Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-11, 10:13
guleböj guleböj är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Mimzzie! Frågor om Kato Stalos & Rose!!

Jag ser att ni varit i Kato Stalos och bott på hotellet Rose. Det är där vi ska bo i september så jag undrar om du kan berätta lite om hotellet och om Kato Stalos!!

*vad var bra/dåligt
*hur var personalen?
*var kan man handla mat (matvarubutik med lite större sortiment)
*bästa resturangen
*vad vi inte ska missa
*vad kan vi hoppa över(något som ni inte gillade)
*finns lekpark på eller nära hotellområdet (vet ni kanske inte om ni inte reste med barn)
*består Kato Stalos bara av en genomfarts gata med massa trafik? Eller finns det tvärgator som är lite mysigare?
*var ligger den svenska caféet (tror att våfflor kommer att uppskattas av barnen)?
*hur var standen, fin sand, skräpigt, vad kostade det att hyra solstolar och parasoll? Var på stranden var det bäst( höger, vänster eller lika)?
*Var ni till Pano Stalos som ligger ovanför Kato Stalos? Vet du om det är långt att gå, måste man åka bil/buss/taxi?

Många frågor från en nyfiken och ressugen mig!!
Tacksam för svar!!
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 11:37
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Mimzzie! Frågor om Kato Stalos & Rose!!

Hej !
Har skickat ett privat svar !
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 12:22
L8P8s avatar
L8P8 L8P8 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

blir lite ledsen när jag ser att det svaras privat...

Jag är ju oxå nyfiken och vill läsa ALLT
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 13:15
Birgitta63s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av L8P8 Visa inlägg
blir lite ledsen när jag ser att det svaras privat...

Jag är ju oxå nyfiken och vill läsa ALLT
Fler som tycker som insändaren ?
Ej min mening att någon ska bli ledsen !
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 15:04
L8P8s avatar
L8P8 L8P8 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Jag överlever säkert, men all info man kan få om resmålet = desto bättre
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 15:32
elenita elenita är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Hallå.

Jag och min sambo ska till Kato Stalos fast hotellet Tropicana.
Så jag är också super nyfiken på Kato Stalos och var man ska äta , se etc =)

//Ellie
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 15:53
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ett besök på Markos taverna är ett måste. Gå upp mot Pano Stalos så ligger det efter några hundra meter på höger sida. Inga menyer...man får gå in i köket och peka på vad man vill ha ur mammans grytor

Restaurangen till vänster om Tropicana har också bra mat (hade iaf förr) Deras bondkorvar var suveräna

Gå gärna bort till Agia Marina och Platanias på kvällen så blir utbudet av bra restauranger hur stort som helst och så får ni lite mer liv och rörelse.

Trevlig resa!

Malin som reser om 7 dagar
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 16:56
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Markos är ett måste liksom Leventis som ligger uppe i Pano Stalos. Upp till den byn är det cirka 2 km (fast det står 1 km på skylten vid Marias) uppförsbacke hela vägen och dålig belysning när det är mörkt. Kaffestugan ligger ca 100 meter från Rose, västerut på andra sidan gatan. Stalos Market är väl den största affären i Kato Stalos, turistpriser dock. Kato Stalos är i stort sett bara en gata med mycket trafik, stranden är fin, men se upp för undervattenströmmarna, respektera flaggorna på stranden. Hur det är på Rose vet jag inte, det var 12 år sedan jag bodde där. En kompis bodde på Tropicana förra året och var jättenöjd med det hotellet.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 19:34

Är det väldigt öde i Kato Stalos? hur många restauranger finns det i närheten?

Står att man kan ta buss till chania med 30 min mellanrum, stämmer det?
Och finns det bra ställen där, mat och shopping?

Många frågor blev det =)
Hoppas ni kan svara på några...
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 21:48
Birgitta63s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av elenita Visa inlägg
Är det väldigt öde i Kato Stalos? hur många restauranger finns det i närheten?

Står att man kan ta buss till chania med 30 min mellanrum, stämmer det?
Och finns det bra ställen där, mat och shopping?

Många frågor blev det =)
Hoppas ni kan svara på några...
Gillar du liv samt rörelse så har du valt helt fel ställe om du bor i Kato Stalos . Bussarna går ofta in till Chania men går hem för tidigt på kvällen , ca kl 22 eller det va 23 . Så va ute i god tid och börja gå tillbaka till busstorget om du ej vill lägga ut för taxi .
Taxi blev det ofta för oss på kvällen .
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 22:08

Nej, vi åker inte dit för partaj eller dylikt, menar mer om det är öde som i att det inte finns något att se just runt om i trakterna?

Vi åker för lugn och ro, sol, bad, god mat och gott vin =)
Men man vill ju kunna åka till något större ställe över dagen (då vi stannar i 2 veckor) för lite shopping och sightseeing etc...
Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 14:29
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Vi bodde i Kato Stalos förra sommaren och var supernöjda. Vill man ha liv och rörelse är det bara 10-15 promenad till Agia Marina och ca 20 min till Platanias. Med buss till Chania tog det ca 25 min. I mitt tycke är stranden i Kato Stalos bäst på sträckan Platanias -Kato Stalos (byarna är sammanvuxna) så åker man för att bada och inte har nåt emot en mindre promenad så finns allt inom räckhåll. Det är smidigt att ta bussen i endera riktning. Jag tycker inte det var något problem med att hitta förströelse i två veckor. Det lilla minitåget är bra att börja med för då får ni lite "pejl" på omgivningarna och flera av turerna går även upp i bergen ovan kusten.
Det finns såklart restauranger och barer även i Kato Stalos men utbudet är mindre. Jag tycker du har gjort ett bra val, skulle vi åka dit igen så hade vi nog valt Kato Stalos. Trevlig resa, för vår del blir det Rethymno i år!
/Susanne
Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 18:08
Birgitta63s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av guleböj Visa inlägg
Jag ser att ni varit i Kato Stalos och bott på hotellet Rose. Det är där vi ska bo i september så jag undrar om du kan berätta lite om hotellet och om Kato Stalos!!

