Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-02, 21:41
jill jill är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Att ta sig från öarna tillbaka till Athen

har någon tips att ge oss ang hemresa. Vi funderar på att besöka Paros - naxos samt någon mindre ö. Frågan är om det är bättre att åka hem från Paros eller Naxos . Vårt flyg går från Athen onsdag den 1juli kl 14.30.

Tacksam för alla tips vi kan få
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 21:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Att ta sig från öarna tillbaka till Athen

Citat:
Ursprungligen postat av jill Visa inlägg
har någon tips att ge oss ang hemresa. Vi funderar på att besöka Paros - naxos samt någon mindre ö. Frågan är om det är bättre att åka hem från Paros eller Naxos . Vårt flyg går från Athen onsdag den 1juli kl 14.30.

Tacksam för alla tips vi kan få
I 99% av fallen så är det som så att går båten till Paros då går den också till Naxos, det spelar ingen roll vilken av dessa öar ni väljer att åka från.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 22:07

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
I 99% av fallen så är det som så att går båten till Paros då går den också till Naxos, det spelar ingen roll vilken av dessa öar ni väljer att åka från.
// Helén
Kan ej så mycket ännu om rutterna , men är det så att Paros ligger "efter" Naxos ? Har hört från någon att det bästa är att ta en nattbåt så att man är i hamnen tidigt på morgonen. Samtidigt har jag uppfattat det som att det bara ska ta ca 4 timmar från Athen till Paros ? Kan då ej riktigt se att man ska tillbringa en hel natt på båt ? Kan man inte åka från en närmare ö på tidig mrogon och ändå hinna med flyg hem ?? Eller är risken att man missar flyg ? Hur brukar kommunkationerna fungera ? Hur lång tid tar det att ta sig från Pireus till flyget / att hitta rätt och sedan checka in. Är det knöligt ?
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 22:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Titta på www.gtp.gr där ser du redan nu de flesta turerna utlagda.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 06:30
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Om ert flyg går så tidigt som 14.30 så kan ni knappast åka från Naxos eller Paros samma dag, men möjligtvis med en nattfärja. Förra sommaren åkte jag med Blue Star Ferries från Naxos kl 9.30 och var framme i Pireaus ca 15.20. Då hann jag äta en snabb lunch i Pireaus och hann ändå utan problem med mitt flyg som gick 20.40. Men mindre marginal än så skulle jag nog inte våga ha.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 09:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Men mindre marginal än så skulle jag nog inte våga ha.
Skulle inte heller åka med så lite marginal.

Om ni vill vara på en ö sista natten kan ni avsluta på en ö närmare Aten, typ Kea, Egina eller Agistri. Men för att komma till Egina och Agistri måste ni åka via Aten. Det tar cirka fem timmar med Blue Star Ferries till Pireus (Aten) från Naxos, och cirka fyra timmar från Paros. Om ni ska hinna måste det gå en tidig båt, och det brukar det inte göra.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 17:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av jill Visa inlägg
Vårt flyg går från Athen onsdag den 1juli kl 14.30.
I princip så startar alla linjer från fastlandet på morgonen, går ut sin tur, vänder och går tillbaka. Det gör att alla färjor mot fastlandet oftast avgår/passerar tex Naxos/Paros en bit in på förmiddagen. Inga linjer börjar på en ö på morgonen och går mot fastlandet vad jag vet.

Men det finns ibland långväga färjor, från tex Rhodos, som kan passa. Man ska dock ha tur för att pricka en sådan. De kan dessutom vara försenade om man har otur, så det är en chansning.

Mitt tips är att boka NÄST sista kvällsfärjan från Naxos. Kan vara bra att ha en i reserv efter, om det skulle hända något... De brukar gå vid 23 - 24-tiden och vara inne i Pireus mellan 5 och 8 på morgonen beroende på rederi och rutt. Det blir lite sömn och så, men jag brukar sova på planet hem...

Då kan ni åka in till Athen, Syntagma tex, och äta frukost och kanske titta in i Plaka en timme eller två innan ni tar bussen från Syntagma till flygplatsen. Då har ni hyfsade säkerhetsmarginaler.

Ni bör sikta på att vara på flygplatsen vid 12 - 12.30... Så ni bör vara på er transport dit 11 - 11.30! Tänk på att även nödutgången Taxi tar en timme ut till flygplatsen från Athen/Pireus...

Oavsett vart och hur ni tar er in så så för att vara på säkra sidan måste ni ha fötterna på fastlandet senast vid 10-tiden på morgonen.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 18:27

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
I princip så startar alla linjer från fastlandet på morgonen, går ut sin tur, vänder och går tillbaka. Det gör att alla färjor mot fastlandet oftast avgår/passerar tex Naxos/Paros en bit in på förmiddagen. Inga linjer börjar på en ö på morgonen och går mot fastlandet vad jag vet.

Men det finns ibland långväga färjor, från tex Rhodos, som kan passa. Man ska dock ha tur för att pricka en sådan. De kan dessutom vara försenade om man har otur, så det är en chansning.

Mitt tips är att boka NÄST sista kvällsfärjan från Naxos. Kan vara bra att ha en i reserv efter, om det skulle hända något... De brukar gå vid 23 - 24-tiden och vara inne i Pireus mellan 5 och 8 på morgonen beroende på rederi och rutt. Det blir lite sömn och så, men jag brukar sova på planet hem...

Då kan ni åka in till Athen, Syntagma tex, och äta frukost och kanske titta in i Plaka en timme eller två innan ni tar bussen från Syntagma till flygplatsen. Då har ni hyfsade säkerhetsmarginaler.

Ni bör sikta på att vara på flygplatsen vid 12 - 12.30... Så ni bör vara på er transport dit 11 - 11.30! Tänk på att även nödutgången Taxi tar en timme ut till flygplatsen från Athen/Pireus...

Oavsett vart och hur ni tar er in så så för att vara på säkra sidan måste ni ha fötterna på fastlandet senast vid 10-tiden på morgonen.
Stort tack för denna utförliga beskrivning. Nu vet vi att det är rätt tänkt att ta en natt färja, så då kan vi fundera över andra saker med denna resa som vi ser framemot .
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.