Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-21, 16:39
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard försenade flyg

Vad har ni för erfarenhet av det? Jag har rest mycket men har inte råkat ut för några större föreseningar om man inte räknar de fyra timmar vi fick vänta när vi flög till Kreta i maj.

Jag pratade precis med min bror, han sitter på Skavsta flygplats och väntar på att få komma ner till Kreta. Planet skulle gå kl 11.05 men är försenat till kl 21.00. Inte nog med det, de får inte landa i Chania som var tänkt utan flygs istället till Heraklion så det blir ett bussresa på flera timmar, de ska ner till Kolimbari.

Tycker lite synd om dem eftersom det är familjens första resa. Det kunde ju ha börjat bättre.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-21, 17:15
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: försenade flyg

Ja förseningar är inte roligt! När vi åkte till Kreta förra året var vi ungefär 16 timmar försenade. Skulle lämnat Arlanda 07.00 och kommit fram runt lunch. Kom istället fram till hotellet på Kreta 06.00 morgonen efter. Inte vidare roligt när man bara har en vecka.

Hoppas på bättre tur i år! Snart är det dags!

Martina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-21, 17:41
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: försenade flyg

Varför får de inte landa i Chania? Hoppas detta inte gäller imorgon också då vi ska landa där 12.00 imorgonInte kul att starta semestern med en så lång bussresa.

Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-21, 17:49
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: försenade flyg

Jag tror det beror på att flygtrafiken till Chania vid den tiden är så kraftig så de har väl inte plats för flyg som inte är planerade. Jag tror inte att det kommer att bli några problem för dig.

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-21, 18:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: försenade flyg

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Jag tror det beror på att flygtrafiken till Chania vid den tiden är så kraftig så de har väl inte plats för flyg som inte är planerade. Jag tror inte att det kommer att bli några problem för dig.
//Ingela
Hej Ingela! Det var väldans vad din bror med familj slår på stort på sin första resa, eget plan!
Det jag undrar är vad du menar med planerade flyg, är inte alla flyg planerade? De har väl inte helt plöstligt slängt in en extra tur till Chania.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-21, 18:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: försenade flyg

Chania Airport är lite speciell. Flygplatsen är samtidigt en flygbas för
US Air Force. Där finnes stationerade ett par divisioner F-16 samt FA-18 Hornet. De jättelika transportplanen mellanlandar oftast på Chania på sin
väg emellan USA och Irak.

Vid dessa tillfällen landar ett antal transportplan i intervall, och då händer
att all annan trafik exkl reguljärflyget får ta vägen till Heraklion i stället.

Skulle tro att det är den bakomliggande orsaken.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-21, 18:54
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: försenade flyg

Tack för ditt svar Arne, det låter ju som en vettig förklaring.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-21, 20:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: försenade flyg

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...mellanlandar oftast på Chania på sin
väg emellan USA och Irak.

Vid dessa tillfällen landar ett antal transportplan i intervall, och då händer
att all annan trafik exkl reguljärflyget får ta vägen till Heraklion i stället.
Arne
Det är en mycket möjlig anledning. En annan är att vissa flygplatser har start- och landningsförbud under natten för att de ligger för nära orter och stör för mycket. Det brukar vara från 20 - 21 fram till 06 - 07 ungefär. Samos tex har dessa restriktioner.

Så är planet försenat och måste landa sent kan det dirigeras om av den anledningen. Men hur det är på Chania vet jag inte.

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-21, 20:30
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: försenade flyg

Jo, försenat flyg känns som vardags mat.... Men när jag och ena grabben var nere i Mars / Athen) flög vi med SAS/Blue 1 Det började redan på Arlanda, folket i tornet var "sjuka" så jag bokade om till en tidigare flight för att vi skulle ha större marginal i Helsingfors.... vi landade vid 15.00 och planet skulle gå vid 18.00 tiden, icke sa nicke vid 17.00 tiden fick jag se att tiden var framflyttad till 20.00 gick då och fråga vad som var fel... efter många om och men fick jag veta att planet gått sönder och man skulle flyga in något annat plan från Vasa..... När det planet väl anländer visar det sig att däcket gått sönder.... vi fick vänta ytterligare och ser hur man håller på att byta hjul mm... hm hm just då kännde jag att nu skiter jag idetta vill inte flyga idag.... Tillslut som vi iväg kl 03.00 en aning trötta....

Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-21, 22:14
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: försenade flyg

Flög hem från Chania 15/6 ,3 timmar försenade,kom iväg 03.30 på morgonen,rejält trötta.Gäääsp.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-21, 22:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: försenade flyg

Har varit med om förseningar från några minuter till 20 timmar. Har säkert drabbat alla som flyger ofta.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-21, 23:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: försenade flyg

Jag har bonntur. Har rest till Grekland två gånger om året nästan varje år sen -89 och jag kan bara erinra mig två märkbara förseningar: fyra timmar på Landvetter och fyra timmar på Santorini. Det är allt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-21, 23:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: försenade flyg

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har bonntur. Har rest till Grekland två gånger om året nästan varje år sen -89 och jag kan bara erinra mig två märkbara förseningar: fyra timmar på Landvetter och fyra timmar på Santorini.
Du borde nog spela på Lotto.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-22, 03:07
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: försenade flyg

Har aldrig varit med om en försening på mina 8 t o r resor till Grekland, mer än en gång då planet på Arlanda fick vänta på några passagerare från Luleå. Anledningen var att en fågel hade kommit in i en propeller, vilket tydligen försenade planet lite men nu talar vi dock bara om en halvtimme.

Men... en försening behöver ju inte vara det värsta. För när vi gick ner för landning på Samos ifjol vände plötsligt planet och gick upp igen. Det var pga den hårda blåsten som flyget inte kunde gå ner. Istället fick vi flyga vidare till Kos där det inte var några problem att landa.
Men sen fick vi sitta där ett X antal timmar innan apollo personal meddelade oss, att snart skulle beskedet om nytt landningsförsök på Samos eller övernattning på Kos komma. Det blev det senare, dessvärre.
Och vi kom till ett stort tråkigt hotell, vid namn Alexandra Beach Hotel. Det underlättade ju knappast att hotellet låg helt offside utanför Kos stad heller.
Efter otaliga lovanden att vi skulle få åka med nästa möjliga båt och inkvartering på en hemsk taverna blev det till slut en båtfärd. Den skulle ta omkr 3h och vi hade "tur" som åkte i den flygbåt som inte skulle gå i land på 5st andra öar, som den andra skulle göra. Detta visade sig vara otur! på alla sätt och vis... Det tog 5,5h istället och den andra båten fick stå och vänta i Pythagorion i ca timmen innan vi slutligen kom.
Dessutom missade vi att gå i hamn på 5st, för oss helt nya öar. Anledningen till att våran båt trots raka spåret kom så långt efter var att den aldrig kom upp som en flygbåt utan bara "guppade" över de stora vågorna. Som om detta inte var nog, och massor människor spydde... gick även framrutan sönder så det stänkte in en hel del vatten.

Vi kom fram till vårat hotell i Votsalakia på Samos på lördagskvällen kl 22, men skulle kommit fram på fredags förmiddagen 11-12. Och när man har beställt en vecka är detta givetvis väldigt olyckligt. Det hade inte varit hela världen om vi hade kunnat nyttja tiden bättre på Kos, men alla dessa möten och falska löften förstörde även det.

Den återstående tiden på Samos var underbar, och vi trivdes jättebra, ska tilläggas!

Senast redigerad av martinifk den 2007-06-22 klockan 03:11.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-22, 08:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: försenade flyg

Glömde vår längsta försening var ju 6 dagar men då anmälde vi oss frivilligt. Belöningen var ju också dessto bättre. Lär jag aldrig få uppleva något liknande igen att få en extravecka på en så fin ö som Karpathos och allt betalt.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-22, 10:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: försenade flyg

Jag tycker förseningar verkar ha blivit mer regel än undantag såväl inrikes som utrikes. Flygbranschen har stora organisatoriska problem, det är var jag tror, och vi lär bara få se mer och mer av det under många år framöver.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-22, 11:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: försenade flyg

Instämmer helt numera är inrikesflyget mellan Stockholm - Umeå ofta försenat och det går inte längre att räkna med att tidtabellen håller. Goda marginaler behövs nästan alltid.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-22, 14:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: försenade flyg

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du borde nog spela på Lotto.
Min första Greklandsresa var ju en lottvinst
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-25, 12:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: försenade flyg

Jag fick telefon från Amorgos i går. Vänner som kommit dit kraftigt försenade från Göteborg.

De skulle lyfta med Sterling vid 07 i förrgår morse, men kabinpersonalen var sjuk så de fick vänta inne i avgångshallen till ca 13 innan de kom i väg.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-25, 21:39
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: försenade flyg

Oj! hvilke forsinkelser man kan lese om her. Har aldri erfart den slags. Kanskje flygninger fra Norge er sikrere?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT