![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I dagens DN finns det en artikel om massturismens baksida och att Santo håller på att bli överexploaterat. Har själv besökt Oia i lågsäsong och ändå var det sketamycket folk. Och jag inser ju att jag är en del av det själv.
![]() I Aten chichas centrala slitna stadsdelar upp och görs om till AirBnB-boenden, medans de bofasta tvingas flytta långt ut i förorterna. ![]() Man funderar mer och mer hur man ska kunna resa hållbart och inte bidra med det negativa. Grekerna behöver ju sina besökare trots allt. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Ja den där är en klurig en..🤔
Vi alla är ju "skyldiga" som besöker Grekland. Man kan ju låta bli att åka till de mest besökta öarna och välja andra ställen. Fast om många tänker och gör så så blir det ju massturism även där. Moment 22 liksom.. För och eftersäsong fortsätter vi med i alla fall. Då är det ingen trängsel. / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tänker lite så också.
För grekernas del står ju önskan om att öka/maxa inkomsterna mot att undvika överexploatering och på längre sikt förstörelse av det som är attraktivt och lockar turister. Då borde kanske inriktningen vara att försöka att smeta ut turismen så mycket som möjligt både geografiskt och tidsmässigt. D v s ...... Hur kan man få flera att välja oexploaterade, små och mera vardagliga (kanske för oss kalimerianer mera "genuina") resmål och ...... Hur kan man få flera att välja att resa under lågsäsong. Kanske något att klura på för grekiska politiker (och även spanska, italienska mfl). Masse |
![]() |
|
|