Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-02, 20:36
EddieVedder EddieVedder är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Bueno i Platanes

Vi (2 vuxna & 2 barn 3 och 5 år) åker till Kreta för första gången om några dagar. Vi har hittat jättemycket bra info på detta forum, men inget om vårt hotell som heter Bueno och ligger i Platanes. Finns det nån som har bott på hotellet o kan beätta nåt om det? Vi åker på torsdag så skynda på med svaret. Tack för en jättebra Greklands-site!

Senast redigerad av EddieVedder den 2008-08-02 klockan 20:40.
Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 12:15

Standard Sv: Bueno i Platanes

Okej, vi breddar frågan så kanske vi får fler svar. Hotell Bueno ligger bredvid Motaki Village. Vi kan tydligen utnyttja poolen på Motaki. Någon som kan säga något om stranden invid dessa hotell? Är det sandstrand, långgrunt, ofta röd flagg??? Vi har hyrbil hela veckan, nån som kan tipsa om bra barnvänliga stränder ifall det blåser för mycket där vi bor? Alla tips välkomnas
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 04:46
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Nyss hemkommen från Motakis och delen "Stethali". Beläget mittemot Bueno. Hela området som döljer sig in på infarten till "Motakis-området" är jättefint rent och bra på alla sätt. Finns en taverna om man inte orkar ge sig iväg nån kväll, ta odck inte kyckling souvlaki.. mycket torr! Åt där en gång. En kvinna vid namn Harriet äger i princip ALLT på denna infart. Även Bueno-delen som ingår i Motakis. Samma hotell. Inte för att nån vet om det nästan men efter två besök där har man fått reda på en del.

Nu till era frågor.

Poolen är bra och trevlig poolbar med lite mindre rätter och dryck med självservering. Personligen gillar jag inte att ligga/va vid poolen alls men gratis solstolar och fin gräsmatta omkring poolen finns det.

Stranden är uppdelad som så att först nedanför poolområdet (högst upp på stranden) är det finkornig sand som något längre ner "förvandlas" till mer grovkornig/grusig sand. Blir djupt fort och ligger stenar som ett bälte innan man går ner. Svårt att ta sig ner i vattnet är det också pga att det är stenigt mestadels där man tar sig ner från kanten på stranden liksom. Vi hyrde också bil under våran vecka, ett måste om man vill bada tyvärr. Röd flagg i stort sätt hela veckan. Jag och min syrra kunde gå i vattnet en dag (och hade kunnat gå i en dag till när vi var ute på annat) men fick verkligen passa sig för vågorna som nog aldrig varit så stora som denna gång dessvärre. Hamnade under vatten och drogs ner av en ström så två rejäla vågor sköljde över mig och syrran. Barnen kommer inte kunna bada i havet om det inte är riktigt lugnt. Men ni ska ju som tur är hyra bil, härligt!

Stränder som man kan åka till.. ja.. finns massor.. sydkusten är ofta lugnt och många fina stränder där vågorna inte sköljer fram så brutalt, tvärtom.

Finns säkert andra här på Kalimera som kan tipsa om stränder, men Elafonisi är ju alltid en rekomendation och passar småbarn perfekt. Dock en väg på 14 mil dit.. och sen ska man ju 14 mil hem också..

Trevlig resa iaf!
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 14:09

Tack för tipsen Martinifk! Hur är det att köra till sydkusten? Måste man åka slingrande bergsetapper med branta stup? I så fall får jag nog inte med mig frugan tyvärr. Hur lång tid tar det att köra rakt ner till sydkusten?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:03.