![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vi landar 02,30 på natten i Aten. Nu undrar jag om någon vet hur det är i hamnen på natten. Ska man åka direkt ut dit för att vänta på en båt. Eller ska man avakta nåra timmar på flygplatsen?. Vet nån om det är öppet biljettförsäljning mm på natten?. Vi ska till Ios med första båt hade vi tänkt. Två barn har vi på 9, 11 år. Måntro om man skall boka båtbiljetter hemifrån ? Hur brukar det vara? MVH/Peder |
|
||||
|
||||
![]()
Ta dig ut till hamnen direkt (Piraeus eller Rafina). Bättre vänta där (om det nu blir ngn väntan) än att sitta på flygplatsen. Du kan köpa biljetter i hamnen, en del säger man kan köpa på flygplatsen också. Om du ska till Ios, åker du via Paros...Eller tar du "sidan närmast fastlandet", kan du åka färjan som passerar Folegandros, men den färjan går inte så ofta som Paros-Ios rutten.... Klokt val, gällande Ios!!!
![]() Vet att folk köpt biljetter hemifrån, de får svara själva! Beror väl på om det är ngn högtid i Grekland eller högsäsong när ni åker! Lycka till och trevlig resa!! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag säger helt tvärtom. (Förlåt Ioslina...
![]() I Rafina finns inget öppet så dags på natten och Pireus är en stor hamnstad med allt vad det innebär. Att sitta utomhus i hamnen i Pireus på natten och vänta på färjan skulle jag inte rekommendera någon. Och absolut inte en familj med mindre barn. Det är tyvärr problem med våld och annan kriminalitet i Pireus, speciellt nattetid. Stanna på flygplatsen. Färjebiljetterna köper ni lättast när ni kommer ner till den hamn ni valt. Biljettkontoren öppnar alltid tidigt innan färjan går. Normalt sett behöver man inte beställa biljetter från Sverige. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer helt med Peter!
Ta det lugnt när ni landar, hitta gärna något ställe där ni kan få en kopp kaffe/en läsk och ev. något ätbart på flygplatsen. Låt barnen få sova ett par timmar på en bänk om det går och åk sedan ut med bussen till Pireus när det börjar ljusna. Trevlig resa! |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer också med Peter. Pireus är farligt på natten så dit kan ni åka på morgonen vid 5-6 tiden. Rån av turister förekommer även på tunnelbanan enligt mina grekiska vänner. Ficktjuvar härjar också på gatorna samt på bussar och tunnelbana. Min dotter och många av hennes vänner har råkat ut för ficktjuvar i Aten. Vid rånen omringas offret av flera personer och muddras på pengar. Skurkarna försvinner sedan snabbt. Även om Aten är en relativt säker stad så är det en storstad med allt vad det innebär.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tänkte liksom såhär; de landar 02.30.... innan bagage och sånt här hämtat är kl ca 03.00. Bussen till Piraeus... då är klockan över 04.00. Då kanske det går ngn färja sådär vid 05.00 tiden...eller?? Det kanske bara var önsketänkande???! Men givetvis kan det ju vara skönt för barnen att få sova... och för de vuxna med förstås.... Man lyckas ju trots allt somna på alla de konstiga slags ställen när man luffar....
(Minns när vi reste med barnen när de var 6-8 år, de sov på marmorgolvet på flygplatsen, på varsin handduk, med varsin snusnäsduk över ögonen. Samtidigt går städerskan med sin mopp och städar....runt barnen..... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan
Jag tror att morgonbåten till Ios går 07.25 från Pireaus Jag har beställt biljetter på www.bluestarferries.com Här ser man tider och priser. Trodde jag skulle slippa detta, men såg till min fasa att lågprisbiljetterna var slut fredag 8/6. Nästa prisklass är 3 ggr så dyr. Sen ännu dyrare. Bokade så billigt som möjligt, till tonåringarna som kommer ner till oss då på egen hand. Troligtvis åker flera ut en fredagkväll, innan helg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Jag hade följt Ioslinas förslag // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Fast om du skulle ställa frågan till Atens polismyndighet skulle svaret bli att det är helt olämpligt att vistas ute i Pireus nattetid med barn. Även om det är obekvämt på flygplatsen och dom inte gillar att folk stannar där är det ett säkert område. Barn brukar ofta kunna kura ihop sig på en fleecejacka eller liknande och kanske kan små uppblåsbara kuddar vara till hjälp.
Jag vet att jag är envis men eftersom Grekland är ett så tryggt land tenderar många att nonchalera de risker som ändå finns. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla svar. Det blir nog på flygplatsen till gryningen. Någon som vet när biljettkontoren öppnar?
Det skall bli kul att komma tillbaks till IOS. Sist man var där var det utan barn och då sökte man bara partyt, och det fanns det där ![]() Tips på vecka 2 önskas. Folegandros kanske? Vi har varit på Naxos, Paros, Antiparos och Koufonissi dom senaste åren. Vill testa nya öar denna tripp. ""Peder Senast redigerad av inkfish den 2007-04-23 klockan 22:33. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med ioslina. Jag har kommit mitt i natten med mina barn några gånger till atens flygplats. En gång tänkte vi sova på flygplatsen men vi tyckte det var för kallt med deras luftkonditionering. Så vi gjorde som vi förut har gjort, dvs åka ner till pireus innan morgonrusningen och sätter oss på den nattöppna tavernan, beställer in lite att dricka, vilar på en stol där tillsammans med andra som också väntar på första färjan. Jag vill minnas att de flesta går runt 7.30. Toalett finns på tavernan, dock inte så fräsch, men duger. Jag aldrig känt mig otrygg där heller.
|
|
||||
|
||||
![]()
Håller fullständigt med dem som föreslår att övernatta på flygplatsen. Den är lugn och skön trots att det går omkring folk som väntar. Några nattöppna ställen finns för kaffesugna. Bussar går varje halvtimma till Pireus men jag vet inte vilken tid denna turtäthet startar.
Jag skulle inte åka till hamnen mitt i natten med barn, det finns inga bra ställen att vila eller kissa osv. Senast redigerad av Monica P den 2007-04-23 klockan 13:11. Anledning: tillägg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vet inte, Vi åker med Blue star Naxos. (Paros, Naxos och Amorgos) Tror inte den går till Ios. Ni ska nog med en annan båt. Eller byta på Naxos kanske. Gå in på deras sida och kolla.Det finns också andra bolag man kan välja. Har aldrig farit från Athen förut. Jag är ganska novis. Går efter den information jag kan hitta här på Kalimera och på deras länkar. Tycker den är så bra. Hoppas det finns någon som vet mer om detta som kan berätta. |
![]() |
|
|