![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Chras skriver så här i en annan tråd: När vi själva varit mycket förtjusta i Kalymnos så vet vi ändå att många andra också älskar ön samt att det finns många andra som säger: "Jaha, var det allt?". - och jag tycker att det är så bra. Jaha, var det allt?
![]() En Jaha, var det allt-ö för mig är Naxos. Har passerat och övernattat 1-2 nätter flera gånger, har aldrig tagit mig längre än Plaka så visst, jag har sett väldigt lite och har en väldigt liten bild av ön. Men det jag sett ger mig mest känslan Jaha, var det allt? Många älskar den här ön, jag trivs bra i nåt dygn men skulle absolut inte vilja vara där i 14 dagar. Inget egentligt fel på ön - bara Jaha, var det allt? Vilka Jaha, var det allt-öar har ni? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gillar Naxos den kommer ganska högt upp på min lista men inte skulle jag stanna där i 14 dagar. Av den enkla anledningen att det finns fler öar som lockar och semesterdagarna är inte oändliga. Gillar också den speciella känslan av att "nu åker vi vidare" då blir det för mig ett litet äventyr.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Lesbos är det inget fel på, stor och grön och lite turister men ändå så..
Vi var där i 14 dgr och åkte runt nästan hela ön men fastnade ingenstans. //PO |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har någon gång fått höra att man inte kan han åsikten att "nu kan jag det här", efter 4-5 dagar på en ö. Men det kan jag, det går så bra så. Däremot har jag som sagt aldrig känt "var det allt?" om någon ö. Ungefär som Riitta säger i den andra tråden; alla öar jag besökt har något bra, något som jag verkligen gillar. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu får den inga fler chanser, kul att ha sett, men inget mer. Detta är i min bekantskapskrets en åsikt jag är helt ensam om. // Helén |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Öarna är Paros och Lefkas (mest beroende på att vi bode i Nidri ![]() Fina, vackra öar alla tre, men jag visste direkt jag lämnade ön att jag aldrig skulle dit igen... Så har vi Kos..där har jag varit tre dagar och var glad att vi luffade så vi kunde åka därifrån... Däremot finns andra öar som jag varit lika länge på , 14 dagar, och upptäckt på samma sätt, och de har lämnat djupa intryck och gett en längtan tillbaks...Varför är svårt att förklara.... de öarna har haft en själ som tilltalat mig...Vi har väl alla såna öar! Lissi - som smider nya planer... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du får gärna svära
![]() ![]() Fast dom hade sin charm också ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Jaha, var det allt.
Har på senare år upplevt efter1 - 2 veckor på några öar att det inte är lika lockande nu som för. Kanske man blivit litet blasé eller så har intresset ändrats. Personligen är det kanske nya fotomotiv som lockar och inte gamla kända platser. Vi förändras med åren eller? har inte varit på Kalymnos sedan 2001 så det är kanske dags att återvänad. Eftersom man nu har mycken tid över och inte strävar efter att ladda upp batterierna från 0 så har man andra fordringar på en resa idag. Tror att många återvänder till samma plats beroende på de kontakter som har skapats här. det blir litet som att återvända till sitt andra hem och där få träffa släkt och vänner. Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Både Amorgos och Koufonissi är ju så speciella, var och en på sitt sätt. Naxos är mer en allround-ö i mina ögon, jag lyckas aldrig hitta vad som är just Naxos själ. |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket bra beskrivning av Naxos Inkfish en allround ö som har det mesta men också inte mycket som stör. Härliga stränder, mysiga gränder, trevliga affärer en del faktiskt lite extra intressanta, lätt att hitta god mat, bra boende till rimligt pris dvs här är aldrig fullt, gott vatten i källorna, fina byar åtminstone de få jag sett, bra vandringsmöjligheter och intressanta konserter i gamla stan.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men visst, vandringen ut till stranden när man stannar och hoppar i grytan, den känslan var speciell men mer än så tycker inte jag att det är. // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Min "Jaha-ö" är Santorini. Har varit där två gånger (de har ju trots allt en lämpligt placerad flygplats
![]() Sedan kan jag säga, apropå Inkfishs inledning, att tidigare var även Naxos en sådan ö för mig. Jag hade också bara mellanlandat max ett par nätter, i väntan på en båt någon annanstans och kände ingen önskan att stanna. Men så i år ville min man gärna dit, och när båten från Santorini till Amorgos inte gick som utlovat blev det Naxos istället. Vi hade tänkt åka vidare men blev kvar en dryg vecka. Så Naxos har för mig gått från en jaha-ö till en riktig pärla ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
For meg er både Santorini og Idra slike øyer. De er begge øyer med byer som roses umåtelig for sin skjønnhet, men for oss ble det som å vandre i kulisser. Med andre ord: vakre fasader men det manglet substans bakom. Serifos er også en slik øy, synes jeg, den manglet sjarm og ekthet, på et vis, uten at jeg vet om jeg kan forklare hvorfor.
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi hade en ganska otålig tonåring i baksätet, han uppskattade då varken bergsvägar eller borgruiner, kanske är detså enkelt att vi blev lite jagade av att hitta något åt honom hela tiden. För som Du säger, Lesvos har verkligen allt och ändå blev resan lite "jaha?"
//PO |
|
|||
|
|||
![]()
Enig med deg, PO, reisefølget har mye å si. Vi var en gang på ferie med to venner til et sted vi virkelig elsker (ikke i Hellas), men turen ble delvis ødelagt av deres mangel på begeistring og stadige negative kommentarer.
Hadde vi reist med dem til dette stedet for første gang, hadde det kanskje blitt et Jaha, var det alt-sted, og vi hadde aldri reist dit igjen. Senast redigerad av Admirala den 2006-10-10 klockan 12:17. Anledning: Ikke helt på nett i dag.... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Kanske blir det därför som våra upplevelser är så annorlunda? Någon nämnde att man blir lite blasé med åren. Jag kan känna att man blir lite bortskämd om man åker ofta. När vi inte kunde åka på 11 år så var första resan till Gran Canaria himlen för oss! Jag tror inte att ja har kän "Jaha, var det allt" någon gång, utan jag har försökt se något posivit. Och oftast lyckats. Om inte annat, så har jag känt mig priviligierad som har fått åka iväg och glad för att jag har haft semester. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Santorini är för mig definitivt en överskattad ö. Första försöket var för sexton år sedan och det gav sådana dåliga erfarenheter att det tog tills i somras då jag återvände och upptäckte att mitt första intryck stämde.
Oia en tidig morgon på väg till bageriet, då man får tränga sig fram mellan inbussade italienska, amerikanska, tyska, franska turister som ska uppleva morgonstämning och sedan ungefär samma spektakel på kvällen när solnedgången lockar , det ger inte mig några positiva semesterupplevelser. Som jag skrivit på en liknande "tråd"; vackra vyer finns det överallt men det är människorna runt om som förhöjer min resa. |
![]() |
|
|