Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-06, 12:09
Eleonor Eleonor är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007
Standard Båt Santorini - Amorgos

Jag och min familj ska åka till Amorgos nu på lördag den 8 sept. Vi har flygstolar till Santorini och har tänkt ta färjan vid 20:00 till Amorgos. Kan man räkna med att det fungerar? Vi har boende bokat på Amorgos. Vi flyger hem igen den 15 sept. Har planerat åka den 14 redan med färja som kl 9:35 från Katapola till Santorini. Är dessa färjeturer ofta inställda så att våra planer är orealistiska?
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 14:05
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Båt Santorini - Amorgos

Jag antar att det är en snabbkatamaran ni tänker ta. Jag skulle inte hänga upp min planering på dessa, och särskilt angående hemresan, utan att ha alternativ om det inte skulle gå som planerat. Vissa är ganska väderberoende och de kan råka ut för driftsproblem. De vanliga bilfärjorna är betydligt driftsäkrare.
När jag själv skulle åka med en katamaran från Santorini till Amorgos i Juni var den såklart inställd, så det blev till att ta Blue star till Naxos och sen till Amorgos från Naxos istället.
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 14:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det bör vara Flying cat III (Vodafonekatamaranen) du menar, Eleonor. Den är stor och inte den allra vindkänsligaste du kan välja - men visst kan man ha otur.

Hoppas det löser sig för er för den är ju ett underbart sätt att slippa Skopelitis och Naxos när man ska till Amorgos från Santorini.
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 15:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

För resan Santorini- Amorgos har du som reserv Blue Star i arla morgonstund till Katapola söndag morgon. Den går i nästan alla väder.

Men, som sagts,,, viss varsamhet anbefalles när det så gäller hemresan från Amorgos till Santorini. Ur minnet återkallar jag en episod för ett antal år sedan. Det var allra första gången vi besökte Amorgos. Vi hade kommit från Naxos.

Lördag vid lunchtid skulle vårt charterflyg gå från Santorini och hem. Under tiden söndag till torsdag var det kav lugnt på Amorgos, men natten mot fredagen blåste det upp, och häftigt därtill. Vi hade bokat
biljetter på en liten vessla från Katapola till Santorini fredag kväll. Vesslan skulle bara ta en dryg timme.
På fredagens morgon fick vi så veta att vesslan naturligtvis var inställd!!!

Vad göra?? Nu slumpade det sig emellertid sålunda, att en storfärja skulle
avgå från Katapola via andra öar till Naxos under dagen.

Den färjan anlöpte Katapola bara en gång per vecka. Vi bokade genast om och ankom Naxos efter många timmars färd med gammelfärjan. Så ett par timmars väntan på Naxos för att slutligen borda nattfärjan till Santorini. En nätt omväg på cirka 17 timmar!!!

Framme vid santorini 01.30 på lördagens morgon. Vi hann med charterplanet hem, men det var rena rama turen!!! Eljest hade vi fått punga ut med bra mycket pengar för att ta oss hem reguljärt.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 19:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det bör vara Flying cat III (Vodafonekatamaranen) du menar, Eleonor. Den är stor och inte den allra vindkänsligaste du kan välja - men visst kan man ha otur.
Flying cat III kan i o f s ha Vodafonreklamen men det är så vitt jag vet en liten katamaran. Den tar bara passagerare och inte bilar som de stora Highspeed kattarna gör.

Men de är snabba och bekväma och det ska blåsa en hel del för att de ska gunga... Så det går säkert bra.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 20:12
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi håller tummarna att den ska gå - hårt! Vi ska med samma plan och samma båt. Skulle vara underbart att slippa omväg via Naxos och övernattning där eller en första övernattning på Santorini.
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 22:41
Eleonor Eleonor är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Tack till alla er som svarat. Min slutsats är att det nog ska gå bra men att man får ha beredskap för att det inte går som planerat. En fråga till, kanske inte lämpligt långt ner i "kedjan", men jag undrar om man bör förboka. Jag har tönkt att det inte är högsäsong men det är kanske dumt att chansa. Hur gör du Yster-syster som ska med samma båt?
Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 16:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Flying cat III kan i o f s ha Vodafonreklamen men det är så vitt jag vet en liten katamaran. Den tar bara passagerare och inte bilar som de stora Highspeed kattarna gör.
Nä, det är inte highspeed, det var därför jag skrev flying cat. Tar 360 pers enligt hellenic seaways web, hälften så många som highspeeden.

De är inte lika stora men jag har inte uppfattningen att de är superkänsliga för blåst utan verkar gå ändå.

Senast redigerad av inkfish den 2007-09-07 klockan 16:35.
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 23:15
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Vi flyger inrikes till Santorini för att stanna där några dagar och har sedan planer på att ta oss till Koufonissi några dagar för att avsluta med dryga veckan på Naxos. För att slippa åka om Naxos på vägen till Koufonissi tänkte vi ta färjan till Amorgos och Skopelitis vidare till Koufonissi. Eftersom förjan anlöper Katapola tidigt på morgonen måste det väl passa med Skopelitis tider? Jag vet!! Jag pratar om de teoretiska tiderna... )
Någon som har bra förslag på trevliga boenden på Koufonissi? Svårt att hitta något på nätet...
Hittade ett som såg oerhört mysigt ut "gitonia tis irinis" men har svårt att avgöra var det ligger, om läget är bra. Någon som vet?
Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 07:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Skopelitis brukar oftast avgå klockan 06.00 på morgonen, ibland klockan 07.00. Gitonia tis Irinis ligger mellan "byn" och Charakopou (Finikas) som är första fina stranden efter byn. ´Pensionatet ser mysigt ut på bild, men är ännu finare i verkligheten.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 21:32
Zappas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Skopelitis brukar oftast avgå klockan 06.00 på morgonen, ibland klockan 07.00.
Åki, då hinner man ju inte med den, men å andra sidan betyder det väl att Skopan går tillbaka ngn gång efter lunch från Naxos?
Vill också dra mig till minnes att så var fallet (vi var på Naxos ifjor också och funderade på Kufonissi redan då, men det blev aldrig av). Och då borde man kunna ta morgonbåten från Santorini till Naxos och vidare direkt samma dag?! En skön stund i Naxos hamn, lunch och ett glas iskall retsina

Är lite bekväm av mig och tycker det skulle vara skönt att slippa en "transportnatt" , dessutom känns det mer ö-effektivt att slippa resa två dagar direkt efter varandra...
Vi har dessutom redan hittat perfekt boende på Naxos som vi kommer att återvända till efter Koufonissi
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 06:49
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Åki, då hinner man ju inte med den, men å andra sidan betyder det väl att Skopan går tillbaka ngn gång efter lunch från Naxos?
Skopan avgår klockan 15.00 från Naxos. Du vet väl att det numer finns en direktbåt från Santorini till Amorgos. Kanske kan vara ett alternativ. Såvida du inte hemskt gärna vill ha den där kalla retsinan i Naxos hamn.
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 09:41
Zappas avatar

Citat:
Skopan avgår klockan 15.00 från Naxos. Du vet väl att det numer finns en direktbåt från Santorini till Amorgos.
Jo, fast det var ju just det. Om jag förstod dig rätt så avgår Skopan från Amorgos innan vi hinner dit med båten från Santorini?!
Vi tänkte ju oss inte att stanna på Amorgos utan ta oss vidare direkt till Koufonissi.
Dessutom avgår den redan fem på morgonen, och det känns liiite tidigt
Känns som att den bästa (och enda) möjligheten är en morgonbåt Santorini-Naxos och vidare därifrån till Koufonissi...
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 09:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Vi tänkte ju oss inte att stanna på Amorgos utan ta oss vidare direkt till Koufonissi.
Om det inte är så att ni har tröttnat på Amorgos så stanna där några dagar?!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 10:09
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det hade jag redan glömt. Trodde ni skulle till Amorgos.
Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 21:15
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Skopelitis brukar oftast avgå klockan 06.00 på morgonen, ibland klockan 07.00. Gitonia tis Irinis ligger mellan "byn" och Charakopou (Finikas) som är första fina stranden efter byn. ´Pensionatet ser mysigt ut på bild, men är ännu finare i verkligheten.

Blir nyfiken på detta boende. Kn det rekommederas eller finns det mer "havsnära" boenden. Vi (jag) älskar havsutsikt......Hur dyrt är det i försäsong (början av juni). någon som bott där?
Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 07:59
Zappas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Blir nyfiken på detta boende. Kn det rekommederas eller finns det mer "havsnära" boenden. Vi (jag) älskar havsutsikt......Hur dyrt är det i försäsong (början av juni). någon som bott där?
Jag ringde Antonis häromdagen. Han tar ju bara emot beställningar via telefon och fax (och jag har kopplat ur modemet ur min dator för att få plats med ett gammalt SCSI-kort...)
Han är INTE bra på engelska. "Fax please" var typ det enda han förstod. Vad jag än försökte med för små korta engelska ledord, var det rena grekiskan tillbaka
Men jag fick i alla fall fram att ett rum för 4 i Juli kostar 120 och i Augusti 135. Tycker det verkar dyrt överlag på Koufonissi. De hotell jag lyckats hitta på greekhotel ligger alla på 110-150 per natt för 4 pers i slutet av juni, huh! Tre gånger så dyrt som det vi hade på Naxos i fjor (50).

Om gränser går precis i månadsskiftet försökte jag mig inte ens på att fråga, som ni kanske förstår.
Men han lyckades fråga mig efter mitt namn (Sven) och lyckades uttala det riktigt bra!
Tror det är en nordisk variant av Zeus
Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 10:51
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Tycker det verkar dyrt överlag på Koufonissi.
Det ÄR dyrt på Koufonissi under högsäsong. Tvärtom under lågsäsong, riktigt billigt. Det finns för många pensionat, ändå räcker de inte till under högsäsong.

Citat:
Tror det är en nordisk variant av Zeus
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.