Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-04, 21:45
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Samos - Ormos Marathokampou

Börjar REDAN titta på alternativ till sensommarens resa till Grekland. Funderar på att återvända till en gammal favorit - Samos. Men istället för att bo i Kokkari som de gånger jag varit där tidigare är vi nu sugna på att prova en ny ort. Eftersom vi nu har två små barn (2-åring och 3 månaders bäbis - fast de hinner ju bli 8 månader äldre innan vi kommer iväg på semester) får det gärna vara lite lugnare och nära till bra stränder. Har surfat runt lite och hittat en ort som heter Ormos Marathokampou. Verkar vara en fin liten pittoresk fiskarby fast med liten strand mitt i byn och nära till fina större sandstränder. Någon som varit där? Någon som bott där? Tips? Tacksam för all möjlig info. /Linda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-05, 07:00
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Hej. Bodde där för 10 år sen, med två lite större barn än dina. Vi trivdes riktigt bra där. Hyrde en liten lägenhet helt nära havet. Allt är så nära där. Har ni inga krav på uteliv så är det en toppenby att koppla av i. Vi var dit på dagsutflykt för tre år sen, det mesta sej likt utom att "vår" lägenhet var omgjord till krimskramsbutik, så nåt boende kan vi inte tipsa om.
Ha en härlig semester
Inger
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-05, 17:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Vi badade vid Ormos Marathokambos så sent som i oktober i år....det hade då gått 18 år sen sist.
En fin del av Samos , MEN det är stenstränder vid byn , inte så barnvänliga m a o. Hur långt det är till sandstränder har jag ingen koll på men finns de nära så är det säkert ett bra val. När vi var där i oktober så var ju VÄLDIGT lugnt.


Här är en bild från den del av stranden vi badade vid



Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-07, 22:28
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Tack till er för jättebra info! Verkar lovande tycker jag.
Bara stranden är långgrund funkar det bra även med lite stenar tror jag. Har för mig att det finns många sandstränder på kuststräckan där i närheten. Körde bara förbi där i trakterna nån gång för många år sen när jag var på Samos och hyrde bil en dag. Men minns inte så väl... Nån som känner till ett bra boende i byn Ormos Marathokampou? Lägenhet/studio med liten kökshörna så vi kan fixa enklare mat till barnen och laga frukost. Har googlat och hittat två ställen som verkar trevliga; Cleopatra Apartments och Kallisto Apartments. Men det är svårt att veta hur de är i verkligheten även om det ser bra ut på bilderna/texten på internet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-18, 10:07
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Återupptar den här gamla länken, då det blivit aktuellt igen att åka till Ormos Marathokampou på Samos. Sist vi planerade att åka hit hamnade vi på Skiathos istället...

Vi har bokat flygbiljetter till Samos och även boende i byn Ormos Marathokampou.
Vi bokade lägenhet hos grekisk/tyska paret som äger Kallisto Apartments. Någon som har bott där? Verkar väldigt fräscht och trevligt. Härliga balkonger med vacker havsutsikt. Två sovrum och kök/vardagsrum.
Någon som har mer info om byn Ormos Marathokampou? Någon som bott på Kallisto? Glad för alla möjliga tips.

Det är två småbarnsfamiljer som kommer att resa dit. Barnen kommer vara 4 och 2 år (även barnen i den andra familjen är 4 och 2 år). Vi kommer att ha hyrbil hela veckan. Främst vill vi upptäcka den västra sidan av ön då vi varit flertalet gånger på Samos, men då bott i Kokkari och Pythagorion.

Tips till de som vill boka boende själva men inte vill köpa dyr flygstol via charterbolagen - vi hittade flygbiljetter via Niki/Air Berlin som flyger Köpenhamn - Wien - Samos. Priset för vår familj den utvalda veckan blev 6000 kr billigare än flygstol via charterbolag. En mellanlandning iofs men den totala flygtiden blir 4 h 50 min vilket känns ok för den prisskillnaden.
Sök efter flygresa på någon "flygpris-jämförelse-sida".

/Linda
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-19, 11:33
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Glöm inte att köpa hem äkta oparfymerade olivtvålar, dom tillverkas i Marathokambos, kan användas till tvättning av både barn och vuxna, utmärkta till yllesaker, olja på händerna mm. mm. Några euro för 5-6 stycken i normalstorlek, finns badtvål också! Ett litet tips!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-19, 11:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Glöm inte att köpa hem äkta oparfymerade olivtvålar, dom tillverkas i Marathokambos, kan användas till tvättning av både barn och vuxna, utmärkta till yllesaker, olja på händerna mm. mm. Några euro för 5-6 stycken i normalstorlek, finns badtvål också! Ett litet tips!
Ja, de tvålarna är bra som sagt till fläckborttagning på kläder och handtvätt m.m, köpte också dessa tvålar när jag var på Samos, men sen upptäckta jag att det även finns här hemma på Indiska.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-19, 11:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Citat:
Ursprungligen postat av lindasweden Visa inlägg
Tack till er för jättebra info! Verkar lovande tycker jag.
Bara stranden är långgrund funkar det bra även med lite stenar tror jag. Har för mig att det finns många sandstränder på kuststräckan där i närheten. Körde bara förbi där i trakterna nån gång för många år sen när jag var på Samos och hyrde bil en dag. Men minns inte så väl... Nån som känner till ett bra boende i byn Ormos Marathokampou? Lägenhet/studio med liten kökshörna så vi kan fixa enklare mat till barnen och laga frukost. Har googlat och hittat två ställen som verkar trevliga; Cleopatra Apartments och Kallisto Apartments. Men det är svårt att veta hur de är i verkligheten även om det ser bra ut på bilderna/texten på internet.