*vad var bra/dåligt
*hur var personalen?
*var kan man handla mat (matvarubutik med lite större sortiment)
*bästa resturangen
*vad vi inte ska missa
*vad kan vi hoppa över(något som ni inte gillade)
*finns lekpark på eller nära hotellområdet (vet ni kanske inte om ni inte reste med barn)
*består Kato Stalos bara av en genomfarts gata med massa trafik? Eller finns det tvärgator som är lite mysigare?
*var ligger den svenska caféet (tror att våfflor kommer att uppskattas av barnen)?
*hur var standen, fin sand, skräpigt, vad kostade det att hyra solstolar och parasoll? Var på stranden var det bäst( höger, vänster eller lika)?
*Var ni till Pano Stalos som ligger ovanför Kato Stalos? Vet du om det är långt att gå, måste man åka bil/buss/taxi?

Många frågor från en nyfiken och ressugen mig!!
Tacksam för svar!!
Hej!

Hur var er semester på Rose ?
Hoppas ni var nöjda.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 09:54
guleböj guleböj är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Sv: Frågor om Kato Stalos & Rose!!

Hej! Tack alla för alla fina tips vi fått inför vår resa till Kato Stalos. Denna sajt är helt fantastisk! Ett särskilt TACK till Birgitta som gav oss många fina upplysningar om både Kato Stalos men framförallt om hotellet Rose som vi skulle bo på!

Vi var på stranden nedanför Tropicana eftersom det var mindre sten i vattnet där än nedanför vårt hotell Rose. När det blåste kom stenarna fram mera och det var lite otrevligt att bara. Men det är det enda negativa jag har att säga om Kato Stalos. På de flesta ställen var det ju ändå sandbotten!! Och till alla småbarnsföräldrar så rekomenderar jag er att ta med bärsele till de minsta barnen så att ni slipper barnvagn i största möjliga mån. Trottoarerna är värdelösa. Smala, ibland inga alls, guppiga och håliga. Ni som tar med barnvagn ta inte någon paraplyvagn med rörliga hjul fram. Vi är såå glada att vi lämnade den hemma och tog den enkla brio-sittvagen. Den gick att köra med även när det lutade, var smalt och gropigt!

Vi promenerade till Agii Aposoli där det finns en leksaksaffär som heter Jumbo och en mataffär som heter MeKa. 3,5 åringen gick hela vägen utan protester! Jumbo var paradiset som han nästan dagligen nämner! Mataffären var fantastisk bra, fräsch, billig och stor!! Supermarketarna i Kato Stalos är dyra och har få produkter. Vi lagade oftast middag hemma och därför önskade vi en större butik och blev mycket nöjd med MeKa. En annan dag gick vi förbi Agia Marina och kom till en fin resturang nere vid havet där det fanns en fin lekpark, en karusell och elbilar. Grekerna själva trivdes där! Vi var också till Chania flera gånger och åkte bla glas-bottom-boat- grabbarna älskade det att se fiskarna och dykaren i vattnet. Agia Marina gick vi till flera gånger för det var ju så nära. Vi gick även till Pano Staols där vi såg både getter, vindruvsodlingar och bananträd. 3- åringen var lyrisk efter den promendaden som avslutades på Kaffestugan där de kunde leka av sig och se på Bolibompa- en efterlängtad aktivitet efter en dryg vecka... Själv var jag på ett internetcafé i Agia Marina en eftermiddag och uppdaterade mig om vad som hände på "hemma-fronten". På hotellet fanns gratis uppkoppling men vi hade ingen laptop med oss. Många av de som bodde på hotellet satt på balkongerna på kvällarna och surfade och såg på filmer.

Vi är mycket nöjda med hotellet Rose. Våra barn på 1,5 och 3,5 var minst lika nöjda som oss!! Varje morgon när vi tittade ut från fönstret sade 1,5 åringen BADA som han lärde sig att säga när vi var på semester. Vi hade utsikt över både poolen och havet. Hotellet var fantastiskt på många sätt; stora rymliga rum och badrummet var också stort och ljust, pool, barnpool, hav, resturang med fantastiskt god mat och mysig och hjälpsam personal!!, snackbar. Personalen på hotellet var så trevliga, från städerskorna till servitörer och ägare. Alla lika underbara! Om vi skulle åka till Kato Stalos igen skulle vi definitivt bo på hotellet Rose även nästa gång!! Jag kan varmt rekomendera andra att bo där!! På kvällarna när kidsen somnat gick jag ibland ner till resturangen och köpte mat som jag tog med mig upp till hotellrummet. Sen satt vi på balkongen och avnjöt fantastiskt god mat i lugn och ro (som det så sällan är när man är ute och äter med en 1 och en 3 åring....) med tända ljus! Kan varmt rekomenderas till småbarnsföräldrar!!

Hoppas någon fått något tips från mig och tack alla som gav oss tips innan vår resa!!

Mvh Magdalena
Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 10:42
Birgitta63s avatar

Ni fick en toppensemester hör jag, det var roligt att ni var så nöjda.
Jobbade Kicki samt sa hon darling till din man ? !!
Tack!
Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.