Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-22, 09:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Hjalp Barnmat

Hej!
Vi haller pa att fa slut pa valling till Emma. Vi tankte fore vi akte att Nestle finns ju overallt och da ar det inget problem att hitta.
Nog finns det barnmat i manga former men hur fasen ska man veta vad som ar vad
Finns det alltsa nagon som kan svara pa vad välling eller barnvälling betyder pa grekiska eller atminstone pa engelska. Det ar alltsa fragan om san valling man ger i nappflaska, pulver som man blandar till.

Mvh Janerik (som far lara sej nya ord numera)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-22, 09:33
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Jag vet heller inget om grekisk barnmat. Min bror kommer på besök med min lille ettårige brorson om några dagar och påstår att han hört att det är en massa socker i viss grekisk barnmat. Stämmer det? Finns någon "nyttig" barnmat med mindre socker? Vilka märken rekommenderar ni som vet?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-22, 10:04
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Janerik, prova dessa

Milk cereal drink eller ännu hellre gruel.

Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-22, 13:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Gala skoni gia paidia, kan du alltid fråga efter = mjölk pulver till barn! Sen om Emma äter gröt kan jag rekomendera Nestles runda plåtburkar som finns i olika smaker. Dessa åt mina barn med god aptit när de var små..... den kan med fördel göras väldigt "rinnig! så blir det ett mellanting mellan välling och gröt!

Sen barnmat med socker har ju varit uppe på tal även här i Sverige så jag vet inte om det är någe unikt för just Grekland??

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-22, 13:49
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Sen barnmat med socker har ju varit uppe på tal även här i Sverige så jag vet inte om det är någe unikt för just Grekland??
Jag tror det var något han läst i Vingkatalogen... eller vad det var. Men grekiska barn lever ju och mår bra de också, så det fixar sig nog .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-22, 15:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Problemet är väl att 8-månaders damer kan vara ganska kinkiga och att det ska smaka exakt som hemma därav svårt att byta märke. Hoppas det ordnar sig. Konstantinos är ju i Grekland så ni kanske kan ringa honom för lotsning när ni står i affären. Bra med hjälp från någon som kan båda språken.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-09-22, 18:01
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Med tanke pa Frappes svar sa ar det kanske som vi redan har formodat, valling finns inte har, det ar sakert ett skandinaviskt pafund precis som sa manga andra matratter.
Nu loser det sej anda, grot har vi sa det borde racka hela tiden och vet hur den ser ut om vi behover mera, mjolkersattning har vi och vet var vi kan kopa ocksa.
Da det galler socker i barnmat sa ar det val inte sa att svensk barnmat ar den basta heller, det ar nog bara svenskarna sjalva som tror det.
Sedan gar det ju ocksa att gora mat sjalv, vi har redan konstaterat att denna pasta som ser ut som ris som jag aldrig minns vad den heter ar en verklig delikatess om den kokas med Auberginer och tomatsas.

Mvh Janerik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-09-22, 20:49
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hjalp Barnmat

Nej det stämmer den sort välling som finns i SE existerar inte i Grekland. Utan mer "mjölkersättningar" . "Riset" kallas kirtharaki mycket gott att använda i kött eller grönsaksgrytor!

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT