Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-08, 13:11
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Till Naxos med Apollo

För första gången med charter till Naxos. Har varit där 5-6 ggr tidigare men alltid ordnat flyg, båt och boendet själv. Denna gång kändes det bekvämt att låta någon annan fixat det då det bara fanns tid för en veckas resa. Jag kommer att bo på Spiros och tror det kommer bli bra. Vad jag inte vet så mycket om är hur Apollo fixar resan från Santorini.. stor färja.."egen" mindre båt..? Är det någon som vet? Långa väntetider? Via Paros? Spelar väl egentligen inte så stor roll men det kan ju vara skönt att mentalt förbereda sig... Någon annan som skall dit i juni? Jag åker den 14:e. Längtan är STOR!! / Ewaki
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 14:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Till Naxos med Apollo

Apollo brukar stundtals anlita ett mindre fartyg vid namn "Naxos Star".

Fartyget används i vanliga fall som dagstursbåt från Naxos och ut till närbelägna öar. Kan ta cirka 200 passagerare.

Vid andra tillfällen förekommer också att Apollo benyttar sig av reguljära
färjor av typ Blue Star om tiden sammanfaller någorlunda med flygets ankomst.

Bild på fartyget http://travel.webshots.com/photo/224...15470341tYeXpv

Arne

Senast redigerad av Arne den 2008-04-08 klockan 15:21.
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 14:31
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Du kommer helt sikkert til å få en flott uke på Naxos. Representanter fra Apollo står og venter på dere på flyplassen på Santorini og det står busser klare til å frakte dere til havnen. Vi har reist mange ganger med Apollo, og det er sjelden det er så veldig lang ventetid. De aller fleste gangene har båtturen gått med en chartret båt, og den går først fra havnen når alle Apollos fly har landet. Reisen tar litt under 3 timer, og når dere kommer til Naxos blir dere hentet i havnen der og kjørt med buss til det hotellet dere skal bo på. Stort enklere kan det ikke bli. God tur.
Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 10:24
Ewakis avatar

Tack för informationen! Jag tror jag fixar båtresan trots att jag mycket lätt drabbas av sjösjuka....man kan ju sitta ute på däck och då gör det inte så mycket om det är lite sjögång. Drygt 60 dagar kvar..hur skall jag stå ut med det? Ha det så gott! / Ewaki
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 09:35
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Tack för informationen! Jag tror jag fixar båtresan trots att jag mycket lätt drabbas av sjösjuka....man kan ju sitta ute på däck och då gör det inte så mycket om det är lite sjögång. Drygt 60 dagar kvar..hur skall jag stå ut med det? Ha det så gott! / Ewaki

Hej Eva

Skall själv besöka Naxos och Spiros i juli - drabbas oxå av sjösjuka och har gruvat mig lite för båtresan, men fick tips om att köpa armband på apoteket som ska fungera - kan ju iallafall inte bli värre om det nu är sjögång ..kanske någon som har testat dessa och vet om de fungerar ?

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 11:24
christinaT christinaT är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej
Armband funkar bra, iallafall för åksjuk son. Han har även testat ett tuggummi som också finns att köpa på Apoteket, som enligt honom är bättre!
/Christina
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 11:48
MickeO MickeO är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Hoppas du får en bra semester.Här kommer lite av mina erfarenheter:när vi var där i fjol så åkte vi en båt som heter Alexander som Apollo brukar använda.Båtturen tog 3,5 timme med ett stopp på Paros.Båten lämnade Santorini ca klockan 4 (vi fick vänta i hamnen ca 1,5 timme för att invänta Malmöplanet).Vi köpte åksjuketuggummi på apoteket och det fungerade bra även för barnen (det gungade lite på överresan).Vi bodde på Spiros och vi trivdes bra.Vår hemresa vill jag helst glömma så den tar jag inte här och nu.Trevlig resa!(Jag avundas dig,hela familjen älskar Naxos)Mvh Micke
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 14:15
bopia bopia är inte uppkopplad

Hej på er alla.

Vi ska också åka till Naxos med Apollo i sommar men först om 127 dar, den 16/8. Resan mellan Santorini - Naxos vi har åkt tidigare då med Naxos Star den tog ca 4 timmar, och det blev en upplevelse vi aldrig glömmer, det kommer massor med delfiner som lekte runt båten till stor lycka för oss ombord. Så hoppas på samma tur denna gång o håll utkick ni andra som ska åka samma båttur o glöm inte att ha kameran beredd, det kan bli underbara bilder att lägga ut här på forumet.

127 dar är lång tid när man längtar sååååååååååå.

bopia
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 21:47
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Räkna inte med att ni kan sitta ute på däck, är det tillräckligt stor sjögång så är det inte att rekommendera. Då vi åkte sist så kom de som satt ute på däck in helt genomblöta och chockade, vattnet hade bokstavligen sköljt över hela däcket (vi som satt inne såg hur vågorna bara sköljde över alla fönster).

Jag har inte lätt för att bli sjösjuk men på den resan var det bara att koncentrera sig stenhårt på att inte börja må alltför illa. Nästa gång blir det helt klart åksjukeplåster för alla oss i familjen! (har hört att plåstren är väldigt effektiva, och börjar verka direkt)

För övrigt är det helt klart värt båtresan för att komma till den underbara ön Naxos!

Lena*.
Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 08:14
Ewakis avatar

Hej! Fantastiskt att Ni alla vill hjälpa mig med min envisa sjösjuka..!Jag vill berätta en episod från 1994 eller kanske -95.... Jag hade via en tävling i radion den otroliga turen att VINNA en resa till Poros. Flyg till Aten, buss till hamnen och där väntade den minsta lilla båt ni kan tänka er. Okej.. bara att ta tjuren vid hornen och med stor entusiasm gå ombord. Tilläggas skall att det blåste rejält den dagen. En "värdinna" gick omkring med en korg och i den fanns små förpackningar med piller. Åksjukepiller.. jag tog ett, sköljde ned det med lite vatten. Satt en stund och funderade hur det skulle gå... inte roligt att bli sjösjuk i ett så pass trångt utrymme. Nästa sak jag minns är att jag vaknar ( kunde det ha varit av en snarkning?) med pannan lutande mot en bordskant, hakan hängde och håret klibbade i pannan. "Nu är vi framme" sa mitt resesällskap. Så.. kan det gå.. ett grekiskt åksjukepiller plus tidig avgång från Arlanda såg till att jag sov mig igenom hela båttransporten. Kanske mina medresenärer funderade och trodde att jag tagit mig lite för mycket på planet. Jag kan lova att om någon misstänkte det så var det fel... Jag nyttjar inte alkoholhaltiga drycker ju! Hemresan gick också bra-då blåste det rejält även då men jag satt på däck, blev ordentligt duschad, bytte kläder innan vi gick ombord på bussen. Nåja, resan till Naxos kommer att bli av med eller utan piller..jag tror jag skall satsa på ett sånt där armband..och hoppas på ett stilla, blankt, blått och underbart hav fullt av glada delfiner som slår följe.

Må så gott allihopa! / Ewaki
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 18:56
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MickeO Visa inlägg
Vår hemresa vill jag helst glömma så den tar jag inte här och nu.Mvh Micke
..jahaaa..med den härliga slutklämmen kanske man ska fundera på att köra med dubbla armband och åksjuketuggummi ...?? ...83 dagar till avgång innebär att man bör hinna med lite psykisk uppvärmning om att det skall gå bra

//Maggan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.