Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-09, 18:01
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Bila till Grekland via fd. jugoslavien

Hej alla Greklandsfantaster!

Nu är det dags för planeringen av årets resa. Vi brukar bila till Grekland från Göteborg och det har blivit till Ancona i Italien för färja över till Igoumenitza.

Vi tycker att den resan är bekväm etc men mkt dyrt!
Vi är lite nyfikna på att åka genom Forna Jugoslavien men vågar inte riktigt.
Finns det någon här som har färsk info om en sådan resa eller andra råd?
Lönar det sig att åka där? Vad skall man tänka på etc?

Man har läst en del mindre roliga historier & har dom i bakhuvudet. Man vill ju komma fram med "nerverna" i behåll......

Så,snälla dela med er av era erfarenheter.....håller på & planerar & vet ej hur vi skall göra.

Mvh

Kattis
Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 22:03
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Bila till Grekland via fd. jugoslavien

Hej Kattis

Jag säger bara en sak, NEJ! gör det inte. Det är alldels för mycket problem och korrumperat för att det skall vara värt att köra den vägen.

Vi har som omväxling kört genom Ungern, in i Rumänien via Oradea, sedan söder över och in i Bulgarien. Vi fortsatte genom Sofia och körde sedan in i Grekland och ner mot Thessaloniki. Vi övernattade i Oradea och en övernattning i Sofia, jag skulle gärna ha varit utan. Dessa länder lockar mig inte, det är bara problem och befolkningen vill gärna inte hjälpa dig om du skulle behöva. Jag grät nästan av glädje när vi körde in i Grekland : ) Det är inte värt det!

Vi brukar också oftast ta bilen ner till Italien, har åkt ifrån Ancona, men numera åker vi lite längre ner till Brindisi och tar färjan över till Igoumentisa. Det blir faktiskt billigare, även om man får köra lite längre. Dessutom tar överfarten bara 7-8 timmar. Båten brukar gå vid 11.30 på förmiddagen och man kommer lagen för att söka sig ett rum över natten.

Jag håller med dig om att bilresa till Europa numera är mycket dyr. Det är lyxsemester att åka bil. Men man behöver inte åka på Italiens motorvägar, det gäller att svänga av och åka kustvägen. Bensinen har ju i varje fall varit billigare i Grekland, men nu kommer väl den att chockhöjas vad det verkar.

Vi tar flyget i år, men jag kommer att sakna bilsemestern, det är en sådan frihet att kunna stanna var du vill, åka när du vill, det är underbart.

*Snälla, glöm bilresa genom f.d. Jugoslavien. Varför inte pröva Brindisi den här gången istället
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 10:38
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Hej jag har bekanta fr Kreta som åkte Husbil i jan.febr iår genom Jugoslavien o beskrev det som en drömresa fina vägar o inga problem när de visade upp sina Sv. pass. Har inga detaljer men om ingen annan har info kan jag ev förmedla kontakt med dem
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 13:03
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Har en fd arbetskollega som är född i Zagreb och ialla år åkt bil ner till sina gamla föräldrar. Nu är kollegan pensionär och har flyttat från Sverige till Kroatien. Men hon kör varje år till Sverige för att besiktiga sin bil, som fortfarande är registerad i Sverige. Hon tycker det är underbart att bila, hon har aldrig sagt ett ord om att det är dåliga vägar eller korrupt på något sätt.
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 13:54
Marielous avatar

Man bör alltid skapa sig en egen uppfattning om saker och ting och jag tror nog att sådana här Forum kan vara behjälpliga, men det kommer alltid att finnas delade åsikter om allting.

Nej motororganisationer rekommenderar säkert att man bilar genom f.d. Jugoslavien ; ) att det inte är problemfritt var inte bara något jag tog ur luften utan jag baserade det på egna erfarenheter och upplevelser.

För övrigt är nog Kroatien inga problem, många är de som reser dit på semester, jag har själv varit där och det var absolut inte Kroatien jag avsåg.

Eftersom det är så lätt att trampa någon på tårna vill jag inte specifiera vilka delar man bör låta bli. Bättre att var och en skapar sig en egen uppfattning. Jag har varit i samtliga delar och det finns inte mycket som lockar mig tillbaka (om man bortser från Kroatien och dess fantastiska öar) och jag tänker inte be om ursäkt för det. Att jag skrev att det är korrupt baserade jag b.la. på en poliskontroll där polisen talade med sin kollega om att "de är turister så dryga ut böterna", vad de inte tänkte på var att även en svensk kanske förstår språket. Jag skrev också att det inte är mindre problemfritt att resa genom Bulgarien och Rumänien. Detta har med att göra att det fortfarande lever kvar i en öststatsmentalitet som i varje fall inte lockade oss.

