Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-08, 12:20
Lennart_Eva Lennart_Eva är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Turistinvasionen på Naxos

Vi har åkt till Naxos sedan 1997, då det var ett riktigt paradis med lagom med turister. Vi har varit där 6 gånger sedan dess, och tyvärr för oss verkar det som många italienare och Atenare har hittat till ön, troligen tack vare snabbare färjeförbindelser enligt vad jag har hört se det har ökat år för år. Senaste gångerna 2006 och 2007 var det helt hopplöst att få tag i en hyrbil och det var svårt få plats på restauranger, igenkorkade vägar ute vid Agia Anna mm.
Vi har har ju dessutom ovanan att vi vill åka i augusti-september när även italienare och greker har semester så vi får ju delvis skylla oss själva, men det är ju bästa tiden så då vill man ju vara där.
Efter 2007-resan sa vi att nu får det vara nog, vi får söka oss till andra ställen, men fortfarande är längtan att återvända stark.
Jag undrar därför om andra som varit där under de senaste åren har märkt någon avmattning av turister? Hoppas ju att det ska vara bättre men åker inte så länge vi inte har fått indikationer på att det har lugnat ner sig.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 14:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Turistinvasionen på Naxos

Vi var där i mitten på juli och det var groteskt mycket folk. På Agia Anna stranden gick det inte att ta sig fram, bland alla solstolar, tingel tangel försäljare mm.
Nä, Naxos får hädanefter avnjutas i lågsäsong. Det är trots allt en underbar ö.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 15:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Vi var på Naxos, för mig första och enda gången hittills, i månadsskiftet juli/augusti år 2007. Det gick inte att förboka rum till hyfsade priser och det var nästan inga roomsare vid hamnen när vi kom fram på natten, men annars var det mycket färre människor än vi hade förväntat oss....Vi blev positivt överraskade efter allt vi hört och på tavernorna i stan fanns alltid plats...
Vi hade jättetrevligt, hyrde fyrhjuling och åkte runt på ön...Visst var det mycket folk vid Ag Annastranden men där behöver man ju inte ligga med alla andra stränder som finns..Vi hade tänkt lämna Naxos efter en vecka men trivdes så bra så vi bytte bara ort från Chora till Appolonia....och där fanns gott om plats

..så just i detta fallet är jag inte någon bra referens

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 16:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Efter andra helgen i Sept sjunker antalet besökare på öarna radikalt. Jag kom till Naxos kring 10:e Sept för några år sedan och jag tyckte nästan det var för lite folk där då...
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 18:47
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Håller med Peter, vi var där förra året 5 - 9 september och det var inga som helst problem med att fixa rum. Det var ett stort antal rumsuthyrare som erbjöd boende när färjan anlände från Santorini. Inte heller var det trångt på de stränder vi besökte. "Inkastarna" vid näringsställena var också på alerten för att få matgäster in till sina ställen. Så i september så verkar det nog inte vara risk för någon turistinvasion.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 21:59
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Upplevde Naxos som lugnt

Vi ville resa till en plats som var genuin och gemytlig, utan stora hotellkomplex, tingel-tangel och packat med folk. Någon tipsade oss om Naxos och det överträffade våra förväntningar. Vi bodde i Chora första veckan i juni förra året, alltså innan turisterna strömmat till som värst. Det var perfekt, vi kunde vandra runt i gränderna dagtid näst intill ensamma och på kvällstid var det lagom mycket med folk. På stränderna och i vattnet var det glest vid flera tillfällen och som max lagom med folk. Naturen var underbar, allt var grönt och det lyste av färgglada blommor överallt. Jag är ingen expert på varken Grekland i allmänhet eller Naxos i synnerhet men skulle ni inte bara kunna göra som vi och åka lite tidigare på säsongen om ni vill njuta av en hyfsat fridfull ö? Jag förstår att ni har en längtan tillbaka
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 08:11
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej.
Åren 2005-2008 va dunderår på Naxos, mycket turister hela sommaren speciellt i Augusti. Bra för oss som har buisiness här, men kanske inte så kul för folk som vill ha Naxos för sej själv. 2009 va turismen ner ungefär 15% i Grekland och på Naxos p.g.a den ekonomiska krisen, vad som kommer hända i år är bara gissiningar. Hotellägarna säger att bokningarna för sommaren ser bättre ut men med Greklands ekonomiksa problem så kanske inte grekerna själva turistar i år. Time will tell. Vi hoppas ju förstås på en bra sommar med mycket folk.
Om ni vill ha en lugnare semseter så skulle jag undvika Augusti helt. Från den första till helgen i augusti till helgen efter den 15 augusti så är det industrisemeter i Grekland och som ni märkt så tar alla greker med sej bilen på semester.... Från första september så lugnar det ner sej ordentligt. Vädret på Naxos är normalt fint tills mitten av Oktober med kanske lite risk för regn i oktober. Badvänligt hela tiden och kanske lite svalare på kvällarna. Juni är också en fin månad, varmare än september och inte så mycket folk före den 20 nd.
Men om ni vill ha Naxos för er själva så kom nu! 15-20 grader varje dag, mycke sol och VÅR. Färska jordgubbar i affären, tulpanknopparna i trädgårn börjar komma upp och hela naturen är full av blommor av alla slag. Ett grönt Naxos ni aldrig kan se i September.
Hoppas ni kommer hit i sommar!

Lotta
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 10:51
monica monica är inte uppkopplad

Om man åker till Grekland i Augusti får man väl räkna med Greker och Italienare, det är ju då de har semester. Och att Atenare semestrar i sitt eget land är väl inte så konstigt.

Varför väljer man inte att åka i maj eller juni om man inte vill ha för mycket folk.
Väldigt grönt fortfarande och mycket finare tycker jag än i augusti eller september när allt är sönderbränt och väldigt varmt.

Mycket folk är det på alla öar i Augusti så det blir nog inte så mycket lugnare på någon annan ö.

Själv är jag glad att kunna göra tvärtom, jag åker till Sverige i början av juli och stannar till i slutet av augusti.

Monica
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 21:11
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Varför väljer man inte att åka i maj eller juni om man inte vill ha för mycket folk.
För att man kanske inte kan ta semester precis när man vill...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-03-16 klockan 21:26.
Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 22:01
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
För att man kanske inte kan ta semester precis när man vill...

/kimmen
Fast det verkar ju inte vara Eva Lennarts skäl, för de skriver ju att de vill vara där i augusti för att det tycker att det är bäst då.

monica
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.