![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade länge en dröm om att besöka Voidokilia beach på Peloponnesos. Den drömmen är uppfylld så nu har jag andra drömresmål.
![]() Voidokilia beach på Peloponnesos. Vilken ö eller plats i Grekland - som du inte tidigare besökt - drömmer du om att besöka? Du har säkert många öar eller platser som du vill se, men om du bara får välja EN ENDA, utan att tänka på att det kostar pengar eller semesterdagar, vart skulle du då vilja åka? |
|
||||
|
||||
![]()
Mina drömmars Grekland. Ja det har jag genom åren berättat om flera gånger.
Det är Amorgos vackra gränder och alldeles särskilt att besöka Profitis Elias och njuta av vyerna där. Det har varit min dröm i många år. Men av någon anledning har jag aldrig kommit till skott. Och nu inser jag att min begränsade rörlighet gör att det får förbli en vacker dröm. Men väääldigt vacker är den! Så min uppmaning till alla er som går och drömmer om något är ....... ..... Sluta drömma och gör det istället innan det är för sent! Masse https://www.kalimera.se/grekland/amo...a-was-here.jpg https://www.kalimera.se/oar/kyklader...s-grekland.jpg |
|
||||
|
||||
![]()
Ithaca!
Skulle dit innan pandemin slog till. Kanske kan det bli nästa år. // KR |
|
|||
|
|||
![]()
Har 2 drömmar, båda "roadtrips" på fastlandet:
1. Att först ta sig till Mount Olympos och därifrån, via Pella (Alexander den stores stad) till Tessaloniki och utforska den stora staden med omgivningar. Sedan vidare mot nordväst och bergen för att sedan sluta i Tessaloniki. 2. Kalamata-området: först lite norrut (inte Olympia som vi redan sett) utan ut till kusten och ner förbi Kalamata. Hela vägen runt "uddarna" ner till sydspetsen av Peloponnesos och där ta färja till Kythera. Några dagar på Kythera sedan tillbaka till Kalamata via bergen, om möjligt. Ambitiösa resor som jag tyvärr inte tror bli av, vi har blivit för gamla (=skröpliga) ![]() Catlady 🐈 ![]() Senast redigerad av Catlady den 2025-07-13 klockan 20:17. |
|
||||
|
||||
![]()
Hur mår du?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Då ska jag sitta på en taverna och tänka på dig samt dela ett krus. Min dröm-ö är att komma till Gavdos, några sjömil från Kretas sydkust och nära Afrika. Men dit kommer jag nog aldrig. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Min drömresa går inte till en ö. Jag drömmer om att få upptäcka Pelloponesos. Har sett att Apollo i Norge har direktflyg till Kalamata. Hyra bil och åka runt några veckor skulle vara helt underbart. MEN, gubben och jag har en överenskommelse - det får vara slut på långtidshyra av bil - för dyrt. Och så börjar man bli för gammal. Fast man vet ju aldrig, drömmen finns ju i alla fall kvar
Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Det skulle vara riktigt spännande att besöka Mount Athos och göra ett antal klosterbesök.
![]() Är ju man så teoretiskt möjligt i alla fall.. |
|
||||
|
||||
![]()
Jo tack, jag mår mycket bra. Det är nu drygt 2,5 år sedan jag blev totalförlamad hela vägen i båda benen. Inga resor vare sig till Grekland eller någon annanstans sedan dess. Men trots det har jag under den tiden varit med om en annan fantastisk resa. Jag är nu bara förlamad från vaderna och neråt. Det och rehabträning 3-4 ggr/vecka och god support har gjort att jag nu kan gå korta sträckor med kryckor eller rollator och stödskenor på benen. Och för knappt två år sedan begåvades jag med en elrullstol som gör att jag varje dag är ute och motionerar vår lille hund, och kan dessutom när jag vill ta "min cadillac", som jag kallar den, och köra vart jag vill i stan. Det är en fantastisk frihet.
Såklart saknar jag våra resor mycket. Men jag har på den här tiden upptäckt så många härliga vardagliga saker att vara glad över. Sånt som jag tidigare tog som självklara och inte uppskattade förrän den dag jag förlorade dem och låg i en säng och inte kunde röra sig och inte klara något utan hjälp. Då var det helt andra vardagliga ting som jag drömde om. Nu är det väldigt mycket bättre och jag kan åter klara mycket på egen hand. Så, jo tack jag mår prima. Och jag fortsätter att drömma om både Grekland och Spanien. Det kommer jag nog att göra för alltid. Det är viktigt att ha drömmar. Att sluta drömma gör man förhoppningsvis inte förrän den dan man checkar ut. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Och det här med Gavdos? Visst är det väl så att det inte är helt oöverkomligt att med en mindre färjetur ta sig dit från Pale. Och där brukar du ju vara då och då. Så släpp inte drömmen ...... utan gör det om du kan! Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Masse: Tack för att du berättar. Vilken resa du gjort från totalförlamningen. Vet du delade med dig om arbetet med all träning. Vilken kämpe du är!
Ja Grekland och Spanien är bra drömställen att befinna sig på! Då är det i drömmen alltid perfekt temperatur. Har inte varit på Peloponnesos . Drömmer om ett tåg som går raka vägen dit, ungefär som ”Hamburgaren”. Skönt inredd vagn dessutom..(. Faktum är att jag också drömmer om Madrid och Milano, storstäder jag varit sugen på, för Athen o Thessaloniki har jag checkat av. ) Låter som en bra idé att åka till Gavdos Birgitta. Du verkar kunna göra verklighet av de flesta av dina drömmar. Skålar gärna med dig i ett blått tennkrus jag har hemma jag med! /Getpinglan |
![]() |
|
|