Jag föredrar Italien framför dessa övriga länder och kommer aldrig att resa vare sig igenom f.d. Jugoslaven, Bulgarien eller Rumänien igen för att ta mig till Grekland. Jag skulle kunna skriva en bok om all problem och tråkigheter under våra resor och jag har många vänner som också har dåliga erfarenheter av bilresor i dessa länder. Så jag är inte något undantag

Det var ändå glädjande att i varje fall någon som åkte husbil genom f.d. Jugoslavien hade en trivsam upplevelse : )

Så Kattis, valet är ert. Vill du ha en mer detaljerad beskrivning så får du gärna maila mig, jag delar gärna med mig utav våra , både bra och dåliga : ) Forumet heter ju Kalimera och bör handla om Grekland, så jag lämnar nu övriga Balkan för att inte återvända
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 14:01
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Förra sommaren hälsade jag på min sambo som då jobbade i Kosovo. Vi hyrde bil och bilade längst kusten.
Från Kosovo åkte vi till Albanien. Vidare norrut genom Montenegro, Kroatien, Bosnien och Kroatien igen.
Det var en fantastisk resa. Underbar natur och fina städer. Jag skulle gärna göra om det. Det är lätt att hitta boende. Vi hade inte bokat något alls, utan fixade nytt varje dag. Fast i Kroatien blev vi kvar lite extra länge. Ett otroligt vackert land. Rent, snygg och välordnat.
Missa inte det! Det finns ingen anledning att oroa sej mer i de här länderna än i övriga Balkan.
/Anette
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 14:06
Marielous avatar

Hej Anette
Kan bara inte låta bli att kommentera. Vi tycks ha varit i olika länder men ändå har de samma namn
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 18:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det är länge sen vi åkte vägen genom det som då hette Jugoslavien, senast 1991. Vi fann att just den etappen var den jobbigaste på hela resan från mellansverige till sydgrekland. Något jätteproblem hade vi inte, men massor av smärre sådana under de cirka 15 resor det var fråga om.

Hur det är idag har jag alltså ingen uppfattning om! Men jag vill berätta vad vår granne och gode vän, som var från Serbien, berättade: Att han blev sämre bemött av servicepersonal och myndigheter än " riktiga" turister, just för att han var jugoslav...- Han uppfattade det som någon form av avund, han kom med en bra svensk bil och skulle ha semester, lastad till taket med presenter till släkten o.s.v,
- Kan det vara det du råkat ut för Marielou? Om du kan språket kanske du uppfattas på samma sätt som vår vän?
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 18:28
Marielous avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det är länge sen vi åkte vägen genom det som då hette Jugoslavien, senast 1991. Vi fann att just den etappen var den jobbigaste på hela resan från mellansverige till sydgrekland. Något jätteproblem hade vi inte, men massor av smärre sådana under de cirka 15 resor det var fråga om.

Hur det är idag har jag alltså ingen uppfattning om! Men jag vill berätta vad vår granne och gode vän, som var från Serbien, berättade: Att han blev sämre bemött av servicepersonal och myndigheter än " riktiga" turister, just för att han var jugoslav...- Han uppfattade det som någon form av avund, han kom med en bra svensk bil och skulle ha semester, lastad till taket med presenter till släkten o.s.v,
- Kan det vara det du råkat ut för Marielou? Om du kan språket kanske du uppfattas på samma sätt som vår vän?
Jag lärde mig språket jag syftar på genom arbetet, är helsvensk, alltså svenska föräldrar. Men det du skriver Monica stämmer mycket bra. Det som din vän upplevde är vardagsmat för vissa grupper i forna Jugoslavien. Människor är inte lika mycket värda, man ser detta förtryck överallt, också det mot utlandsjugoslaver. Men nu kommer jag in på politiken i den här krutdurken och det vill jag inte befatta mig med. Men visst är det helheten som avgör om man tycker det är ett fantastiskt land att resa igenom, eller inte. Femton smärre problem är lika jobbigt som ett stort problem, eller hur?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.