![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nja, det kan bli en reguljärfärja av typ Blue Star, men oftast använder
Apollo i samarbete med övriga skandinaviska researrangörer en mindre och inchartrad färja för transporten mellan Santorini och Naxos. Färjan heter Naxos Star och används mera ofta som dagstursbåt för utflykter från Naxos till näraliggande öar. Fartyget tar cirka 300 passagerare och är ett tämligen bekvämt flytetyg med såväl soldäck som salonger inomhus. Kanske icke så komfortabelt därest vind och vågor vilja lägga sordin på resan.... Bild http://www.sendpix.com/albums/080507...kk/?a=view&i=0 Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Snille Twiggy, du må ikke lage deg problemer og gå i flere måneder og være redd på forhånd. Som Arne ganske riktig skriver bruker Apollo mindre båter fra Santorini til Naxos, enten Naxos Star eller Alexander. Jeg tror jeg må ha tatt denne turen minst 18 ganger frem og tilbake, og kun en gang har Apollo benyttet Blue Star. Båtturen pleier som regel å være veldig fin. Salongene inne er avkjølte, og du har også mulighet til å sitte ute hvis du helst vil det. Standarden på båtene har forøvrig blitt litt bedre med tiden. Er du redd for å bli sjøsyk så ta heller en tablett innen båten legger fra kaien. Glem båten og la heller ventetiden bli som da du var liten og ventet på julaften
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Blue stars färjor tar ju 2 timmar till naxos, hur länge Apollos båtar?? Maritha |
|
||||
|
||||
![]()
3, 5 timmar i bra väder.
Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan! Jag låter nog värre än vad det är, måste ju oja mej lite. Jag ser verkligen fram emot denna resa. Annars hade jag aldrig bokat den. Julafton däremot kan kvitta. Skulle gärna resa bort då med, men åker hellre till medelhavet på sommaren. Har nu varit i Turkiet de 3 senaste somrarna, inte så tokigt det heller. Men nu ska jag ge grekland en chans igen, tyvärr så har det ju blivit så dyrt där, men har hört att Naxos skall vara en av dom billigare öarna. Hoppas det stämmer. Ser verkligen fram emot att hyra bil och åka runt bland byarna. Twiggy
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Eftersom vi oxå ska resa med Apollo till Naxos har jag idag kollat med dem vilken båt som ska segla ut till och fick till svar att det var en inchartrad båt "Alexander " som nämnts innan ....Twiggy - det blir att inhandla åksjukearmband + tuggumi så man är väl förberedd....hoppas på god tur med fint o bra sjöväder //Maggan ![]() |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
![]()
Ja, mitt hopp försvann oxå ganska fort ..men det är bara att härda ut o hoppas det går så smärfritt som möjligt...
![]() //Maggan ![]() |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
![]()
Hej på er oroliga!
Jag har åkt med en av de mindre båtarna (2004). Det är inga jättesmå båtar utan skapligt stora med servering av lättare rätter och fika. Vi åkte med småbarn och det var ingen i familjen som blev dålig. Jag var som ni ganska orolig och såg framför mig hur vi skulle forslas över i båtar av den typen de använder i Expedition Robinsonö. Snart insåg jag att Apollo aldrig skulle skicka sina kunder i båtar som dem och litade på att min resa skulle bli säker. Det var en kanontur genom den grekiska ö-världen som gav ett fint minne av resan till Naxos. Nu ska vi åka tillbaka och jag ser fram emot bårturen lika mycket som resten av resan. Ett tips till er är att kolla till höger om båten när ni lämnar Santorini...klippväggarna är så vackra så man ryser. Ha en kanonresa...det ska vi ha! |
|
|||
|
|||
![]() ![]() //Maggan ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle rekommendera att ändå ta ngt slags sjösjukepiller (plåster etc), så himla stora är inte båtarna (även om de är större än "Expedition Robinson"
![]() MEN Naxos är helt klart värt båtresan och är det lugnt på havet är det ju ett plus att komma med båt (vi har åkt till Naxos fyra ggr och det har varit lugnt nästan varje gång)! ![]() Lena*. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har inte åkt med transfer/utflyktsbåtarna denna sträcka, men om det blåser mycket så finns ju alternativet att själv ta sig till Naxos med Blue Star Ferrie båtarna, det är stora färjor, biljett till den båten köper man i hamnen på Santorini.
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Lena, Lena vad gör du ?? Nu åkte ju den lilla singelstenen tillbaka som en projektil
![]() Ingen fara...jag bunkrar upp med dubbla åksjukeband ( ett par till sonen, men kanske man kan ha de om anklarna ?? ![]() ![]() 25 dagar kvar - "jag är inte rädd, jag kan åka båt" //Maggan ![]() Senast redigerad av Maggan1 den 2008-06-09 klockan 14:53. |
|
||||
|
||||
![]()
Nä men herregud...
![]() Det är ju trist sitta där på båten, sjösjuk, utan möjlighet att ha det minsta lilla plåster med sig, och tänka onda tankar om alltför positiva kalimera-medlemmars hejarop om lugna båtresor. Och jag säger ju att vi bara varit med om 1 gång då det var sjösjukevarning (av 8 gånger)! ![]() Hur som helst, Naxos är värt varenda liten spya, lovar dig. ![]() ![]() ![]() Ha en underbar Naxos-vistelse! (jag är avis, ska till Amorgos i år, hugger till lite i hjärtat efter Naxos) //Lena. |
![]() |
|
|