![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej från Andros!
Igår lördag blåste det så pass att det fick bli en upptäcktsfärd istället för strand. Vi åkte till vattenfallet Phitara vilket vi kunde hoppat över. Det finns inget vatten så här års men jag förstår att det är vackert på våren. Därefter åkte vi till Chora och det var för mig en av ö-världens mysigaste. Dit återkommer jag gärna. Efter lite strosande hamnade vi på ett torg och åt en formidabel lunch. Vi avslutade dagen på Batsi Beach för ett kvällsdopp. Ungefär 30% av stranden har solstolar och parasoll, resterande är för oss som tar med egna. Det är mysigt i Batsi men jag är glad att vi inte bor där. Lite för mycket fokus på strandpromenaden och musik som spelas, för min smak. Idag har det mojnat lite och vi har varit på Fellos Beach vilket var en härlig upplevelse. Ingen organiserad strand och endast greker (vad vi hörde) som kom med sina parasoll och strandtält. Framåt eftermiddagen var det mycket folk och barnfamiljerna strömmade till. Hit kommer vi åka fler gånger. Andros är, på flera sätt, som den grekiska ö-världen jag mötte för 30 år sedan när jag började luffa runt. Det är många som inte pratar engelska, inga inkastare, många stränder där det inte finns solstolar eller försäljning, det underlättar att kunna läsa på grekiska då nästan inget står på engelska eller med latinska bokstäver, jag har fått plocka fram lite grekiska fraser då många vi träffar inte behärskar engelska särskilt bra, enligt värden vi bor hos är det förbjudet att bygga pooler i dagsläget då det är vattenbrist mm. Det var sett och upplevt hittills är att Andros är fantastiskt. //Ofelia |
|
|