Hej, besökte Ormos Marathokampos hösten 2011, en trevlig liten by med mysiga tavernor, men som sagt inga barnvänliga stränder, mycket sten. Men om ni kör till turistorten Votsalakia som ligger endast cirka 3 km därifrån finns det en underbart lång fin barnvänlig sandstrand, med ett flertal mysiga tavernor.
Fortsätter ni ytterligar 3-4 km förbi Votsalakia kommer ni till paradis-stranden Psili Amos 2 som ni säkert läst om och sett bilder på, anses ju vara en av de bästa på hela Samos.

Lycka till!....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-20, 11:21
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Tack för tips om tvål! Verkar toppen!! Ska jag absolut köpa med mig
Fint att de barnvänliga stränderna Votsalakia och Psili Ammos ligger ett stenkast bort. Vi kommer som sagt ha hyrbil hela veckan så det blir säkert utflykter varje dag.
Paret vi ska hyra lägenhet av har även en fiskebåt som de kör turister i till ön Samiopoula. Mannen och hans bror kör båten och på vägen ut till ön så brukar han tydligen ta upp fiskenät och glatt föreläsa om de olika fiskarna som han fångat. Sen blir det barbecue av dagens fångst ute på Samiopoula. Måste vi absolut testa!
Jag är barnsligt förtjust i att besöka fina gamla kloster när jag är på olika öar i Grekland. Någon som känner till något fint kloster på lagom avstånd från Ormos? Hur ser badmöjligheterna ut i närheten av Drakei om man gör en dagsutflykt dit? Finns där badstrand i närheten? Tack för alla tips!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-20, 13:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Hej, igen!
Det finns ett nunnekloster som är väldigt vackert beläget uppe i bergen på 700 meters höjd med en vidunderlig utsikt över havet och Votsalakia. Det är väldigt brant uppför och det går att köra bil en bra bit upp,(fast jag gick hela vägen från byn)cirka 4-5 km, men det rekommenderas inte med barn, sista biten är en rätt så jobbig bit att gå, brant och stenstig men väl värt mödan när man kommit dit upp, men som sagt med barn blir det nog besvärligt.
Det sägs att två stycken nunnor för länge sedan bodde där och de gick bara ner till byn Votsalakia högst ett par ggr per år, det säger ju en hel del om läget.
Det är skyltat efter byn i Votsalakia, samma väg upp kan man även ta sig till Pythagoras cave, Pythagoras som var en stor filosof, även läkare, astrolog, matematiker sägs ha levt en stor del av sitt liv här, där han hade elever som han undervisade.
Bra tips annars fråga i byn om sevärdheter, lokalbefolkningen är de som vet bäst. I Drakei var jag också och vandrade om det finns badstränder i närheten vet jag ej, men en underbar utsikt på vägen dit var det, blev många stopp på vägen dit!

Mvh Sunny....

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-02-20 klockan 13:27. Anledning: korrigering
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-20, 13:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Glöm inte att köpa hem äkta oparfymerade olivtvålar, dom tillverkas i Marathokambos, kan användas till tvättning av både barn och vuxna, utmärkta till yllesaker, olja på händerna mm. mm. Några euro för 5-6 stycken i normalstorlek, finns badtvål också! Ett litet tips!
Litet tips fina olivtvålar från Samos säljs på Indiska här i Umeå. Kankse även på andra orter.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-20, 13:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Ja, det finns här i Västerås också skrev detta tidigare i detta inlägg.

Mvh Sunny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-23, 13:37
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, de tvålarna är bra som sagt till fläckborttagning på kläder och handtvätt m.m, köpte också dessa tvålar när jag var på Samos, men sen upptäckta jag att det även finns här hemma på Indiska.
Men till vilket pris......Jag har sett dom stora olivtvålarna här för över 60,-/ st. Brukar ha en hel kasse med hem, bra presenter, inte minst som barntvål!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-23, 13:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos - Ormos Marathokampou

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Men till vilket pris......Jag har sett dom stora olivtvålarna här för över 60,-/ st. Brukar ha en hel kasse med hem, bra presenter, inte minst som barntvål!
Ja, det är klart mycket bättre pris på Samos, tror jag betalade 20:- här hemma för en normalstor olivtvål, det är ju väldigt dryga, räcker länge!
Tänkte bara att det är bra att veta att de finns på Indiska utifall man inte har möjlighet att åka till Samos och inhandla dessa, jag köper självklart på plats om jag är där.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT