Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-12, 22:31
alekks alekks är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Ny alkoholskatt i Grekland?

Hejsan,

jag vet inte om detta är gammal information, men jag och min sambo åker till Parga i början av augusti och i taxfreeshoppen så står det att grekland nyss har höjt skatten på alkoholhaltiga drycker så att man sparar mycket pengar på att köpa på taxfreen och inte i grekland.

Jag funderar på hur mycket det kostar att t.ex. köpa en flaska helt OK rödvin eller en flaska rom eller liknande sprit i grekland numer?

Är det vettigare att köpa sånt jag kommer dricka på hotellrummet/stranden på taxfreen än i någon butik?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 23:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Ny alkoholskatt i Grekland?

Eftersom jag ganska nyligen kommit hem från Parga kan jag meddela följande. På Arlanda får vi inte handla alkohol och i Parga är det mycket dyrt - så dyrt har jag aldrig tidigare handlat i Grekland. Däremor är det billigt att beställa från taxfreekatalogen - jag tror en liter rom kostar ungefär 139 kronor - vilket är ett fynd!
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 06:24
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jag har också nyligen kommit hem från Grekland, Santorini och Naxos. Jag har tidigare bara varit på Rhodos, men vi upplevde spriten som mycket dyrare. Får ni handla taxfree på vägen till Grekland så gör det.
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 06:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Ja vi upplever detsamma. Det enda som är billigt i vin/spritväg jämfört mrd tidigare är ju på tavernorna. I affärerna är samma vin som vi brukar dricka hemma nästan lika dyrt som på systemet om man inte dricker deras enlitersvin eller lokalt tappade vin.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 06:55
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Alkoholskatten gick ju upp kraftigt för ett år sedan,nu har jag inte sett nån ytterligare höjning men det enda billiga nu är ju lokala vinerna .
Amstel 50cl kostar 1,25 i marketen.
Restaurangmomsen ska ju gå upp nu från 13% till 23%.
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 10:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Alekks! På tal om priser... Captains bar - vid hamnpromen i Parga är ett måste om man är vinsugen. Ett långbent glas med en stor kupa - svalt mycket gott vitt vin - kostade 2 euro! Tilltugget; en assiett med skivade tomater, gurka samt ett litet bröd med oströra - kostade gratis!
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 11:35
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
att grekland nyss har höjt skatten på alkoholhaltiga drycker så att man sparar mycket pengar på att köpa på taxfreen och inte i grekland.
Till Grekland, och f.ö. alla andra EU-länder, så är det inte TAX-Free om man flyger från ett EU-land. Det finns några undantag t.ex Åland och Kanarieöarna. Så har det varit sen vi gick med i EU. Däremot har de flesta andra EU-länder lägre alkoholskatt än i Sverige, så det som man köper i "Tax-free" i Grekland är skattad enligt grekisk alkoholskatt såvida man inte flyger från ett land utanför EU, t.ex Norge.
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 21:04
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Till Grekland, och f.ö. alla andra EU-länder, så är det inte TAX-Free om man flyger från ett EU-land. Det finns några undantag t.ex Åland och Kanarieöarna. Så har det varit sen vi gick med i EU. Däremot har de flesta andra EU-länder lägre alkoholskatt än i Sverige, så det som man köper i "Tax-free" i Grekland är skattad enligt grekisk alkoholskatt såvida man inte flyger från ett land utanför EU, t.ex Norge.
Det heter ju faktiskt Duty Free på grekiska flygplatser, hur nu det skall översättas.
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 05:29
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag ville köpa balkongpaketet i taxfree katalogen som jag brukar göra,då har man lite i kylskåpet att välja på.

Men i år flyger vi med apollos sas-charter och där får man inte köpa med sej någon sprit ner, bara hem hemma behöver man ju inget balkongpaket.

Jag har nästan alltig åkt med ving till Grekland förut och då har det inte varit några problem med att beställa taxfree på nerresan. Men jag brukar köpa ouzo och ha i kylskåpet så det får bli det i stället. Vet någon om ouzon också har blivit dyrare
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 09:34
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Det heter ju faktiskt Duty Free på grekiska flygplatser, hur nu det skall översättas.
Jo, visst heter det så, och kan du visa upp ett boardincard med destination till ett land utanför EU så får du också handla duty free.
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 09:39
anneli56s avatar

Ouzon har ju också blivit dyrare med höjning av alkoholskatten, har inga priser i huvet för jag är ingen Ouzo älskare men kan kolla
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 10:08
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Ouzon har ju också blivit dyrare med höjning av alkoholskatten, har inga priser i huvet för jag är ingen Ouzo älskare men kan kolla
Den ouzo som vi tidigare betalat 5 euro för hade förra sommaren gått upp till drygt 7 euro, dock ingen ytterligare höjning i år.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 19:03
alekks alekks är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Tack för alla svar och tack för tipsen!

Så här står det på sidan:
Restriktioner för ditt resmål

* Du reser inom EU och får enligt gällande regler tyvärr inte beställa tobak
* Grekland har nyligen infört en höjd spritskatt vilket inneburit prishöjningar på alla alkoholhaltiga varor i Grekland. Passa därför på att handla alkohol hos oss till betydligt mer fördelaktiga priser.

Vi åker med Ving och verkar inte vara några problem med att beställa från taxfree-shoppen på utresan, så vi tar tillfället i akt och köper med någon flaska... Det är ju främst för att ha till lite sällskapsdryck när man inte sitter på en taverna eller så.

Tack än en gång!
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Varför inte gynna handeln i Grekland och handla på plats och ge staten välbehövliga skattepengar hellre än att köpa sprit nedflugen från Sverige till Grekland??

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 08:15
anneli56s avatar

Håller med Lissi lämna spritskatten till Grekland

Det mysigaste när man kommit ned till sitt boende och ha slängt in bagaget är väl att gå ut på lite sightseeing och hitta en liten minimarket och där inhandla lite drycker till rummet för att sen i lugn och ro sätta sig på balkongen och infinna den rätta semesterskänsla.. Det kommer i alla fall jag i håg från mina semester resor
Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 11:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Nyligen hemkommen från Grekland och jag upplever att priser på vin i affärerna har gått upp rejält. I alla fall på de öar jag besökte.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 11:48
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Varför inte gynna handeln i Grekland och handla på plats och ge staten välbehövliga skattepengar hellre än att köpa sprit nedflugen från Sverige till Grekland??

Lissi
Helt enig. Hellas har mye riktig god hvitvin som det er verdt å smake på.
Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 15:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Jo, visst heter det så, och kan du visa upp ett boardincard med destination till ett land utanför EU så får du också handla duty free.
- men, svenske venner, ikke bli misunnelige/avindsjuka for det

I Norge har vi sikkert "verdens" dyreste vin og sprit, og kvoten vi får handle med tollfritt hjem er k u n
1 liter sprit og 1 og 1/2 liter vin
Men reglene er generøse
- vi k a n la være å kjøpe sprit,
da får vi ta med 1 1/2 liter vin til i stedet = totalt 3 liter vin
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 14:47
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- men, svenske venner, ikke bli misunnelige/avindsjuka for det

I Norge har vi sikkert "verdens" dyreste vin og sprit, og kvoten vi får handle med tollfritt hjem er k u n
1 liter sprit og 1 og 1/2 liter vin
Men reglene er generøse
- vi k a n la være å kjøpe sprit,
da får vi ta med 1 1/2 liter vin til i stedet = totalt 3 liter vin

så blir det när man inte är med i eu
Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 14:16
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag ville köpa balkongpaketet i taxfree katalogen som jag brukar göra,då har man lite i kylskåpet att välja på.

Men i år flyger vi med apollos sas-charter och där får man inte köpa med sej någon sprit ner, bara hem hemma behöver man ju inget balkongpaket.
Vet precis hur du menar... jag har tidigare flugit ner till Grekland med SAS-charter från Köpenhamn (med apollo) och vi har aldrig kunnat handla tax-free på nerresan... lite orättvist kan kanske tyckas när andra svenska medresenärer som flyger från annan ort i Sverige och annat flyg än SAS Nu i år flyger med danska jettime och för första gången kan jag nu handla på taxfree ner... Balkongpaketet är nu beställt plus lite annat godis som inte finns nere i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
Tycker precis som du... Även om jag precis beställt balkongpaketet så måste jag ju komplettera med annat nödvändigt som retzina, grekiskt rosé som jag inte vet namnet på och givetvis några mythos
By the way - någon som hur priserna ligger till på Mythos?

K - 8 dagar kvar
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.