![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Den där jag sade att man inte ska tala om när man åker på semester...
Men det är väl ingen här som tror man är hemlig på nätet? Glöm det. Jag gjorde för något år sedan en sökning på ett 15 år gammalt namn. Så att säga... Bara på skoj för att se vad som kom upp. Bara för- och efternamn på Google. Och det visade sig att vederbörande var verksam i olika organisationer där mötesprotokoll lagts ut på nätet. En av organisationerna var politisk! Personen hade dessutom köpt hus några år tidigare. Lagfarten låg på nätet och där fick jag adress och köpeskilling... Hur kul är det egentligen? (Vederbörande hade dessutom betalat alldeles för mycket för den skitkåken...) Och det var bara via Google. Sedan finns det flera offentliga databaser i Sverige med massor med info, men som inte är sökbara via Google! Man måste bara veta var man ska leta. Det stod i någon kvällstidning för ett tag sedan om tjejer som alltid kollade upp sin "date" innan de gick dit. Och det är inte så svårt! Jag Googlade mig själv nyss, och som väl är så är de två träffarna som fanns förr borta nu. Och jag kommer framöver att hålla väldigt låg profil... Men tänk på det att om ni är med i något offentligt sammanhang där ert namn är med, så lär det troligtvis även finnas på nätet. Och sedan är det bara att söka vidare! Testa! Fast de flesta har väl Googlat sig själva? Men ta ett namn ur det förflutna. En lagom framåt skolkamrat. Någon man tappat kontakten med sedan länge men som man kan misstänka tagit sig fram till någon position... Jag tror ni kommer att bli förvånade hur mycket info ni får bara via Google. Jag gjorde det nyss som test på min bästa vän från skoltiden. Vi har fortfarande viss kontakt så jag vet ju en del ändå. Men jag fick upp 6 fulla sidor på Google! Nu råkar han vara advokat så han figurerar en del i tidningarna, men en del info kom inte därifrån...! Internet är underbart. För det mesta. I alla fall för oss på Kalimera och för alla andra som har ärliga avsikter. Men det kan även missbrukas. Glöm inte det. Peter - insomniac.... Senast redigerad av Peter den 2007-07-21 klockan 06:19. Anledning: Tillägg |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|