![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Efter 1,5 dygn i Aten kan jag bara återigen säga att denna stad är helt fantastisk! Vi kom hit igår eftermiddag och vi bor jättefint på hotell Evripides på min favoritgata Evripidou. Vi har utsikt mot Akropolisklippan från balkongen och från frukostmatsalen på våning 7. Vi strosade runt flera timmar i går i Psirri, så fint. Slitet, nerklottrat, ja, men mycket renoveras också och nya restauranger och barer har öppnat. Här finns framtidstro! Idag har vi ägnat 12 timmar och 1,8 mil åt Keramikos, Thissio och Gazi. I Gazi hamnade vi i gamla gasverket på en bartendermässa och blev bjudna på gratis whiskeydrinkar....inte min grej, men häftigt ändå. Gazi och Rouf var trevligt att strosa i,där har jag aldrig varit förr. Thissio har vi bara nosat på förut men nu gick vi flera timmar där. Vi fick dock avbryta promenaden för Nikoleta från Tinos ringde och sa att hon och maken var i Aten och undrade om vi skulle ses för en fika på stan ....Oj så glada vi blev! En härlig långfika blev det med många skratt. I maj ses vi igen på Tinos. Så fortsatte vi promenaden igen. Vi äter gott och det är förvånansvärt billigt här. Utom i Gazi där allt är dyrt och hippt och trendigt.
I morgon blir det nya äventyr! Vädret är strålande, med över 20 grader i solen. Det ska bli varmare i morgon. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Åh, så härligt det låter Lissi..
![]() Ser fram emot fortsättningen...... Sunny(från ett regnigt Västerås..) ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-04 klockan 19:53. |
|
||||
|
||||
![]()
Det verkar fantastisk att besöka Aten när det är mer behagliga temperaturer och turistströmmen inte är så intensiv.
Själv har jag besökt denna stad sju gånger och alla har alla har varit mitt i juli, hur blev det så??? ![]() ![]() ![]() Varje besök har i alla fall, gett helt olika intryck!!! Oftast goda! ![]() När jag inte jag inte har gillat Aten har det framför allt berott på; var/hur jag har bott, hur varmt det har varit, trafiken och hur mycket tid jag har haft på mig. I det hela tycker jag mycket om Aten!!! Första gången jag var där var 1981 och jag lät mig verkligen imponeras. Jag tycker om att ströva i de olika områdena och hitta egna godbitar i form av vardagsliv, caféer, restauranger, historiska sevärdheter, bokhandlar, musikbarer etc. I Aten tycker jag mig finna både "storstad" och "småstad". Lissi..., jag ser fram emot fler av Dina rapporter från Aten med omnejd. Dina beskrivningar ger mig lust till att vilja besöka denna häftiga stad vid en annan tidpunkt än vad som som hittills varit möjlig för mig. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så härligt ni har det,bara fortsätt njut i fulla drag!!!
Ser fram emot fler rapporter från er resa,gott att njuta av när termometern här visar på minusgrader och smågatorna är förenade med risk för benbrott pga att det är snorhalt Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Trevligt att få rapport från Aten och härligt att vädret är bra. Det är ju inte så trevligt med regn t.ex när man är ute och går så mycket som ni gör.
Ha en fortsatt fin resa! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En hälsning till Aten från Rom!
![]() Hoppas ni får det fortsatt bra. Katitzi ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Aten är underbart bara man ger "henne" en chans. Absolut värt ett besök, inte enbart från bussen X96:an till och från flygplatsen.
