Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-03, 11:28
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sista minuten

Vi är 2 familjer på 8 pers som brukar åka utomlands varje år men nu hade vi tänkt hoppa över det 2009 eftersom det blir rätt kostsamt. Man börjar ju redan få lite smått panik över att man inte ska åka iväg nästa höst

Vi kom då på att vi kanske ska ta en sista minutenresa i stället men hur är det när man är så pass många som gärna vill bo på samma hotell, åtminstone på samma ort. Är det någon som har erfarenhet av sista minutenresor?

Är det en dålig sommar är det ju säkert svårt att få tag i resor över huvudtaget men annars kanske det inte ska vara så svårt eller vad tror ni?
Vågar man chansa?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-03, 11:36
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Sista minuten

Sista Minuten resor kan bli ganska kostsamma.
Som sagt, är det dåligt väder hemma så kan t.o.m. sista minuten resan bli dyrare än det ordinarie priset. Allt bygger på utbud & efterfrågan.

Sen beror det även på vilka krav man ställer.
Ska ni resa 8 st i en grupp så är nog sannolikheten ganska liten att ni hamnar alla på samma hotell vid en sista minuten bokning.
Tilläggas bör då att boka garanti på samma hotell vilket kan kosta en slant. Är man även en familj där man ska ha 2 barn i extrabädd så kostar även den garantin extra. Dvs. 4 st i samma rum/lägenhet. Tilläggas bör även att det ofta är samma sista minuten pris oavsett om man är vuxen eller barn, alltså ej några låga barnpriser.
Ska man även ha garanti på en speciell ort samt även ha egen dusch och toalett tillkommer även tillägg på det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-03, 18:13
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Sista minuten

Att vi ska bo på samma hotell det är inget krav vi har, däremot vill man ju hamna på samma ort.

barnen är mellan 12 och 16 år så ordinarie priserna är väl inte heller billigare, tror jag.
Däremot vill man ju ha toa och dusch.

Kan det vara ett bättre alternativ att ta en flygstol och ordna eget boende på plats?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-03, 18:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sista minuten

Det beror på flera saker.

Har ni möjlighet att bestämma semester/ledighet med kort varsel?
Tänker ni åka i lågsäsong?
Har ni möjlighet att vara flexibla med resdatum?
Kan ni tänka er olika resmål?

Om ni svarar ja på de frågorna så är det inte alls otroligt att ni hamnar på ett bra lägenhetshotell, båda familjerna på samma.

Om ni svarar nej på någon av dem så är det säkrare att köpa flygstolar.

I alla fall resonerar jag så, det finns säkert andra som tänker annorlunda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-03, 19:58
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Sista minuten

Vi har tänkt åka innan skolorna börjar, så det är ju lite tokig tid men......

Brukar det vara lättare att hitta sistaminutenflygstolar och till bra priser?
Det kanske egentligen passar oss bäst, då får man sedan bestämma själv vilken ö man vill åka till.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-03, 21:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sista minuten

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Brukar det vara lättare att hitta sistaminutenflygstolar och till bra priser?
Ibland och ibland inte. Det varierar väldigt mycket och jag tror inte man kan se något mönster. Strax efter skolorna har börjat brukar det i och för sig ofta finnas en hel del billiga restresor, men en del år brukar det även finnas jättebilliga sistaminutenflygstolar i augusti, innan skolorna börjar.

Jag hade nog bokat så snart som möjligt om jag skulle resa i augusti i så stort sällskap. Jag skulle leta flygstolar hos olika flygbolag och hos olika bokningssajter och slå till när jag hittade ett bra pris med bra avgångstider.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-04, 09:05
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Sista minuten

Jo det vore klart skönast att att boka redan nu men det var ju just det där med pengarna, det är rätt kostsamt.
Egentligen hade vi inte tänkt åka över huvudtaget men....
Jag kollade på flygstolar men det blir ju förmodligen rätt dyrt om man räknar med boendet. Vad kan boendet ligga på i augusti tro?

Tar man en flygstol antar jag att man måste åka från Arlanda och det blir det ännu en utgift.

Det är nog bara att vänta och se. Hemska tanke att kanske inte åka utomlands nästa år!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT