Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-26, 12:25
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Vad ni skulle ha gjort i Grekland

Jag läste nyss på forumet på FB om vad man "skulle ha bott" eller "vad man skulle ha gjort" på en ö - eller ort - om man haft den erfarenheten man har idag. Tänkte om någon vill skriva något om några planer som - kunde ha blivit bättre... :-)

Själv ångrar jag så den planeringen jag hade när jag var i Cykladerna, att jag missade Amorgos (färjornas tidtabeller) ... Känns inte som om man sett allt om man inte varit där.
Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 22:22
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Vad ni skulle ha gjort i Grekland

Känner inte att jag direkt kan koppla din fråga till något speciellt minne eller tanke om vad jag skulle ha gjort eller inte ha gjort i Grekland. Men .....

..... vad jag själv sedan länge känner och har försökt att lära mina barn är detta .....

...... Det kan ibland kännas jobbigt att ångra dumheter som man har gjort, .... ..... men, .... det är alltid mycket mycket värre att ångra DET MAN INTE HAR GJORT! ..... så .... om du har några galna idéer om något som du gärna vill göra, så bara gör det!!!!!

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 22:26
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

[QUOTE=Masse;392952
..... så .... om du har några galna idéer om något som du gärna vill göra, så bara gör det!!!!!

Masse[/QUOTE]

Händer mig dagligen men med varierande resultat!
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 22:28
Getpinglans avatar

Det jag tänkte med min fråga var mer att man kunde skriva (eftersom det är så kul att läsa olika funderingar ) hur andra skulle vilja göra sin resa - ännu bättre nästa gång - om man nu väljer att åka till samma resmål vill säga.
Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 23:37
Kajjas avatar

Varje gång vi kommit ner till Kreta så säger vi "nästa gång tar vi en flygstol, bokar en bil från flygplatsen som vi har hela veckan, åker runt o fixar boende lite på måfå och sen MÅSTE vi åka till Kalives". Sen när det väl gäller så tar latmasken över. Åker charter alla gånger. Men resa nr.15 dit...tror jag..DÅÅÅ..kanske!
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 08:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag brukar tänka så här. Jag kommer ändå inte hinna med allt på ett besök, så vissa utflykter och aktiviteter spara jag till NÄSTA gång jag kommer. Då får man ju en anledning till att åka tillbaka.
Sen är det få saker/ställen/aktiviteter som man vill göra igen. Jag menar. Har man varit i klostret på Amorgos, så är det ju check. Tror knappast jag kommer åka just dit igen, för så spektakulärt var det inte. Däremot att återvända till Amorgos om ö, är ju en annan sak. Det finns ännu mycket där som jag inte sett.
Vissa mytomspunna (kanske bara i mitt huvud) tavernor, skulle jag gärna återvända till för den fantastiska maten, men ändå inte. Kanske man förstör minnet över hur det en gång var...

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 10:17
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vissa mytomspunna (kanske bara i mitt huvud) tavernor, skulle jag gärna återvända till för den fantastiska maten, men ändå inte. Kanske man förstör minnet över hur det en gång var...

/Wolfen
Precis! Och som jag brukar säga:
"Man vill ju inte göra en Hajen 2".
Det var den första som man kommer ihåg
för den var bäst!!
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 14:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag har ju förmånen att kunna åka i princip hur ofta jag vill till Grekland och återvänder ju ofta till samma ställen...dvs Tinos, Aten/Pireus, Peloponnesos och Kreta. Det är ju ganska stora resmål till ytan så helt utforskat kommer det aldrig att bli oavsett hur många gånger jag/vi åker tillbaks.
Det jag har blivit mycket bättre på numer är att söka upp det riktiga vardagslivet och att söka oss utanför t ex Atens centrum och åka eller gå ut till förorterna och utforska dem. DET har vi inte gjort förut. Nu på senaste resan tog vi metron ut till ändstationen Agia Marina och så gick vi tillbaks in till Plaka. Man får se mycket på vägen. En dag tog vi Metron till Kifissia och det var en fantastisk del av Aten, Exklusiva affärer och gallerier och fantastiska hus och trädgårdar. Ett Atens Djursholm... Ett av Atens äldsta konditori grundat 1882 fikade vi på.
Vi har blivit bra på att söka upp musikevenemang på plats och har fått se Georgios Dalar och Yannis Kotsiras på Mégaro Mousikís och nu senast Giannis Parios och Eleni Bitali på Iera Odos...Man ser affischer på stan och "hugger direkt"
Så har jag börjat engagera mig lite i hjälparbete för fattiga medan jag är i Grekland....Sånt tänkte jag aldrig på förr....

Detta kanske inte var sådant Du menade i Din fråga Getpinglan, men våra semestrar på samma resmål blir mer i alla fall och mer givande för varje gång...och än så länge tänker vi fortfaranden "Nästa gång ska vi....."

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 15:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi reiser fhv ofte til Hellas, til ulike steder og øyer, og
tilbake der vi har vært tidligere

Men i November reiser vi til Paleochora,
for å være hele måneden
Første gang var i 2013, november 2017 er allerede booket❣️
Vi gjør i prinsippet "ingen ting"
Men, like godt fornøyde er vi, hver gang🍀🤗
Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 16:10
Getpinglans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Varje gång vi kommit ner till Kreta så säger vi "nästa gång tar vi en flygstol, bokar en bil från flygplatsen som vi har hela veckan, åker runt o fixar boende lite på måfå och sen MÅSTE vi åka till Kalives". Sen när det väl gäller så tar latmasken över. Åker charter alla gånger. Men resa nr.15 dit...tror jag..DÅÅÅ..kanske!
/Kajja
Festligt att du skrev så Kajja, för precis så har vi resonerat vid de senaste resorna - alla till Kreta för att förfinas (el. dyl.) för varje år. Men det blir ju som det blir som ni så klokt skriver. (Que sera sera... ) Vad vi gjort är faktiskt att som du skrev att hyra bil vid flygplatsen - och sen bl a göra en avstickare till Kalives på en härlig lunch. Ett riktigt gott minne!

Och Wolfen, bra filosofi där! Vad det gäller min inställda resa till Amorgos - jag hittade i DVD-högen jag sorterade ut häromsistens "Det stora Blå". Så jag får väl ta och stilla min Amorgos-törst med den istället. Det kan hända att jag inte är klar med Kreta för den här omgången resor. Har inte sett vårblommorna där än!
Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 16:41
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.