|
|
|||
|
|||
![]()
Nu är vi på hotellrummet och byter om till varmare kläder inför kvällens middag. Vi har haft ytterligare en upplevelserik dag med ca 1,5 mils promenad i tre stadsdelar och en kyrkogård
![]() Vi började dagen med en promenad på kända platser, bla hela Evripidougatan med alla affärer. De är otroliga och här finns ALLT! Tyvärr finnns inte Taverna H Stoa kvar. Förra gången vi var där så var ägaren dålig så nu har ett favoritställe för oss stängt.Så gick vi en sväng i Saluhallen och grönsaksmarknaden och sen upp till Omonia där vi satte oss med en färskpressad juice och tittade på morgonrusningen. Så kollade vi om Athinaikon låg kvar och det gjorde det. För tidigt för lunch dock! De har öppnat en filial nära Syntagma stod det anslag om. Ett annat favoritställe i närheten var också borta, Metropolis, skivaffären, där man lagt en mindre förmögenhet genom åren. Tack ock lov fanns en ny alldeles nära, Music corner, så där handlade jag några CD. När vi lämnat av skivorna på hotellet gick vi mot Zappio med lunchpaus på mysiga Kapnikarea. Bortom Zappio ligger de två mysiga stadsdelarna Mets och Pangrati. (Även Atens första kyrkogård ligger där. Den är nu protestantisk med många ickegreker begravda.) BACKIGT är bara förnamnet på de båda stadsdelarna men så himla mysigt och lugnt jämfört med Plaka och Monastiraki. Små trevliga torg och cafeer och tavernor. Efter 4 timmar med kaffepaus inräknat drog vi oss hemåt.Vi är mycket nöjda med dagen så långt. Nu ska vi äta på en liten taverna som vi såg bara några kvarter härifrån i Psirri. Hoppas där är lika trevligt som det såg ut. Menyn såg lovande ut i alla fall. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Janne...den låg på Evripidou, vid saluhallen, en tvärgata till Athinas. Carl Butler beskrev den i sin bok om grekisk mat. Jag har ätit där flera gånger och den var MYCKET speciell.
![]() Lissi - som idag med maken gått 2 mil så här långt bl a upp till Lykavittos topp och i Exarchia, och Ilissia samt köpt biljetter på plats till konsert i morgon på Megaro Mousikis. Nu tar vi efter en sen lunch en sväng upp i Plaka. |
|
||||
|
||||
![]()
Vad ni är flitiga! Hoppas Aten visar sin allra bästa sida för er!
|
|
|||
|
|||
![]()
Monica. Aten visar sin bästa sida...men tänk, efter alla mil i 7-8 stadsdelar och hela området runt Ermou- Monastiraki så har vi endast sett en handfull hus utan klotter och grafitti. En del är fint, men det mesta är bara svart kludd bara för att förstöra. Thissio, Kolonaki, Omonia, Gazi, Metaxourgho, Psirri, Mets, Pangrati, Exarchia mfl... HELA stan nerkladdad. Det är synd, men allt annat är toppen!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Då har det blivit värre sedan vi var där. Synd. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja Janne, Aten är helt nedklottrat. Jag tror det skedde under alla demonstrationer när krisen var som värst. Man kan nästan tro att det gjordes en raid att hela Aten skulle klottras ner. Nu efter drygt fyra dygn tänker man inte på det nästan.
Idag har vi varit uppe på Acropolisklippan i strålande solsken och långt över 20 grader. Oj vilken skillnad sen sist år 2000. Så har vi strosat i Plaka och Psirri och i Plaka var vi inne i en konstskulptur-affär och handlade för dryga 5000 kr. Ack ja.Men skulpturen, som är i 2 delar blir fin i fönstret där vi tänkt ha den. Mycket speciell ! Det var den andra affären totalt vi var inne i på denna resa och fler har vi inte råd med. ![]() Nu vilar vi oss på hotellet inför kvällens konsert med Eleonora Zouganeli. Man tror att hon blir nästa Haris Alexiou och det bådar ju gott. ![]() Här på hotellet är fullt med löpare som ska springa Atens marathon på söndag. Men då är vi i Pireus. Åker dit i morgon förmiddag. Vi är SÅ nöjda med vistelsen i Aten. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Så synd med klottrandet. Det borde ju tvättas bort eller målas över eller vad man nu gör. Men det går säkert inte i denna ekonomiska kris. Hoppas de gör det snarast möjligt i alla fall.
