Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-04-18, 16:31
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Re: Bildgåta 462

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
jag skäms över min fördom att anta att det bara är ö-bilder som visas (till 99%).
birgitta
Jeg har også flere ganger nevnt den store fokuseringen det er på øyene, spesielt de mindre, i forhold til fastlandet. Det gjelder absolutt ikke bare i forumet her, men også blant mange som kaller seg grekofile ellers.

Øyene utgjør jo ca 20 % av arealet i Hellas, og en litt mindre andel av befolkningen. Av dette igjen utgjør Kreta en tredjedel av arealet og litt større andel av befolkningen. En del av øyene oppe i nordøst får begrenset oppmerksomhet, så det aller meste er konsentrert om øyer som kanskje utgjør 10 % av Hellas. Men likevel er mange overbeviste om at det er der man finner det "typisk greske", mens de resterende 90 % av landet... bare ligger der.

Vi har noe av det samme "problemet" når det gjelder Norge. I internasjonal reiselivssammenheng er det fjordene som "er" Norge, pluss Nordkapp og midnattssolen for dem som er ekstra eventyrlystne. Men jeg vil påstå at man kjenner svært lite av vårt land selv om man har vært innom hver eneste fjord med alle sidearmer. På samme måten tror jeg det er i Hellas, man får et meget begrenset og ubalansert inntrykk av landet om man har regnskapsført et stort antall øyer og ikke mer.

Etter at jeg oppdaget dette, har jeg blitt mer og mer fascinert av alt det fastlands-Hellas har å by på, så det blir mer og mer fristende å legge turene dit. Og dette forsøker jeg å formidle aldri så lite av også i noen av billedgåtene jeg legger inn.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.