![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hittade en ny svensk(?) resebyrå på nätet som bl.a. säljer charterresor till Kreta. Har aldrig hört talas om dem tidigare. Finns kanske någon välpåläst Kalimeramedlemm som vet något?????????
|
|
||||
|
||||
![]()
De har funnits i Norge några år, börjar från och med i sommar med resor till bland annat Kreta och Rhodos. Säger sig vara ett lågprisalternativ till "jättarna".
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag lyfter ett varningens finger emot denna "Resebyrå"
Den nyetablerade svenska delen manar till eftertanke!! Inledningsvis har erforderlig resegaranti ej ställts!! Lägg till detta att de gamla ägarna i ledningen för konkursade bolaget Fly Me underligt nog synes ingå i företagsledningen för traxx!! Lägg till detta att bolaget avser operera på marknaden med över tjugo år gamla inhyrda MD-83-or..... Dessa flygets kasserade järnspisar..... Fiskar vidare i ärendet och återkommer. Arne Senast redigerad av Arne den 2008-01-14 klockan 10:55. |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med ARNE... man skall inte bara titta på priset, även kvalitet och garantier.
Enligt hemsidan har dom ställt garanti hos Kammarkollegiet, men inte för lite; se inklippt från just kammarkollegiet Ställd resegaranti 556613-4259 Applebay Travel AB STOCKHOLM Ställd resegaranti 2008-01-14: 200 000 kr Kammarkollegiets beslut: 6 000 000 kr Företaget har inte ställt den resegaranti Kammarkollegiet har beslutat om. Kontakta gärna Kammarkollegiet per telefon eller e-post för ytterligare information. Telefon: 08-700 08 00 E-post: forvaltningsrattsliga@kammarkollegiet.se Andra namn som används i verksamheten Charterhotels Globalhealthtravel Globalscandinavia Traxx Travel /Nico P.S. Gamla MD-83 behöver inte vara dåliga om dm är servade enligt alla gällande regler, SAS har ju också några riktig gamla flygplan i sortimentet... :-( |
|
||||
|
||||
![]()
Traxx tycks lite idélöst. Att inte ha stolsfickor är inte direkt nytt. Benutrymmet förmenas öka med cirka 8 millimeter!! Icke något att yvas över. Att sälja billiga resor har många försökt med. Många har lyckats så bra att de gått i konkurs. Att sälja billigt är oftast inte särskilt lönsamt i en bransch där inköpspriserna är ganska likvärdiga mellan arrangörerna. Den som pressar in 169 passagerare i MD-82 har inget att yvas över... Skinnstolar eller ej...
Med bara nio avgångar i veckan (fem från ARN och fyra från GOT) ser flygprogrammet extremt tunnt ut för att kunna ha egna flygplan. Även om man säger sig avse använda gamla billiga MD80-83. Flygprogrammet är heller inte samlat. D v s det går inte att använda samma maskin på alla avgångar. Om maskinerna eventuellt även skall användas i Norge blir det många positionsflygningar då trafiken heller inte är samlad till efterföljande dagar. En sväng på måndag, en på onsdag, två på lördag och en på söndag.... På CH-Aviation står följande: 29.12.2007 - Aurora Airlines (URR/Ljubljana) will launch charter operations with two ex-Air Adriatic and ex-Belle Air (LZ/Tirana) MD-82s and an ex-AirLib MD-83. Alltså är det Balkanflyg man hyrt in!!! Spåren förskräcka!! Och givetvis kan man flyga till Thailand med MD82. Mellanlandning i Turkiet, Förenade Arabemiraten och Indien. Fyra "hopp" på strax över fyra timmar styck. Hur populärt detta blir hos resenärerna är en annan sak. Klart att det finnes funderingar på denna charteroperatörs seriositet!!! Arne "Som fiskar vidare" |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg reiste med Traxx Travel til Kroatia i fjor sommer (da het selskapet World Travellers og fikk mye negativ fokus i media her i Norge), og vil advare andre om å tenke seg om to ganger før man bestiller en reise med de. Jeg lot meg lokke av en mye billigere pris enn hva de andre turoperatørene kunne tilby, men var skeptisk - med god grunn:
Midt i høysesongen gikk flyet deres i stykker og jeg kunne lese i avisene at det rådet totalt kaos på destinasjonene deres, f.eks måtte reisende plutselig hjem i et ekstrafly flere dager før opprinnelig hjemreisedato. Ikke alle rakk å få beskjed, og flere ble sittende igjen uten noe informasjon. Jeg sendte en mengde mail og ringte flere ganger om dagen en stund før jeg fikk svar. Da benektet de at det var noe problem, og reisen min skulle gå som planlagt. Dette slo jeg meg ikke til ro med etter alt jeg hadde lest, og fem dager før min avreise innrømmet de at den hadde blitt flyttet en dag fram og at jeg ville få et brev ang. dette. På flyplassen var et bare rot med innsjekking/boarding, og det viste seg at de hadde leid inn et gammelt fly fra Dubrovnik Airlines (tror jeg det het?). Bostedet på plass er et kapittel for seg selv, og standarden som ut i fra katalogen var tre stjerner tilsvarte absolutt ikke forventningene. Det ble blant annet ikke gjort rent, kastet søppel, byttet sengetøy eller håndkler på en uke. Det var lite hjelp å få på destinasjonen, for de hadde kun en reiseleder i hele Makarska-området og hun gjorde så godt hun kunne stakkars. Dessverre ble jeg også skuffet over selve Makarska etter skyhøye forventinger, men det var jo faktisk ikke World Traveller/Traxx Travel sin skyld. Slutten av juli måned er nok helt feil periode å dra dit på (for min del), og jeg måtte slite hver dag med å finne en ledig solseng på strendene samt gå som sill i tønne inn til sentrum på kveldene. Jeg har aldri gledet meg så mye til å reise hjem fra ferie som jeg gjorde da denne uken var over, men i det vi nærmet oss flyplassen etter to timers kjøring fikk vi beskjed om at flyet var forsinket tre timer - som ble til 4,5 time før vi endelig kunne ta av. På flyplassen kom jeg i snakk med flere andre reisende, og ingen av de var fornøyd med selskapet. På grunnlag av dette tror jeg at det ikke bare var jeg og mitt reisefølge som hadde vært uheldige, men det var en generelt dårlig stemning og vi hørte mye negativt om denne turoperatøren mens vi ventet. Håper dette kan være til hjelp. |
|
|||
|
|||
![]()
ARNE... vad vad det vi sa...
TRAXX = egen risk /Nico |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
det var det jag postade för ca 1 vecka sedan... ingen garanti än bortsett från löjliga 200.000 :- kr Det räcker inte att ta hem många resenärer om det bli problem.. Så återigen... spela på lotto = resa med Traxx... Så fort dom ställer hela garanti så kan jag ändra mig... /Nico |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har nu bokat en resa med Traxx travel, som för övrigt jag skulle vilja tacka för MYCKET GOD service och kunskaper. Även jag blev lite orolig när jag såg att resegarantin ej ställts, men faktum kvarstår ju; de har ju till den 24e januari att betala in detta!!!
Och Arne, du förstår väl själv att de absolut inte ska flyga med samma flygplan som de flyger med till exempelvis Kreta. Lite sunt förnuft får man väl ha ![]() Så jag ser fram emot en härlig semester! |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, då är det fullbordat!!! Traxx drar sig ur lanseringen 2008.
Källa: Kammarkollegium och DN Resa Arne Traxx Travel Sverige lägger ner Lanseringen av Traxx Travel i Sverige skjuts upp på grund av omstrukturering hos de norska ägarna. Charterbolaget har tidigare kritiserats för att inte ha betalat resegarantin till Kammarkollegiet. En garanti som ska täcka resenärernas kostnader ifall bolaget går i konkurs. Läs mer • Resenärer varnas för Traxx Travel Som DN tidigare skrivit har resenärer varnats för att boka resor med charterbolaget Traxx Travel. Anledningen var att de inte betalat in resegarantin till Kammarkollegiet. Enligt resegarantilagen skulle Traxx Travel ha betalat in sex miljoner kronor för att resenärer ska hållas skadeslösa vid en konkurs. Pengarna skulle ha funnits hos Kammarkollegiet redan i slutet av december, något som dock aldrig skedde, problem hos finansiärerna var anledningen. Kammarkollegiet avrådde resenärer från att boka resan tills dess att Traxx Travels betalning var avklarad. Charterbolagets chef Frode Hansen sa att allt skulle ha löst sig till den 24 januari. Men så blev inte fallet. Traxx Travel meddelar nu att man skjuter upp lanseringen av charterbolaget i Sverige till 2009. I Norge kommer verksamheten att fortsätta som vanligt. Beslutet beror på en omstrukturering bland de norska ägarna. - Styrelsen har tagit beslutet att skjuta upp lanseringen i Sverige. Det är väldigt tragiskt, för jag har lagt ner mycket tid på det här själv. Det krävs mycket kapital för att dra igång en sån här verksamhet, säger Björn Winberg, vd för den svenska delen av företaget. All annonsering har dragits in och nu kommer handpenningen att betalas tillbaka till dem som har bokat en resa. Det rör sig om ett hundratal personer som får sin resa inställd, enligt Björn Winberg. - Vi har börjat återbetala redan idag och det kommer vara klart i slutet av månaden. Alla har kontaktats och handpenningen kommer att betalas tillbaka. Det rör sig om små summor, för de flesta resenärer har valt öppet köp till den 31 januari, säger han. Mailet från Kammarkollegium Igår meddelade Traxx travel att man lägger ned verksamheten tills vidare. De har lovat att betala tillbaka eventuella inbetalda anmälningsavgifter. Om du betalat men ej får dina pengar snarast så ber jag dig kontakta oss igen för information om hur man kan ansöka om ersättning ur deras resegaranti. Ring gärna om du har fler frågor! Med hopp om att du finner någon annan trevlig resa! Med vänliga hälsningar Fredrik HAMMARSTRÖM Handläggare Förvaltningsrättsliga enheten KAMMARKOLLEGIET Box 2218 103 15 Stockholm Tel: 08-700 08 41 Växel:08-700 08 00 >>> forvaltningsrattsliga 01/25/08 7:16 >>> Senast redigerad av Arne den 2008-01-25 klockan 10:54. |
|
||||
|
||||
![]()
Där ser man.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg er ikke overrasket.
|
|
||||
|
||||
![]()
Sikken tur.....när Fritidsresor strök Jasmine Village ur sitt utbud efter att vi bokat blev jag sugen på att boka samma hotell med Traxx....men lät bli och är gött nöjd nu
![]() ![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Traxx Travel er konkurs i følge boarding.no:
Selskapene World Travellers AS og Traxx Travel Norway AS er konkurs. Alle avganger er kansellert fra og med idag. Årsaken til konkursen skal være manglende kapital til videre drift. |
|
||||
|
||||
![]()
ganske utrolig med tanke på at Traxx her i Norge hadde flere annonserte reiser i avisen nå på lørdag..?!
De må jo ha visst hvordan utfallet ville bli... |
|
|||
|
|||
![]()
RESANU... visst hade dom bra service iallafall...
![]() Men tyvärr måsta jag säga att återigen har man lyckats lyra resenärer med billag priser... ett tips: Kolla alltid med Kammarkollegiet först! ![]() /Nico |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Döbra... ![]() ![]() Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Jag fick HSB-tidningen idag. Där hade de också annons på sista sidan! Det är ett typiskt exempel på en annons som är beställd sedan lång tid och inte går att stoppa.
Peter |
![]() |
|
|