Konserten låter väldigt intressant. Hoppas den är bra! Och bara bra att ni handlade i konstaffären. Det betyder säkert mycket för dem också. Ha det bra i Pireus! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lördag eftermiddag och siestavila på trevliga hotell Lilia vid Pisolimani i Pireus. Vi kom vid lunchtid och har strosat runt lite och ätit så gott på Rakadiko.Det har duggregnat lite idag men nu har regnet dragit över. 18 grader har vi haft. Här är så lugnt jämfört med Aten.
Gårdagens konsert på Megaro Mousikis var så bra! Att man inte förstod mer än summariskt av grekiskan gjorde inget. Hela Melina Mercouris liv spelades upp med film, dans och musik. Sånger av bla Theodorakis och Manos Xatzidakis. Vi njöt 2.5 timmar av sånger man lyssnat så mycket till utan att vetat att det var Melina som sjöng dem innan Haris Alexiou och Giorgios Dalaras gjorde det. Alla favoritsånger jag har på skiva med dem hemma fick jag höra. Eleonora Tzouganeli kommer att bli riktigt stor ! Vilken röst!! Där var även ca 20 musiker och 80 körsångare. En magisk kväll och hela stora konsertsalen var nästan fylld. Grekerna kan ju alla sånger och sjöng med! Vi var lika nöjda nu som vid Dalaraskonserten för 6 år sen. Ja, så mycket intryck som vi fått på denna resa var länge sen...Aten är så mångskiftande! All slum, nedklottring och misär blandat med skönhet, kultur, storslagenhet och vänlighet. Inte en sekund var vi än gått, har vi varit oroliga. Vi har gått mycket på små gator på kvällarna i Psirri och Metaxorgio. Vi älskar verkligen Greklands alla olika sidor, det är SÅ mycket mer än de små öarna. Sammanlagt har jag/vi varit drygt 6 veckor i Aten sen jag kom hit första gången 1995 och jag kan lugnt säga att jag kan hitta där i alla närliggande stadsdelar. Vi har vandrat många mil genom åren. Nu kommer jag nog inte hit för övernattning på länge, men en stor plats i hjärtat har Aten! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det gläder mig väldigt att höra så fina ord om Aten!
|
|
|||
|
|||
![]()
Lissi
![]() Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag bara älskar Grekland och grekerna! Idag satt vi och drack kaffe på lilla stället på hörnan ett kvarter från hotellet i väntan på att rummet skulle bli klart. Det stället satt vi många gånger på julveckan 2011 då vi bodde här. Vi pratade då ofta med en man som var sjöingenjör. Han hade varit i Västerås och tyckte att Sverige var kallt. Tro det eller ej, men han kom också förbi idag och hälsade och undrade hur vi mådde... Jag sa till Claes att det var ju kul att möta honom igen. Ikväll satte vi oss på väg hem och tog en ouzo med pikilia på samma ställe. 2 ouzo och 2 tallrikar med smått ovh gott för 5 euro. Så står mannen där helt plötsligt igen och hälsar! Sen visar det sig att han tagit över ägandet av baren! Han äger huset och är nu pensionerad. Han bjöd oss på vin och ouzo och vi pratade länge. Så mysiga grekerna är!
Lissi- som just nu njuter av Stin geia mas...( eller hur det nu stavas?) |
|
||||
|
||||
![]()
Förstår att det är härliga dagar. Hade gärna varit där!. Särskilt på Lykavittos och Rakadiko. När jag står på Lykavittos och ser hela Aten omkring mig, ända bort till Pireus, då blir jag lite rörd. Stan är så vacker däruppifrån, liksom när man ser den från havet.
Ha det gott! ![]() |
![]() |
|
|