![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det går raskt mot slutet av termin två för min del. Jag tycker att det är svårt men enligt läraren går det bra! (han vill väl att man skall fortsätta så att de fyller kurserna, måste ju vara jättejobbigt att tragla nybörjarnivå hela tiden) Funderar på om jag verkligen klarar av tredje terminen, någon som kommer ihåg om det blev mycket "svårare" (skall nog läsas grammatik)
![]() Självklart så måste man kunna grammatiken för att kunna prata rätt, hur långt klarar man sig på två terminer? // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Men, förtvivla ej!! Det kommer alltid ett genombrott i språkstudier!!
När jag hade läst tre terminer Turkiska, då var jag beredd att ge upp. Men, läraren vädjade; Fortsätt Arne, genombrottet kommer strax!! Och, heltvisst det kom ett genombrott en bit in i nästa termin. Plötsligt fungerade det, alla bitar föll på plats och jag fortsatte med liv och energi ytterligare en termin. Ja, ytterligare en till faktiskt!! Detta ångrar jag aldrig. Förvisso kunna stundtals grammatiken fallera, men vadå?? Alla förstår ju ändock vad man menar. Arne "Ben Isvecli Yim" |
|
||||
|
||||
![]()
Något genombrott lär nog inte ske här
![]() ![]() Jag har väl egentligen inte någon ambition att "kunna grekiska" att lära mig skriva kommer jag aldrig att klara av och med den inställningen så lär jag ju inte lyckas ![]() ![]() ![]() Visst funkar engelskan och tyskan i de flesta fall, men ibland har jag mött kvinnor i familjer där vi bott som inte pratar engelska, kanske tycker de att de är för dåliga på det och vill inte ens försöka, att då kunna ta reda på när den engelsktalande kommer tillbaka är en stor fördel tycker jag. // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan!
Tycker helt klart du ska fortsätta läsa.Själv tyckte jag efter 2 terminer att jag lärt mig jättemycket,men efter tredje året kunda jag prata,nåja hjälpligt, i "dåtid" "nutid" och "framtid" och det gav en mycket roligare dimension i språket. Visst når man till till olika platåer då man tycker man står helt stilla, men när man väl är i Grekland igen inser man att man lärt sig ändå. Det är definitivt värt att satsa på Grekiskan och du ska inte vara rädd för grammatiken,även om den är lite krånglig. För vår grupp har det nästan blivit en livsstil med grekiskan för vi har hängt ihop i minst 10 år ![]() Lycka till-Du ångrar dig inte! Hälsningar Marouli |
![]() |
|
|