![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste vår greklands dagbok sen den senaste öluffs trippen, och smiliar åt mina yrvakna aggressioner när man mitt i natten stod på Blue Star Naxos däck, och det riktigt BRÖLAR ut Für Elise med ett bergsprängarhögt signarhorn! Spelar dom fortfarande dessa hemska sånger?
|
|
||||
|
||||
![]()
Nix!! Senast förra hösten vi reste med Blue Star hade den rysansvärda
elektroniska musiken försvunnit. Mera troligt ett fackligt krav från de ombordanställda... Troligen hade ett antal matroser på grund av musiken mist förståndet och i desperation kastat sig i havet att drunkna för att slippa oväsendet!! Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker inte det är något fel på den varningssignalen och vad jag kommer ihåg så hörde jag den förra året. Men visst måste den vara tjatig för besättningen att höra, men vilken signal blir inte det?
![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Trudelutten spelades på alla färjeturer vi gjorde förra året. Vi filmade den sista färden, länk finns på denna sida...
|
|
|||
|
|||
![]()
Fast efter att ha lyssnat på truddelutten måste jag säga att Beethoven skulle vridit sig i sin grav om han hört jämförelsen mellan den och Für Elise. Personligen tyckte jag mer den liknade den icke helt barntillåtna "Min far han har 75 75or kvar..."
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() // Helén Hoppsan läste lite fel, grav, eller garv, ja ja... ![]() Senast redigerad av Hellen den 2008-05-13 klockan 22:16. |
|
|||
|
|||
![]()
Det är då inte Für Elise som spelas. Dessvärre kan jag inte placera vad truddelutten heter, kommer att engagera mig hela dagen bara för detta, för att finna ut vad den heter. Klart enerverande var den hur som helst.
Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Heter den inte gökvalsen på svenska.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hur är texten till gökvalsen? Den kanske inte spelar i samma division som den text som Rojo 72 skrev; Min far, han har, sjuttiofem sjuttiofemmor kvar.
Är det något annat rederi som kör Für Elise, jag kan sätta min nästa Greklandsresa på att jag hört den vid rampen, men det kanske är på Hellenic Seaway båtarna? // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kan inte texten till Gökvalsen, men jag minns att den spelades mycket på radion i min barndom. Det var en gök som gol. Kan hända att den var instrumental.
Man kan ju gå in på google och kolla. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, det är Beethovens Fur Elise!!! Förvisso elektroniskt misshandlad, men ändå. Stycket komponerades någon gång mellan 1808 och 1810, uppgifterna går i sär bland de lärde.
http://www.youtube.com/watch?v=ldVc2tHCdLQ Lyssna gärna på en vilt hamrande dam som framför ovan rubricerade stycke..... Damen missade nog att stycket ska framföras "Andante con spirito" (Hastigt, men med ande) Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hör då inga likheter med für elise, låter mer som någon melodi från någon elektronisk barnleksak. Ska undersöka lite närmare vad det kan vara för melodi.
|
|
|||
|
|||
![]()
Visst er det Für Elise som spilles, men særlig vakkert er det ikke akkurat. Første gang jeg hørte det skjønte jeg ikke hvor lyden kom fra, og trodde det var en som ikke var helt god i hodet som sto og spilte blokkfløyte. Men det er også riktig at en av de andre båtene har en melodi som ligner veldig på Gjökvalsen. Det er, som nevnt, ikke særlig vakkert, men helt ok signaler for å vite at nå skal man passe litt på, nå legger båten til/drar fra land. Heller denne "musikken" enn en vanlig skipsfløyte eller hva det nå er de bruker.
|
|
|||
|
|||
![]()
Lösningen finns här:
http://www.dagensvisa.com/minata/dav..._mar.html#bors Klicka för att spela melodin i MP3-format eller midiformat. Det är alltså Gökvalsen som spelas när båten lägger ut från Naxos. Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Under årets båtluff åkte jag med Blue Star två gånger och de spelade då fortfarande Für Elise, men de verkade ha vridit ner volymen betydligt till en mycket mer behaglig nivå.
Smultron |
![]() |
|
|