![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig.... Det ska finnas en söt dryck i Grekland (med hög alkoholhalt) som tillverkas av något som man även gör tuggummi av. Är det någon som vet vad det skulle kunna vara för något? Hälsar, Outi |
|
|||
|
|||
![]()
Kanskje du tenker paa mastiks, som er en kvae som bare finnes paa Chios? Det lages blant annet likoer og tyggegummi av den.
|
|
||||
|
||||
![]()
När jag besökte Brettos i Aten fick jag smaka Masticha-likör som man tydligen gör av druvorna från mastichaträdet som växer endast på Chios. Man gör även andra drycker som t.ex ouzo. Det används även till bakverk, tuggummi, som krydda i olika maträtter men också i smink och tandkräm.
maji |
|
|||
|
|||
![]()
Ikke fra druene....
Kvae fra mastikstreet! |
|
||||
|
||||
![]()
Javisst är det så! Har t.o.m. sett bilder på hur man tappar träden. Får skylla på att jag var på vinprovning igår
![]() maji |
|
||||
|
||||
![]()
Admirala kan du berätta för mig på Svenska vad "Kvae" är för något
![]() Jag brukar förstå norska men här går jag bet ![]() MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kvae är kåda, och det gör (gjorde) man ju tuggummi av även i de svenska skogarna
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Elisabet, sen när har du börjat kalla dig Admirala
![]() ![]() ![]() En annan söt dryck är ju MC, fast det är ju inte någon likör ![]() MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hon var ju upptagen
![]() Å en annan dryck som är smaksatt med kåda är ju betydligt vanligare... |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har en flaska mastixalikör här hemma. Den håller 30% och tillverkas av Tetteris på Chios. Vacker flaska med svartvit etikett från gammalt foto där 3 kvinnor sitter vid ett mastixaträd/buske och tappar kåda. Har alltid mastixabitar hemma som används speciellt till nyårskakan vasilopita, men används även som tuggummi. Säregen smak som man kanske inte gillar första gången. På Athens flygplats finns det en mastixashop där man kan köpa flertalet produkter innehållande mastixa.
//Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Outi!
Det heter Masticha jag är lite osäker på stavningen men såg att dom sålde det på flygplatsen i Aten när jag åkte hem i söndags. Mvh Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla snabba svar!
Det är en kollega till mig som vill ha denna dryck från Grekland via sina föräldrar som är på Samos för tillfället, men han kunde inte komma på vad drycken heter. Jag sa, "inga problem, jag kollar på Kalimera" och mycket riktigt fick jag svar inom ett par timmar! Förhoppningsvis kan de få tag på Mastix på Samos. //Outi |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|