives i Pigadia. Også reiser vi dit 2 uker senere på sommeren hvor pappaen også er med. Har familie der nede ![]() Ifjor bodde vi på hotel Romantica, som ligger like bortenfor Parasol. De har ikke egen barnedel i bassenget, men den ene delen var litt grunnere så han sto på tærne der, ellers klarte han seg utmerket med armringer på! Han var 5 år ifjor. Når vi har bodd på hoteller uten basseng, så har vi ofte gått til Electra Beach. Jeg betaler ikke noe der, men det kan jo være fordi jeg kjenner dem godt nå, men vet at de noen ganger tar 5 euro. Kommer helt an på hvor fullt det er der, tror jeg. Og uansett så betaler man for solseng på stranda også, så da synes jeg ikke det er så galt. Der har de iallefall eget barnebasseng! Nisia Pool er også et flott sted å være, hvor vi også har gått mange ganger når det blåser for mye på stranda. Du vet, når sanden "pisker" oss voksne på leggen, så kjenner 5-åringen det over hele kroppen ![]() Jeg reiser dit nå for 17. gang, og bare en eneste gang har det ristet litt i flyet ved landing. Men det rister ikke mer enn en vanlig turbulens...! Og som de andre sier - hold på hatten når dere går ut av flyet, caps bør festes på sekken og ikke haes på hodet akkurat der! Inne i Pigadia er det bilfritt om kvelden, og jeg har alltid likt at gutten min kan rusle fritt i gata der, slipper å dra han inntil meg fordi det kommer biler. Men - det er inne sentrum og på havna. Veien til sentrum er ikke bilfri, så der må du passe på! Skal dere virkelig kose dere med strandliv en hel dag, så ta bussen til Amopi og gå til Small Ammopi, det er en fin sandstrand som ligger innerst i bukta, innenfor Golden beach. Gutten min ELSKER å være der, for det er perfekt byggesand, perfekt for snorkling, langgrunt og perfekt for bading. Helt underbart! Du har valgt en veldig bra øy å ta med deg barnet på aleneferie! En annen ting er at man sjelden føler seg alene, Karpathierne er veldig glade i barn, og de tar seg TID til å snakke med dem ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ok, då 217 meter !!
![]() |
![]() |
|
|