Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-07, 20:38
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Till och från Arlanda med tåg

Hejsan!

Nu är det drygt en månad kvar tills vi åker till Lefkas, och vi sitter och funderar på hur vi ska ta oss till Arlanda. Hittils har vi alltid tagit bilen och stått på en långtidsparkering, och det har alltid funkat jättebra för oss.

Problemet denna gång är att planet ska landa kl 02.50 och det känns lite dumt att sätta sig i en bil vid fyratiden på morgonen och köra de 25 mil vi har hem. Så nu har vi börjat fundera på att ta tåget eftersom det går direkt från Linköping till Arlanda. Finns det någon som har åkt tåg till Arlanda och i så fall funkar det bra och är det smidigt? Själv är det säkert tio år sen jag åkte tåg och vet inte riktigt hur det funkar med biljetter. Om man förbeställer tågbiljetter till en viss avgång och flyget är försenat, kan man då ta ett senare tåg och betala ev mellanskillnad på tåget eller ska man vänta med att beställa hemresebiljetten tills man vet när planet landar?

Har funderat lite på övernattning vid Arlanda också. Vilket tror ni blir smidigast?

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2008-06-07, 22:03
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Till och från Arlanda med tåg

Jag har åkt tåg många gånger mellan Arlanda och Norrköping och det är ju samma tåg som går vidare mot Linköping. Det är hur enkelt som helst och skönt att slippa sätta sig i en bil när man rest nästan hela natten. Biljetter kan du ju boka från ett internetcafé i Grekland dagen innan Ni ska åka hem då Ni ju vet flygtiden så att det inte är några ändringar. Man kan boka sistaminutenbiljetter tidigast 24 timmar innan tågavgången och de biljetterna är ju oftast mycket billigare. Sen tar du ut biljetten i automat när du kommer till Arlanda innan du ska ner till tåget.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2008-06-07, 22:23
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Sista minuten kan man bara köpa om man är under 26/student/pensionär.
Om du köper biljetter som kan återbetalas eller ombokas så måste du avboka dom innan avgång. Lite svårt om du sitter på ett plan...
Men oftast vet man ju det när man sitter på flygplatsen och väntar.. Så om ngn hemma kunde hjälpa dig med att avboka om flyget blir sent skulle ju vara det ultimata...
Annars får ni nog köpa dom i automaten när ni kommer till Arlanda.. Så ni inte sitter med biljetter som inte går att använda.. Men jag tror inte att tåget från Arlanda till Linköping är fullt alla avgångar... Nu vet jag ju inte vad det är för en dag, men vi (jobbar på SJ) brukar inte ha fullt på dom tidiga morgontågen....

Hör gärna av dig om du undrar ngt ang mitt dravel...

Carin
Svara med citat
Gammal 2008-06-08, 07:59

Tack Margaretha och Carin för svaren.

Det var precis det jag var orolig för, med biljetterna. Jag är ju en planeringsmänniska och vill ha allt klart när jag ger mig av, men om det finns biljetter som går att boka av så kanske barnen hemma kan hjälpa till. Men går det att göra via nätet? Men det kanske är smidigare att köpa på plats när man landat.

Tyvärr har jag märkt att det ofta är charterplanen som är försenade och det är förmodligen dumt att chansa med förköpta biljetter.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2008-06-08, 15:49

Glömde skriva att vi ska åka hem natten mellan måndag och tisdag i slutet av juli. Då borde det väl finnas platser kvar

//Ingela som inte bestämt sig ännu
Svara med citat
Gammal 2008-06-08, 22:31
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Hejsan!

Nu är det drygt en månad kvar tills vi åker till Lefkas, och vi sitter och funderar på hur vi ska ta oss till Arlanda. Hittils har vi alltid tagit bilen och stått på en långtidsparkering, och det har alltid funkat jättebra för oss.

Problemet denna gång är att planet ska landa kl 02.50 och det känns lite dumt att sätta sig i en bil vid fyratiden på morgonen och köra de 25 mil vi har hem. Så nu har vi börjat fundera på att ta tåget eftersom det går direkt från Linköping till Arlanda. Finns det någon som har åkt tåg till Arlanda och i så fall funkar det bra och är det smidigt? Själv är det säkert tio år sen jag åkte tåg och vet inte riktigt hur det funkar med biljetter. Om man förbeställer tågbiljetter till en viss avgång och flyget är försenat, kan man då ta ett senare tåg och betala ev mellanskillnad på tåget eller ska man vänta med att beställa hemresebiljetten tills man vet när planet landar?

Har funderat lite på övernattning vid Arlanda också. Vilket tror ni blir smidigast?

//Ingela

Hej,
Jag åker alltid tåg till Arlanda (från Sundsvall). Bokar 90 dagar innan avgång både dit- och hemresa. Det brukar bli billiga biljetter så om det skulle strula till sig så är det ingen större förlust. Det har för övrigt bara hänt en gång... Planet från Rhodos var försenat 9 timmar när vi skulle hem... det var 2005. Räddningen kom genom min man som hämtade oss på Arlanda. Han tyckte inte att vi skulle hålla på att trassla med tåg och annat bök så han kom precis lagom när vi var klara med "utcheckningen". Sundsvall-Arlanda tur & retur på några timmar...

Har även bokat hotell när väntan är för lång. Det är aningen trist att sitta på Arlanda och vänta. Det brukar vara så att nerresan går geschwint medan hemresan tar dubbelt så lång tid, beroende på väntetider m.m.

Eva

Senast redigerad av Hjalta99 den 2008-06-08 klockan 22:33.
Svara med citat
Gammal 2008-06-09, 08:36
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Senast jag åkte tåg Arlanda-Gävle var planet försenat 5 timmar. Jag köpte ny biljett i automaten vid entren till tågen. Kostnaden för den nya biljetten fick jag tillbaks senare tack vare att jag bokat min resa med mitt bankkort.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2008-06-09, 09:07

Faktum är att det låter smidigt att ta tåget fram och tillbaka. Fortfarande har vi inte bestämt oss, men alla tips jag får in förstärker idén om tågresan. Tack alla ni som svarat

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 15:24
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Om ni sedan vill ha en liten "kuppe" att vila huvet i, så finns Rest And Fly på Arlanda. Små rum som man kan hyra x antal timmar, men max 12 tim. Då kan du boka ett senare tåg och ha någonstans att vila när ni landat.

http://www.restandfly.com/
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 16:23

Jag har faktiskt funderat lite på Rest and Fly, men hade ingen aning om att man kunde boka per timme. Synd bara att detta börjar gälla kl 06.00, om nu planet kanske skulle vara i tid. Trodde det var utcheckning kl 12.00 som det brukar vara på hotell. Tack för tipset, ska kolla upp det lite mer.

//Ingela
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:11.