![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I påvente av den greske læreboka som jeg har bestilt fra Nordli, sitter jeg her med en artig liten sak fra Friundervisningen. Den heter "snakk gresk raskt og lett". Må bare skrive dette, for den er bare så utrolig morsom. Første avsnitt har overskrift "norsk er ikke noe verdensspråk". Jøss, det må jeg si!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Gjett hvem som også har den...?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer ett par absolut nödvändiga fraser att kunna, i synnerhet den första:
(Hämtade från den fantastiska sajten www.zompist.com/thought.html där det inte finns någon som helst hotellreklam ![]() Harrap's Greek phrasebook: I'm absolutely knackered. Eímai ptóma stin koúrasi. He swims like a fish. Kolumpáei san delfíni. Karin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nora, det låter som en helt omistlig bok
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ibland (eller alldeles för ofta om jag ska vara ärlig) känns det som om det ligger nåt i det. Efter att ha tillbringat fem månader iår (fr mitten av mars t mitten av augusti) i Grekland, så förstår jag en hel del. Men steget till att prata språket känns ooooootrooooooligt långt! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Dessutom har du ju börjat lyssna på grekisk radio nu!
![]() ![]() ![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() För mig var det sen så att det gick i vågor. Efter en månad tyckte jag att jag förstod jättemycket och att jag snart kunde börja prata. ![]() ![]() ![]() Sen fortsatte det så resten av tiden. Men självfallet gick det bättre och bättre ju mer jag övade. Men att steget är långt mellan att förstå ett språk till att prata det gäller ju inte bara för grekiska. Så är det väl med de flesta nya språk.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Det är min upplevelse också! De allra flesta blir otroligt glada över att man försöker! Man får akta sig för att uttala orden för väl bara... Då tror de att man kan mer än man gör och börjar prata jättefort!!
Så ibland är det en fördel att låta som en "xenos"! |
|
||||
|
||||
![]()
Just precis! Det kan lätt kännas som om orden ligger och brottas med varandra innanför pannbenet istället för att trilla ner i munnen, där man behöver dem!
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Dessuten forstår jeg det når de snakker om tall og ukedager! Det er så kult å kjenne igjen ord! Jeg har blitt helt hekta jeg nå! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Karin |