Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-05, 09:06
mia65mia mia65mia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 35
Standard Vart skall vi bo + flera andra frågor

Hej!
Jag och min dotter (13 år) har tänkt oss en resa i sommar. Skulle gärna vilja att min dotter fick se lite av "det riktiga Grekland" den här gången. Hon har tidigare varit på Kreta i Agii Apostoli. Jag var på Kalymnos 1990 och har bara trevliga minnen från den resan men antar att mycket förändrats sedan dess. Men när man läser om Kalymnos så känns det ändå väldigt äkta. Är jag rätt ute?
Vi åker charter från Stockholm och har då inte så många ställen att välja på


Vart är bäst att bo? Velar mellan Katerina i Pothia eller Kalynda Island i Kantouni . Nån som har erfarenheter av dessa två ställen.

Om vi väljer "Kalynda" ligger då Kantouni mitt uti obyggden eller finns det nån form av "centrum" i närheten med typ lite tavernor, supermarkets etc. Hur ser stranden ut? solstolar, parasoll ?
Vi vill dessutom lätt kunna ta oss från Kantouni till Myrties/Massouri och Pothia. Finns det regelbunden busstrafik mellan dessa orter både dagtid och kvällstid? (Kör inte egen bil)

Om vi istället Väljer Katerina i Pothia undrar jag hur miljön är runt det hotellet. Hur långt är det till badbar strand, bussar osv. Är Pothia en trevlig stad eller är det bara bilar.

Ytterligare en viktig fråga. Är det någon som vet om det finns kylskåp på rummen på Kalynda? På Apollos sidor står det att det finns men inte om man kollar direkt på hotellets hemsida. Viktigt för oss då vi har allergier och behöver ta med oss lite specialkost.

Tack på förhand! Säkert kommer fler frågor
Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-06, 18:30
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Vart skall vi bo + flera andra frågor

Vi har inte bott på något av hotellen (vi bor alltid i Myrties-Melitsaha) men kan svara på din fråga om bussförbindelser. Bussar går hela dagen och kvällen ca en gång i timmen mellan Pothea, Kantouni/Elies, Myrties/Massouri och vissa turer går även till Emborios som är en underbart vacker och stillsam liten by där vägen slutar. Det finns även bussförbindelser med andra vackra byar på denna fina ö. Busstidtabell finns på tavlan vid hållplatsen, kanske även på hotellet. Kantouni ligger ingalunda i ödemarken utan centralt på vägen mellan ovan nämnda byar. Det finns både tavernor och affärer här. Hotel Kalydna Island ligger vackert och ser trevligt ut. Det är lätt att ta sig till Pothea med så bra bussförbindelser om ni skulle välja att bo i Kantouni.

Lycka till och hoppas ni får en trevlig vistelse på Kalymnos, vilket alternativ ni än väljer.


Systrarna Siv och Lena.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-07, 09:54
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vart skall vi bo + flera andra frågor

Har ikke bodd noen av stedene, men søker du her på kalimera på eks. Katerina/Kalymnos popper det opp en tråd om å bo på Katerina i Pothia.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT