![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har vi varit några dagar på vårt älskade Naxos, kom hit i söndags och jag tror det har varit onsdag i dag.
Vi bor alltså på Iliovasilema, läget på detta hotell är helt perfekt för oss med trötta tjejer på 9 och 12 år. Vi går upp vid strax innan kl 8 och gör frukost åt oss, sedan blir det lite promenad och sedan tillbaka och försöka få liv i tjejerna framemot 11-tiden för att sedan ligga på stranden en stund innan vi äter lunch. Efter lunch blir det sedan bad i poolen och lite slappande innan vi går ner mot seafront för att äta middag. Det är alltså semester. Måste bara berätta lite om dagens förmiddagspromenad. Vi bestämde oss för att gå upp till lekparken vid sjukhuset och kyrkan för att sedan gå igenom gamla stan och ner mot hamnen och promenera runt lite där. Blev lite alternativt vägval då vi gick in i gränderna och försökte hålla riktining mot hamnen. Passerade en lite större gata men reagerade inte speciellt då det inte var trafik där just då. Till slut kom vi ut 100 meter från vårt hotell, fick tänka till var vi var fast vi såg hotellet för vi trodde vi var i andra ändan av stan. Nya tag och upp i gränderna igen för att slutligen komma ut på bortre gatan som går upp från hamnen. Tur att vi har semester, vi går aldrig vilse men gör ibland lite konstiga vägval. Jag har några reflektioner om Naxos som vi besökt ca 10 gånger tidigare: Det är väldigt rent, snyggt och städat här, går knappt att hitta ett skräp nånstans. Det är väldigt mycket turister här, jag kollade mest på skämt om vi hade kunnat hitta boende om vi inte hade haft bokat. Det fanns en tvårumslägenhet lägenhet ledig här, då har vi krav pool och 4 bäddar. Tur att vi har bokat. Det är väldigt bra med butiker i gamla stan, förra gången vi var här så kändes det nästan öde då man gick bland gränderna men nu är det bra med fart där. Slutligen så är jag fortfarande inte bra på att förboka boende. Jag tyckte jag lusläste på bokningssidan men då vi kom in på rummet står vi i ett rum utan balkong. Hur fasen kunde det bli så. Jaja, det fungerar bra ändå, vi kan sitta vid poolen och på en takterrass men saknar plats för att torka våra badkläder och som sagt så är läget det bästa. I morgon ska vi hyra bil och åka runt lite, om vi får upp tjejerna. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Jan'erik! Så härligt att läsa det du skriver. Exakt det som du beskriver har vi upplevt för drygt 30 år sedan, och då inte i Grekland utan i Spanien. För oss var det då bilsemester under ett antal år. Men likheten är att det viktiga är inte var man är, vad man äter, hur man bor eller hur stranden ser ut.
Grejen är att man har kidsen med sig, och att de tycker att det är kul. Våra tre var mellan 9 och 13 när vi började resa. Efter några år stannade äldsta dottern hemma. Nu har det gått många år men vi kan fortfarande höra deras glada skratt när vi hoppade och dök i Medelhavets vatten. Ta väl vara på de här dagarna! De är minnen som ingen kan ta ifrån er! Det blir fina dagar för både er och tjejerna!, Masse Senast redigerad av Masse den 2018-06-13 klockan 22:57. |
|
||||
|
||||
![]()
Angående boendet så fick du det bekräftat att det var med balkong? Om det är så har ni kanske bara fått fel rum?
Hur som helst ha en fortsatt fin och avkopplande semester! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det låter verkligen som att ni har semester. Att gå vilse och irritera sig på det gör bara den som är stressad (som på ett arbete alltså).
![]() Härligt att höra att ni upplever Naxos som rent och snyggt. Oftast hör man ju motsatsen. Märkligt med bokningen. Har ni frågat vad det beror på att ni inte fick balkong? Hoppas att ni fick upp tjejerna. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då det gäller bokningen som saknar balkong så står det alltså inget om balkongen på rummet men jag har ju sett hotellet tidigare och sett att det är balkonger runt hela hotellet. Nu kan jag ju konstatera att det inte finns balkonger på nedersta våningen och där bor vi, det finns tre rum utan balkong. I hotellöversikten fastnade ju mina ögon på att det finns en takbalkong men den är ju inte med vid rumsbeskrivningen, den är med i hotellbeskrivningen och mycket riktigt så finns det en allmän balkong högst upp.
Då det gäller det välstädade Naxos så har jag fått en förklaring på det också, det är val i höst och borgmästaren har beordrat storstädning av hela ön så att det ska vara snyggt för alla som besöker. Oberoende av orsak så är det trevligt då det är välstädat. Gårdagen blev biltur runt nästan hela ön. Mest bara bekanta ställen att besöka och trevligt att återse. Enda lilla problemet var att vi höll på att köra soppatorsk då vi var upp till Apollonas, jag var helt säker på att det gick att tanka där men det gick det inte alls, ingen ATM finns det där heller men det var inget större problem. Tur att det var mest nerför längs kusten så vi klarade de nästan tre milen till nästa tankställe. Bilen som vi hyrde på Mikes Bikes var också en liten upplevelse, en liten Chevrolet Matiz som hade sett sina bästa dagar. Luftkonditionering hade den haft så knappen fanns kvar. Soltak fanns också på den men det fungerade inte, visade sig vara två låtskrivare som höll hela taket på plats. Varmt och skönt hade vi då vi körde runt hela dagen med fönstren nervevade. Priset var åtminstone helt rätt, 25€ för en dag med full försäkring, hade jag bokat på förhand hade jag fått samma pris men förmodligen lite bättre bil. Idag har vi tagit det väldigt lugnt igen, förbereder oss mentalt för att lämna ön och åka till IOS i morgon vid lunchtid. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
!!!...det finns ju lite nostalgi i en del inlägg på sistone, du får väl räkna dina upplevelser som såna. Liten info: allmänna val 2019, riks-och kommunalt, om de inte tidigareläggs.
Oppositionen påstår halvhjärtat att de vill ha val NU, men ingen jag känner tror att det blir så. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det blev inte så mycket mera om Naxos, vaknade i morse och gick iväg de 34 stegen till Supermarketen för att köpa lite bröd och annat smått till frukost sedan efter frukost packade vi ihop våra grejer för att få skjuts till båten Superrunner kl 11.15. Intressant att man numera kan titta precis var båten befinner sig och konstatera att den är ca 15 minuter sen på sin väg till Paros och att vi kommer att få vänta en liten stund.
En sak till om vårt hotellrum. Vi hade en rent fantastisk luftkonditionering på rummet. På väggen fanns ett reglage där vi ställde temperaturen som vi ville ha den, fanns lite annat där också såsom fläkthastighet och liknande. Inget konstigt i det men vi hade inte den vanliga anläggningen på väggen med aggregatet utanför som brummar. I stället hade vi stora ventilationsutsläpp där luften kom in i rummet. Det var ingen skillnad hur varmt det var utanför så hade vi i hela rummet en dragfri miljö med rätt temperatur, jag finjusterade ett par gånger i början men sedan fungerade det helt automatiskt och man märkte aldrig av att det blåste kallt. Helt fantastiskt om ni frågar mig. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Du gör som jag gör ibland Janérik: önskeläser. Det har gjort fler gånger, läst en text som jag vill att texten ska vara, men som i verkligheten inte stämmer.
![]() Vilken tur att det ordnade sig med bilen. Inte kul att få soppatorsk så långt från närmsta mack. |
![]() |
|
|