![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag söker efter ett recept på Kleftiko som är min gubbes favoriträtt. Det står inget om Kleftiko i kokboken "Grekisk Kokkonst".
Vi kan ju inte åka til Grekland nu mitt i vintern så vi får fixa greklandskänsla på andra sätt. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.ninisworld.com/oddsends/r..._kleftiko.html Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Et forslag til oppskrift, som jeg synes er god...
500 - 600 g lammekjøtt (uten ben) 4 fedd hvitløk i skiver 4 små løk i skiver 4 små/middels poteter i skiver 4 små gulrøtter delt i fire biter 100-200 gram fetaost 4 ss nypresset sitronsaft 4 ss smeltet smør Eventuelt 8 ss rødvin 1 ts oregano 1 ts mynte nykvernet pepper og salt Del kjøttet i fire stykker. Ta et passende stykke aluminiumsfolie slik at det blir plass til alle ingrediensene inni. Smør litt smør på folien. Legg et stykke kjøtt på folien sammen med poteter, gulrøtter, løk og hvitløk. Fetaost i terninger. Hell over sitronsaft. Krydre med pepper, salt, oregano og mynte. Lag tre pakker til. Tilsett gjerne 2 ss rødvin i hver pakke. Brett godt slik at det blir tett. Løft hjørnene litt opp så saften ikke renner ut. Legg pakkene i en ildfast form. Kok dem i ovn på 175 grader i 1 1/2 - 2 timer. Alternativt kan pakken fylles med tomat, paprika, squash, aubergine eller andre grønnsaker du liker. Prøv deg fram. |
|
||||
|
||||
![]()
Det där lät fantastiskt gott.
Tror jag får prova det ngn gång... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det er godt!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tack för receptet Xristina! Hälsningar Ann-Kristin. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Tänkte vara lite höstig å ta rätt på älgsteken, men för tusan GREKtarmen ska ju ha sitt ! Så det blir nog KLEFTIKO, efter detta slipprigt frestande recept ![]() // Matvraket |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() MEN borde inte denna tråd flyttas till något MATIGARE ställe på sajten, så man hittar schyssta KLEFTIKO-referenser när man få KLEFTIKO-feber ![]() nästa gång, typ efter 46117 nya inlägg i ämnet ?????? ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
OJ förlåt, det är ju i rätt kategori ju !
TRÖTT I HUVUDET-GUPP |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har forsøkt begge delene, men foretrekker å legge dem i fra starten - for det er varmt, og noen ganger sølete, å få den i under kokingen...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Måste jag bara pröva i helgen jag också.Cia
|
|
|||
|
|||
![]()
Xristina - testade ditt recept ikväll, och det var underbart gott, med mycket Feta och fäsrka örter. Tack för det goda receptet!
![]() Gita |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Absolut, har du fler goda tips, så varsågod! Det mottages gärna
![]() Gita PS. Jag var skeptisk mot myntan, men tog det i alla fall, och det blev väldigt gott! |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag provat ditt recept Xristina, oj vad gott det var!
Vi avnjöt i kväll en middag bestående av Kleftiko kryddad med mynta från trädgården. Till det drack vi en flaska vitt vin som vi i somras förärades av värdparet på taverna Gorgona i Agia Anna, Naxos - deras alldeles egna som man där varje kväll blir bjuden på. Efterrätten bestod av grekisk youghurt toppad med hackade valnötter i kretensisk timjanhonung med syltade grekiska fikon. Kaffe med kitronlikör från Naxos. I bakgrunden sjöng Parios Theodorakis. Visst är det härligt att få drömma sig tillbaks till Grekland ibland med hjälp av mat och musik! Tack än en gång för receptet Xristina, det kommer vi att njuta av fler gånger. Hälsningar Ann-Krisin. Senast redigerad av Annki den 2005-11-05 klockan 18:47. |
|
|||
|
|||
![]()
For en som egentlig ikke er så glad i lam, er det hyggelig at jeg kunne bidra med en oppskrift som flere liker. Jeg fant den på internett for en del år siden, og mange har hatt glede av den!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för receptet till lamm Kleftiko, jag lagade det i helgen och det blev jättegott.
Doften och smaken förde oss tillbaka till Grekland. Precis lika gott som den kleftiko som vi åt på Toxotis i Thassos stad eller den som vi åt på Captains Table i Argostoli på Kefalonia. Tack än en gång! Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Så flott, Carina! Glad dere syntes den var god.
![]() |
![]() |
|
|