Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-07, 07:20
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 58
Standard Ej Deponering

Hej!

Nu är vår första resa till Tilos bokad. 2 veckor på Marina Studios. Samma ägare till Anna Studios vad jag förstått. Hoppas det kommer bli mysigt.
Enda som gjorde oss lite tveksamma är att vi brukar alltid ha som krav att ha tillgång till deponeringsbox. Men det fanns inte här. Knappt några andra hotell heller hade det.
Vad tycker ni om det? Man vill ju förvara värdesaker så som passen där t.ex.

/ Fredrik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-07, 07:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ej Deponering

Ibland finns deposit box i receptionen, men vi har nästan aldrig haft något sådant just i Grekland. När i bodde på Tilos bodde vi på Eristos och där fanns i receptionen att hyra. Jag tror inte Du behöver vara orolig! Tilos är en lugn ö....och ägarna har full koll på sina gäster. Det är nog inte lätt för nån utomstående att stryka runt...
Enda gången vi haft inbrott på rummet och blivit av med reskassa och pass var på Paros för många år sen... Men jag hämtade aldrig nåt nyss pass i Aten..tänkte att släpper de inte ut mig så stannar jag väl

Lissi - alltid optimist
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-09, 17:29
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Ej Deponering

Hej
Jag tror inte du behöver vara orolig. Sannolikheten att något skall stjälas på Tilos är oerhört liten. Ingen låser vare sig dörrar eller bilar där.
Ägarna till Annas och Marinas är kusiner tror jag.

Åse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-09, 19:21
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Ej Deponering

Hej,
Vi har aldrig utnyttjat boxar i Grekland, vi litar fullt på att våra saker får vara ifred på rummen. Pass, pengar/kort, kamera och numera telefoner tar vi oftast med oss till stranden eller på dagsutflykten utan oro för att någon skall ta något.

Vi har också ofta fått höra att grekerna är kända som ett ärligt folk och inte tar andras grejer. Det kanske är en skröna men vi har aldrig råkat ut för eller hört om någon som blivit bestulen.

Ni kan vara lugna!
/Göran
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-14, 12:31
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ej Deponering

Kan bara hålla med Göran, ord för ord.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-14, 17:46
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Ej Deponering

Många ställen man är på har inte deponeringsboxar. Det har ju gått bra ändå! Jag sitter här och funderar på om försökringsbolaget godkänner att man " låser in" sina värdesaker i en resväska med kodlås om man t ex blir av med sin kamera/telefon eller visakort. Någon som vet?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-14, 17:58
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Ej Deponering

Jag tältade på Maragas camping förra året (Naxos) och jag förvarade pass, pengar, ipod, kamera etc i tältet. Orkade inte bry mig om att låsa in grejerna i receptionen - den var ju inte bemannad dygnet runt. Blev itne av med nånting, kanske hade jag bara tur. Det sägs ju att det är turisterna som brukar vara långfingrade, inte de bofasta.
Annars har jag aldrig använt mig av deponeringsboxar när jag rest runt i Grekland. Tips är att inte lägga alla pengar på samma ställe utan sprid dem. Ta även fotokopia på passen. Förenklar vid eventuell förlust.

/ENIAC
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-14, 19:45
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Ej Deponering

Vi har faktiskt de sista åren haft alla värdehandlingar (pass, biljetter, försäkringspapper osv) inscannade och lagt på mailen. Vips så kommer man åt det överallt om olyckan skulle vara framme! Det känns ganska tryggt!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-15, 15:56
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ej Deponering

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Vi har faktiskt de sista åren haft alla värdehandlingar (pass, biljetter, försäkringspapper osv) inscannade och lagt på mailen. Vips så kommer man åt det överallt om olyckan skulle vara framme! Det känns ganska tryggt!
Helt lysande, en het kandidat till Årets Förslag
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-15, 16:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ej Deponering

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Vi har faktiskt de sista åren haft alla värdehandlingar (pass, biljetter, försäkringspapper osv) inscannade och lagt på mailen. Vips så kommer man åt det överallt om olyckan skulle vara framme! Det känns ganska tryggt!
- det samme gjør vi - og, det føles trygt
Og samtidig er vel risikoen for at vi mister noe av det redusert til et minimum
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT