![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Djurlivet är förhållandevis rikt på Tilos där jag befinner mig just nu. Inte minst finns här ett rikt fågelliv. Några mindre vanliga fåglar häckar här, bland annat fyra par Bonelli`s Eagle, 500-600 Eleonorafalkar samt 20-30 Mediterrenean Shag (en skarvfågel). Ugglor finns också. Igår flög en uggla förbi oss när vi satt på balkongen, på bara några meters avstånd, det var underbar syn! Men det var inte det jag skulle fråga om.
![]() Här finns en annan fågel som låter ganska likt en Näktergal. Är det någon av er fågelkunniga som vet vad det är för fågel? |
|
||||
|
||||
![]()
Det måste vara en Blåtrast du har hittat
![]() Jag såg den fågeln för första gången på Lesbos i våras, där den var tämligen vanlig, men för oss svenskar är det en raritet som är riktigt kul att få se. Vår och sommar är hanarna tydligare blåfärgade än din fågel som antingen är en hane i vinterdräkt eller en ungfågel. Lite kul med bilden är också det grekiska "fågelboet" strax under trasten. Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tobbe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hör nu att de sjunger som en koltrast, men har även andra ljud för sig, som ibland påminner om näktergal. Vissa av har nyanser av blått. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När jag tittar i min europeiska fågelbok, tycker jag, att din fågel är mycket mera lik en stentrast.
...känns på närhåll igen på framskymtande blågrå och vita fjädrar på huvud resp. rygg. Kan du se, om den har orangeröd stjärt?: I alla dräkter är orangeröd stjärt karakteristisk. Kan darra på stjärten som rödstjärt. Det står i boken, att sången liknar koltrastens. Sånt här är intressant! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men man skall aldrig säga aldrig Tobbe |
![]() |
|
|