Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-24, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Vandra kring Zaros och Rouvas

Är det något som har vandrat i området och har några tips?




Jag har varit där och ätit trout, men har aldrig vandrat. Dock blev jag väldigt sugen på att stanna ett tag i området efter att ha läst dessa böcker som vi hittade på en taverna.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-08-24 klockan 16:15.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-24, 19:55
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

Förstår dig. Jag har inte vandrat där heller, men fnattat runt med MC. Dramatiskt och vackert. Agia Galini bra ort att ha som bas. För då har man nära till Amaraidalen, grovt, mellan Agia Galini och Rehtymnon.
Ett asbra scenario. Nu blir jag avundsjuk!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-24, 22:48
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

Hei Janne.
Jeg og min mann bodde 2 dager i Zaros i september 2011.Fantastisk koselig by.
Vi gikk i Rouvas Gorge.Kjørte til et kloster og parkerte bilen.Gikk så opp en skogsveg med endel svinger før vi kom inn på stien som førte gjennom ravinen.En flott og spennende tur gjennom Kretas eldste eikeskog.Tilslutt kom vi til en stor åpen plass med benker og bord + en liten kirke,tror det fantes drikkevann der også.Må gå samme veg tilbake.Dere kan også starte turen fra en innsjø i området.Turen anbefales.
Vi går der sikkert neste gang vi kommer til Zaros For det håper vi at vi gjør
Fantastisk god mat i den lille byen


Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-25, 16:50
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

Hei! Jeg har vært i Zaros flere ganger, og reiser gjerne tilbake. Det er en levende liten landsby, med et rikt folkeliv og flere hyggelige lokaler kafenions. De fleste besøkende i landsbyen, er vandrere.

Jeg vil anbefale dere å bo på Keramos Hotel, et veldig hyggelig lite hotell der du får "gresk bondefrokost" servert av vertinne Katharina. Frokosten hennes består av et utall retter (kaker, brød, grøt etc.) som hun tilberede fra kl fire om morgenen.

God mat og hjertelig velkomst får du på Tavera Vegera, som drives av Vivi, en veldig hyggelig dame som er stolt av landsbyen sin og mer enn gjerne viser den fram til gjester.

Vi har også gått Rouvaskløften. I stedet for å kjøre opp til klosteret, gikk vi veien fra Zaros. Mye fint å se langs veien, blant annet flere tavernaer ved en innsjø der de driver med oppdrett av ørret. Stien fra innsjøen opp mot klosteret var forøvrig veldig fin.

Stien er flott og godt merket, men da vi gikk denne turen for rundt to år siden, hadde det vært ras i kløften, rett ved klosteret, og det var litt utfordrende å finne fram derfra. Men dette var ikke noe stort problem, vi var snart på rett vei :-) Etter at vi hadde gått opp kløften, fortsatte vi videre opp på fjellet mot et kapell som jeg mener kalles Agios Iannis. Turen opp mot dette kapellet var faktisk den fineste delen av turen.

Dette er en nydelig vandring som jeg anbefaler på det varmeste. Og Zaros er etter min mening en av de fineste landsbyene på Kreta :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-25, 23:25
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas


kopierat från Anavasi karta:
Det finns en fin men brant väg upp till Psilorites från Kamares, men ravinen som beskrivs är en pärla liksom byn.
Vi är på väg upp i Vita bergen så om ni kommer mot Omalos eller Anopolis ring gärna.
6947257430

Olle
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-26, 16:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

I resebrev 2011 "En kort rundtur på Kreta" står en del att läsa om matställe och övernattning som rekommenderas i tidigare inlägg. De två första gångerna vi var i Zaros bodde vi på Hotell Idi. Numera stannar vi på Keramos Hotell. Glöm inte att besöka Ouzerian mitt i byn. Mycket god meze. Rouvasravinen är en härlig vandring utan att vara för svår.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-27, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

Tack för alla svar!

Nu håller jag tummarna för att denna resa blir av.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-27, 13:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu håller jag tummarna för att denna resa blir av.
Alltså annars blir jag besviken eftersom jag i denna stund inte kan bege mig dit själv!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-27, 13:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: Vandra kring Zaros och Rouvas

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Alltså annars blir jag besviken eftersom jag i denna stund inte kan bege mig dit själv!
Om inget oförutsett händer så blir resan av, och då stannar vi ett tag i Zaros, så vi verkligen får tid att utforska området.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT