Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-17, 08:35
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Resebolagens dagsutflykter

Hej,

Jag antar att resebolagen i viss mån samordnar sina dagsutflykter så jag frågar här trots att jag reser från den förlorade rikshalvan (Finland).
Mitt resebolag erbjuder en båttur till Olympos, en vanlig båttur (som 2005 gick längs östkusten, Achata, Apela Kyra Panagia osv) samt en Örundtur som tydligen ska gå med buss till olika samhällen meda i "inlandet".

Har någon här erfarenheter av den sistnämnda och lönar det sig att fara på den? Vart åker man och hur länge tar den?

I något skede stod det att en av båtturerna skulle gå till Lefkos, men den tycks vara skippad nu och ersatt av inlandsturen.

Vilka dagar månne de olika turerna körs?
Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 09:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resebolagens dagsutflykter

Dessa dagsutflykter researrangörerna erbjuder är en mycket viktig intäktsdel för arrangörerna. Men, observera, det är relativt sett dyra utflykter. Visst, turen medför en guide som talar resenärernas hemspråk, men det får man dyrt betala.
På varje turistort finner man en uppsjö av lokala utflyktsarrangörer som oftast erbjuder samma tur till cirka halva priset och därunder!!!!

Här finner man skälet till att de så kallade välkomstträffarna alltid sker i väldigt nära anslutning till ankomsten. Hinner turisterna ut på stan innan, då upptäcker de ju de lokala arrngörernas rika och billiga utbud........

Slutsats: Klarar ni er med en engelskspråkig guide då köper ni resan av en lokal arrangör.

Ha en god tur!!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 09:58
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej

Åk gärna lokalbuss runt ön. Ett bra och billigt allternativ.
Att ta en tur med en lokal utflyktsarrangör är nästan alltid en upplevelse.

Lolis
Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 10:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen
Mitt resebolag erbjuder en båttur till Olympos, en vanlig båttur (som 2005 gick längs östkusten, Achata, Apela Kyra Panagia osv) samt en Örundtur som tydligen ska gå med buss till olika samhällen meda i "inlandet".

Har någon här erfarenheter av den sistnämnda och lönar det sig att fara på den? Vart åker man och hur länge tar den?
Båtturen till Olymbos köper du direkt på båten, det blir mycket billigare. Likaså badturen till stränderna.

Örundturen åkte vi första sommaren vi var där. Om du läser mitt resebrev från 2004, berättar jag litet om den där. Tyckte det var ett bekvämt sätt att se ön och få lite grundläggande information samt en hel del av öns historia. Men ta dig ner till Possi Travel första dagen och kolla vilka utfärder de har och jämför priserna.

Karin
som är där om mindre än två veckor!!!
Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 18:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
samt en Örundtur som tydligen ska gå med buss till olika samhällen meda i "inlandet".
Vill bara i sammanhanget nämna att minsta hyrbilen, en Hyundai Atos, kostade 30 € för första dagen där jag hyrde nyss och den näst minsta, Hyundai Getz, kostade 40
Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 18:33
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Och om man köper en utflykt med "Nordic guide" så kolla språket, min talade finska.. Men ok, Finland ligger ju absolut i norden!

//PO
-Yksi kaksi Mythos ?
Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 14:49
Urcellen Ellens avatar
Urcellen Ellen Urcellen Ellen är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Båtturen till Olymbos köper du direkt på båten, det blir mycket billigare. Likaså badturen till stränderna.
När man köper båtturen direkt på båten, ingår då bussresan upp till själva Olympos & tillbaka? Sist jag åkte upp dit så köpte jag hela utflykten via Apollo, men det är kanske onödigt...
Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 17:42
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Jo visst ingår bussen upp till Olympos åtminstone 2004,men kan inte tänka annat än att den gör det än.
Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 19:38
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

om ni skall hyra bil på Karp. kolla vilka vägar bilen är godkänd för En del godk. bara asfalt. och det begr.möjligheten att komma ner till stränder o upp till byar
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.