![]() |
|
||||
|
||||
![]()
med anledning av flera trådar på senare tid....
Om det finns något som är typiskt svenskt så är det väl ändå inställningen att vi alltid ska anpassa oss!!! När vi är utomlands ska vi "ta skeden i vacker hand" och när vi tar emot besökare från andra länder så ska vi anpassa vårt betende till det de är vana vid! Gäller såväl privat som i yrkeslivet. Märkligt fenomen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det här med att vi anpassar oss till besökare... ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Ja massor. Jag har täta kontakter med flera turist- och andra företag som tar emot besökare/kunder från olika länder och de gör alltid allt de kan för att erbjuda det som besökarna förväntar sig om exklusivt, men framför allt anpassa detta till kundernas vanor.
Privat har jag samma erfarenheter; när svenskar får eller möter besökare från andra länder anpassar vi oss efter deras levnadsmönster så mycket vi bara kan. Invandrarproblematiken är inte så enkel däremot, men det var inte den jag främst syftade på. |
|
||||
|
||||
![]()
Kan det möjligtvis bero på Jantelagen
![]() Moster ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
... så verkar det vara att diskutera vad som är typiskt svenskt! Detta har jag för mig (rätta mig om jag har fel) att Fredrik Lindström kom fram till i sin senaste serie.
![]() Med anledning av just många diskussioner om detta så verkar man kunna urskilja ett (helt ovetenskapligt, så här på nattkröken!) "Den Stackars Svenskens Dilemma": det passar sig inte att svensken talar gott om sig själv (för då förhäver man sig) så därför talar svensken nedvärderande om sig själv. Å andra sidan så kan det då verka som att svensken "går med håven" och egentligen mest av allt är intresserad av att prata om sig själv och hur dålig hon/han är. Så hur svensken än gör verkar ingen utväg finnas... Arma oss! ![]() /P (som naturligtvis nyss hamnat i dilemmat själv genom att skriva detta) |
|
||||
|
||||
![]()
Fredrik Lindström kan slänga sig i väggen! När han var i Blattnicksele och inte betonade samhällets namn rätt skönk han fetdjupt längst ner i det bottenlösaste bottenlösa i misstroendegraven!
Men för övrigt har du säkert rätt Paulina ![]() Senast redigerad av Elisabet den 2007-07-16 klockan 00:33. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Berätta hur det ska uttalas! Och nej, jag är inte så impad av honom annars heller... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det ska vara ett lååångt fett A och sedan en kortare och kortare betoning på följande vokaler. E-ljuden ska absolut INTE vara långa, typ se:le, utan mer som selle, fast med ett tydligt nedsjunkande och mycket kort slut-e. Hajjaru?
|
|
||||
|
||||
![]()
Hallå hallå, Elisabet och Paulina
![]() Moster ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jawohl! Jag ska se om jag får tillfälle att säga det i morgon i något offentligt sammanhang.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ooh sorry, mitt Blattnicksele-svar hann först.
Moster: det är helt okej med Fredrik. Jag spelade bara lite tuff. (Duger det, Elisabeth?) ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Moster, som vågar stå för sin åsikt om Fredrik ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker också att han är intressant - eller egentligen snarare att det han håller på med är intressant. Men om man kan något om det han gör teve om, till exempel någon dialekt som han försöker härma eller beskriva, så inser man snart att det är svårare att beskriva dialekter än till och med han inser. Han har nämligen ofta fel. Och det har jag hört även från personer som kan skånska utan och innan.
|
|
||||
|
||||
![]()
En sak jag gissar är att han inser/vet mer än han avslöjar, d.v.s. att han förenklar (med flit) i teve såpass mycket så att det riskerar att bli fel. Men det är bara en spekulation...
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja det är möjligt, eller kanske troligt. Fast jag tycker ändå att han gjorde alltför stora övertramp när han beskrev dialekterna i de två län som jag behärskar, Västerbotten och Norrbotten.
|
|
|||
|
|||
![]()
I følge det svenske nettstedet yttermera er den typiske svensken:
• av naturen blyg, tillbakadragen, seriös, företagsam och skrattar inte gärna åt sig själv, utan tar sig själv på största allvar. •Vid sidan av sig själv är svenskens största intressen pengar, sitt jobb, sitt hem, ishockey och sin familj (i den ordningen). Han älskar dessutom djur - framförallt hundar - och ägnar timmar åt att cykla runt i skogen, släpandes på en stor schäfer. • En svensk är vanligen punktlig, ärlig, pålitlig, renlig och laglydig. Han blir hellre genomblöt än att han går över en tom gata mot röd gubbe. • Typiskt för svensken är även att han är mycket försiktig och sällan gör något impulsivt och spontant (möjligen undantaget att nysa • Med tanke på hälsan har svensken slutat med nikotin, socker, kaffe på kvällarna och umgänge med främlingar. Han går även alltid till sängs före 22:00. • En riktig svensk vägrar dessutom erkänna att han har några fördomar överhuvudtaget. Slutligen blir svensken, tveklöst, förolämpad av en artikel som den här. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
• En svensk är vanligen punktlig, ärlig, pålitlig, renlig och laglydig. Han blir hellre genomblöt än att han går över en tom gata mot röd gubbe.
[/quote] ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fredrik Lindström är rolig och karismatisk och ett intressant och viktigt inslag i debatten om svenskhet. Att han ibland har fel är helt ok, bara han vågar erkänna det och rätta till det i efterhand. Det finns nämligen inget värre än odrägliga besserwissers som vägrar medge att de har fel. Dem har man ingen lust att lyssna på. Alls.
|
|
||||
|
||||
![]()
Slutligen blir svensken, tveklöst, förolämpad av en artikel som den här.
![]() ![]() Hahaha! Jag blir inte det minsta förolämpad av det du skriver Admirala! Jag tycker faktiskt att det är ganska så talande för hur det är! Fick mig ett gott skratt ![]() MVH Yeasou ![]() |
![]() |
|
|