Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-15, 16:53
Linnils avatar
Linnil Linnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 17
Standard Kefalonia/Lassi

Hej alla Greklandsfantaster! !

Jag bokade en resa till Lassi/Kefalonia i dec via Apollo
Så om allt går som det ska så sitter jag och min dotter på flyget den 4/8...med 2 veckors sol-lapande framför oss! Det ska bli ooOOoobeskrivligt skönt att komma iväg, vi är väldigt glada för just grekland och vi testar en ny ö de gånger vi lyckas skramla i hop de slantar som krävs för att komma iväg. Har varit på Zakynthos, Kreta, Skiathos och Cypern. Tänkte höra om någon anser Kefalonia vara lik Zakynthos? Har hört både och. Hur är trafiken där nere? Tänkte ev hyra en bil några dagar eller en vecka. Jag vet ju av erfarenhet att Grekerna överlag kör som om det inte finns någon morgondag, men är det lika j-vligt på Kefalonia? Är det någon av er som kanske ska till Kefalonia vid denna tidpunkten? Alltid kul med nya kontakter! Sen undrar jag även hur lång tid det veeerkligen tar att promenera från Lassi till Argostoli. Har läst att det tar ca 15 min, men sådan info är ju ibland (särskilt från resebyråer som vill sälja resor) väldigt optimistisk, för att inte rent ut sagt avse fågelvägen...och sist jag kollade så hade jag inga vingar på ryggen. Är promenad-sträckan mellan Lassi och Argostoli en dammig landsväg där bilarna sveper förbi milimeter från de våghalsiga fotgängarna, eller är det en helt ok och angenäm promenad-sträcka?

Må så gott!
// Linda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-15, 19:35
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kefalonia/Lassi

Ni kommer säkert att få det jättebra på Kefalonia, kan tyvärr inte jämföra med Zakynthos eftersom jag inte varit där. Men det är nog betydligt luganare på Kefalonia skulle jag tro.
Och ja, man kan gå in till staden från Lassi. Lassi är långsträckt ca 2 km skulle jag tippa på, så det beror ju på var ni bor. Från centrum av byn skulle jag tro att det tar ca 20 min. att gå in till det stora torget i Argostoli. Det finns trottoar hela vägen, det är tom. upplyst så det är inga problem. Annars finns det gott om taxibilar som kör fram och tillbaka hela tiden.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-03, 14:25
NinaÅs avatar
NinaÅ NinaÅ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 21
Standard Sv: Kefalonia/Lassi

Var på Kefalonia i juni ifjol och konstaterade att jag helt klart hade vågat hyra bil och köra själv! Så jag tror absolut att du inte behöver oroa dej för trafiken på samma sätt som på de "större" öarna

Angående promenaden från Lassi in till Argostoli så är det 15-20 min som gäller, om du bor i den del av Lassi som är närmast stan förstås. Jag hade min då 7-åriga dotter med mej och det var inga problem att promenera längs vägen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-04, 08:49
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Kefalonia/Lassi

Hej Linda! Du kommer att få en jättbra semester på Kefalonia i augusti. Trafiken på ön är inte alls så hetsig som på många andra ställen i Grekland därimot kan det vara väldigt trångt med bilar i Argostoli vissa tider av dagen. Det är ingen dammig väg mellan Lassi och Argostoli därimot är det inte trotoar hela vägen så på högsta punkten får man ta det lite försiktigt när man går. Om du redan varit på Zakynthos tidigare så kommer du nu att uppleva en störe ö med flera intressanta ställen att besöka men minst lika många fina bad.
Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-07, 19:13
Linnils avatar
Linnil Linnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 17
Standard Sv: Kefalonia/Lassi

Hej!

Tusen tack för bra svar! Man e ju så nyfiken...jo, jag vet ju att halva nöjet är att upptäcka och utforska på plats, men tiden går ju så fort när man väl kommer i väg. Två veckor svischar förbi i ett nafs! Alltid bra med liiite fakta i bagaget! Min dotter är 8 år och hon är en...hmmm...bestämd ung dam (läs: envis som en åsna ;-) och man vill ju inte gärna behöva hänga en hötapp framför näsan på henne för att få henne att traska hela vägen in till stan. Men jag tycker att det låter helt ok med 15-20 min promenad, skönt med lite motion oxå. Vet du kanske om det finns någon riktigt genuin Grekisk restaurang? (kan ligga lite avsides, det gör inget) ...eller någon bra fisk-restaurang? Är kock själv, och kan väl säga att vi inte enbart åker till Grekland för den fantastiska pommes frits...eehh...f´låt..matens skull! Fast när man hittar guldkornen är det en salig upplevelse! :-) Hittade många sådana guldkorn på Skiathos i fjol...så hoppas, hoppas! Härligt att höra att trafiken är hyfsad...då finns chansen att hyra/köra en bil finns utan att behöva gradera upp livförsäkringen innan vi åker...Kanon! Tack än en gång!

//Linda
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT