Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-30, 19:21
moulipis moulipis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 30
Standard Samos - Vilken månad är bäst?

Hej,
planerar greksemester och har två alternativ då jag har möjlighet att åka till samos: antingen i slutet av juni/början på juli eller i mitten/slutet av augusti.
Vilken tid är "bäst" att åka? För- och nackdelar med båda?
Ska till Kokkari, vill helst inte att det ska vara för "dött", går alltså gärna ut och dansar några kvällar

/Moulipis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-31, 07:24
linnea60 linnea60 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Hej!
Jag röstar för slutet av augusti! Vi har alltid åkt på hösten och haft det otroligt skönt; vattnet har hunnit bli ordentligt varmt men luften är inte stekande het! Inför vår första höstresa till Grekland var det någon som sa att stämningen på hösten är "lite loj som efter en bättre fest" och det kan jag hålla med om, men på ett positivt sätt. Vi har också varit på samos sista veckan i september och då sjöng säsongen på sista versen och vissa ställen hade redan stängt.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-31, 19:18
moulipis moulipis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 30
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Känner också starkt för "hösten", då sparar man liksom det bästa till sist och förlänger sommaren lite...
Men vill samtidigt inte att var och varannan bar är stängd för säsongen... Men i slutet av augusti borde det väl inte hunnit stängas ner något...?

Ska bli underbart. Inget är som Grekland på sommaren!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-31, 19:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Väljer ni Pythagorion istället för Kokkari så kan ni åka ända fram till första veckan i oktober utan att det är stängt på många ställen.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-01, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av moulipis Visa inlägg
Känner också starkt för "hösten", då sparar man liksom det bästa till sist och förlänger sommaren lite...
Men vill samtidigt inte att var och varannan bar är stängd för säsongen... Men i slutet av augusti borde det väl inte hunnit stängas ner något...?

Ska bli underbart. Inget är som Grekland på sommaren!
Det är högsäsong i Grekland hela augusti även om turisterna brukar minska något efter den 25:e. Greker, italienare, tyskar etc har semester då så det är betydligt mer folk i aug än i juli. Vi skandinavier är i minoritet då annat är det i juni då kan man möta hur många svenskar som helst.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-01, 15:54
andbjo andbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 34
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Jag tycker att Grekland överlag är bäst i mitten av juni. Då är det lagom varmt, grönt och fint och grekerna har inte hunnit tröttna på turisterna.

Har varit på Samos två gånger i början av juni och då har det förvisso varit rätt stilla på kvällarna, men i mitten/slutet av juni är det nog mer drag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-04-02, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av andbjo Visa inlägg
Jag tycker att Grekland överlag är bäst i mitten av juni. Då är det lagom varmt, grönt och fint och grekerna har inte hunnit tröttna på turisterna.
Håller helt med dig och maj kan vara ännu bättre men vill man ha hålligång som jag inte vill och varmt hav som jag vill är det mindre bra.

Nackdelen är väl att vädret numera kan vara väldigt nyckfullt världen över för två år sedan upplevde jag 12 grader på dagen i Lesbos i början av sept. Mycket märkligt och väldigt kallt kändes det.

Känner några som i dagarna är på väg till Grekland och de gruvar sig lite för det lär vara en väldigt kall vår på många ställen. Fördelen för den som reser på egen hand är att boendet är mycket billigare i lågsäsong och kanske är charterresorna också lite billigare nu.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-04-02, 15:45
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av moulipis Visa inlägg
Hej,
planerar greksemester och har två alternativ då jag har möjlighet att åka till samos: antingen i slutet av juni/början på juli eller i mitten/slutet av augusti.
Vilken tid är "bäst" att åka? För- och nackdelar med båda?
Ska till Kokkari, vill helst inte att det ska vara för "dött", går alltså gärna ut och dansar några kvällar

/Moulipis
Det är inte ngn. större skillnad. I början av juli börjar högsäsong vara i gång och efter mitten av augusti börjar den ta slut. Vädret/temperatur är kanska lika, fast i augusti kan värmen stiga högre än i början av juli. Har varit på Samos i +42 grader i skuggan i augusti. Om Kokari ännu, vet inte om de finns disco där (du ville dansa). I Vathi finns flera clubbar, lika så i Pythagorion. Förra sommar "nyöppnades" utomhusdisco mellan Vathi och Pythagorion. Det finns bara fördelar att åka till Samos,och specielt till Vathi. Om man skall söka nackdelar, är de att det finns mycket turister i Kokkari, Pythagorion och Votsalakia. Vathi är mera en vanlig grekisk stad där turisterna blandas till lokalbefolkning och syns inte så mycket. Själv tillbringar jag mina semestrar i Vathi (en bit utanför centrum i Kalami).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-04-03, 11:42
moulipis moulipis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 30
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Tack för era svar det får nog bli slutet juni/början juli denna gången, mest pga. att det passar bättre för min egen del. Och lite "hålligång" borde jag nog kunna hitta.. Är det någon större skillnad på veckodagarna om man vill gå ut och dansa, är det mest livat på helgerna även under sommarsäsongen?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-04-03, 13:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Kan nog vara lite mer liv på helgerna. Vill du roa dig grekiskt så är det sent som gäller. Inget bra drag på grekiska klubbar förrän efter midnatt.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-12, 11:49
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

September är bäst! Då förlänger man sommaren och det är jättevarmt i vattnet!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-14, 08:28
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Samos - Vilken månad är bäst?

Håller med föregående talare.
Samos och september är en härlig kombination.
Fast nattklubbar och dans ser man i alla fall inte så mycket av i Kokkari den här tiden.

Eller så har man redan hunnit gå och lägga sig innan det drar igång

Manna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT