Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-18, 13:52
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Strejk; hur funkar det?

Hej!
Jag undrar lite över vad som händer om det blir strejk i Grekland i sommar.

Låt säga att flygledarna strejkar; vad händer då om:

1. Man ska flyga till Aten men inte kommer iväg pga att planet inte kan landa? Betalar SAS tillbaka pengarna då, eller måste man ha någon försäkring? Finns det överhuvudtaget någon försäkring som täcker strejker?

2. Om man är i Grekland och ska åka hem. Strejken gör att det inte går något flyg. Blir man ombokad till ett annat flyg så snart strejken är över? Eller vad händer?

3. Båtarna går inte pga strejk så man kan inte ta sig från ön man är på. Finns det försäkring?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-18, 15:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Strejk; hur funkar det?

Att missa flyget på grund av strejk är inte kul. Men som flygresenär har du rätt till vissa former av kompensation.


Om en strejk leder till att ditt flyg blir inställt är flygbolaget först och främst skyldigt till att boka om dig till en annan avgång. Vid mer än fem timmars försening har du rätt att få tillbaka biljettpengarna.

Om planet ställs in när du är på flygplatsen ska flygbolaget hjälpa dig med mat och ersätta för hotellkostnader. I vissa fall har man rätt till ersättning för förseningen. Tänk på att spara alla kvitton.

Flybolaget kan hänvisa till extraordinära omständigheter för att slippa betala ut ersättning. En strejk kan i vissa fall anses som en extraordinär omständighet. Bedömningen görs från fall till fall.

Reglerna gäller för flyg inom EU, ut ur EU och in till EU med ett europeiskt flygbolag.

För mer information om dina rättigheter vid inställda flygresor se: www.resor.konsumentverket.se/

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-18, 23:06
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Strejk; hur funkar det?

I stort fungerar det som Arne skriver ovan.

Flygbolagen bokar om i mån av plats till annan avgång. När det är en utomstående strejk har de ingen skyldighet att boka om till annat än det som står på biljeten dvs samma sträcka och samma bolag. MEN ofta använder man alla möjligheter att boka om psgr.
Från Aten hem via Wien, München, Frankfurt, Budapest etc etc. Man vill helt enkelt "bli av" med psgr.
Till viss del får psgr en del kompensation redan på flygplatsen. Denna kompensation kan bestå av matkuponger och någon htlövernattning.
Större ersättningskrav brukar hänvisas till bolagens Customer Relations Dep. så de kan reglerars i efterhand. Det är helt enkelt ogörligt att kompenserar psgr fullt ut på plats pga logistiken, pengaflöden etc.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-19, 14:22
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Strejk; hur funkar det?

Kan jag lugnt boka biljetter i sommar och OM vi drabbas av strejk så får vi ersättningsbiljetter?

Är det någon som vet vad som gäller om det är båttrafiken som strejkar så att man missar flyget hem?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-19, 14:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Strejk; hur funkar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Halloj Visa inlägg
Är det någon som vet vad som gäller om det är båttrafiken som strejkar så att man missar flyget hem?
Då är det reseförsäkring / hemförsäkring som gäller. Olika försäkringsbolag kan ha olika regler. Har du rätt typ av försäkring så får du hjälp om du bokat båtresa så att du har "rimlig" anslutningsmarginal till flyget.
(Tror jag)

Ps. Du kan även ha reseförsäkring via det kortföretag du betalar resan med.

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-03-19 klockan 14:42. Anledning: tillägg ps
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-19, 14:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Strejk; hur funkar det?

Korrekt Lars. Men, observera, försäkringsbolagen tillämpar alltid individuell bedömning. Vid försenad eller helt inställd färjeförbindelse ställs krav på att resenären tagit till rejält med buffertutrymme.

När vi för strax tio år sedan blev drabbade av inställd färja från Paros till Pireus i anledning av färjekatastrofen därstädes, när myndigheterna temporärt belade alla färjorna med startförbud, då missade vi hemfärden med flyg från Athen.

Vår villahemförsäkring i kombination med Visakortsförsäkringen (Nordea) gjorde att vi gick helt skadeslösa. Ja, vi gick till och med lite plus på affären. Vi fick full ersättning för den hemresa vi lyckades hitta med Alitalia via Milano till Stockholm. Därtill 750 Sek pp och dygn de tvenne extradygn vi fick stanna i Athen.

Det är dock noga med att på plats ordna med diverse intyg och kvitton.
Ett intyg från hamnpolisen om inställd färja. Kvitton från Hotell samt taxikvitton etc etc.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-19, 17:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Strejk; hur funkar det?

Håller med om allt SteffTee, Lars och Arne sagt, men vill tillägga att du bör kolla hur just din försäkring fungerar. Det finns ett visst skydd i din vanliga hemförsäkring, men de flesta försäkringsbolag har ofta ett resetillägg som man kan teckna. Och det täcker väsentligt mycket mer.

I mitt fall, jag har Trygg Hansa, betalar jag ca 200 om året för mitt tillägg. Då kan jag resa hur mycket jag vill. Det gäller alla resor.

Jag ringde och pratade med dem om just detta med strejker och stormar och missad båt, flyg osv. Och enl uppgift ersätter de allt. Extra hotellnätter, mat, alla nya biljetter, fickpengar osv... Den försäkringen gäller BÅDE ut- och hemresa. Under förutsättning att man haft vettiga marginaler men ändå missat flyget/färjan pga att taxin krockade/fick punktering, bussen/färjan inte gick.

Det låter ju bra, men jag har som väl är inte behövt testa hur det fungerar i verkligheten ännu... Men det är väl bara en tidsfråga eftersom jag nästan bara åker till Grekland...

Glömde. Skulle olyckan vara framme måste du ha så mycket intyg och kvitton du bara kan för att styrka dina anspråk.

Senast redigerad av Peter den 2010-03-19 klockan 18:02. Anledning: Glömde
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT