Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-22, 08:42
anjaaa anjaaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 8
Standard båtluff med barn 2008

Hej, hej!

Vi funderar starkt på att äntligen göra slag i saken och åka på båtluff med våra barn i juni 2008. Nu önskar jag alla tips som kan tänkas finnas för att det ska bli så bra som möjligt. Barnen är på 1och 3 år. Vi är hyfsat resvana och vill gärna inte besöka de större öarna med massa turister på. Planerar att vara borta i 3 veckor.
Några av våra undringar är:

- När boka resa billigast, nu eller vänta?
- Ha med en liten vagn?
- Hur stor budget behöver vi?
- Vilka öar rekommenderas?
- Vart ska vi flyga?

Men som sagt alla småtips tas tacksamt emot!

Mvh, Anja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-22, 09:00
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Angående boka resa så skulle jag inte boka än...
De billigaste billjetterna brukar finnas nån gång i november - februari.
Om ni har tre veckor på er kan ni luffa från Aten till Santorini eller vice versa. Då spar ni lite tid på båtresor.

En bra "barnö" på vägen vägen är kanske Naxos. Vi var där i somras och det var hur mysigt som helst. Bra stränder och den i stan är riktigt långgrund. Men det är däremot finare sand och klarare vatten utanför stan vid t.e.x. Agia Anna eller Agios Prokopios.

Vi valde Agia Anna och det blev perfekt. Bodde på hotell Plaza, men de har bara dubbelrum vad jag vet... Restauranger behöver ni inte oroa er för om ni bor utanför stan. Det finns massor med mysiga tavenor längs med stranden.

Vi hyrde bil i två dagar och vi hann med det mesta. Det finns massor av mysiga små (och stora) byar. Det finns även fina stränder längre söder ut på väst kusten, som inte besöks av så många turister. Busen går däremot bara till Plaka. Så ska man längre söder ut får man ta bil/moppe.

En annan ö som också har bra stränder är Kouffonissi, men där har jag aldrig varit. Ligger nära Naxos. Två/tre timmar tror jag det tar med Express Skopelitis. Men det finns kanske snabbare altenativ, beroende på när i juni ni åker.

Vi var 2 pers. och gjorde i snitt av med 1100/dag i en vecka. Men man kan lätt resa med en "bättre" budgett, vi shoppade bara lite för mycket...


Fråga gärna om du undrar något annat!

Senast redigerad av Siri A den 2007-09-22 klockan 09:05. Anledning: kollade gtp.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-22, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Visst har du läst i Inför resan om de råd som finns där. Finns en speciell rubrik småbarn. Janne säljer också en speciell eguide som kallas ö-luffarskolan. Har inte läst den men den är säkert matnyttig.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-22, 12:22
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: båtluff med barn 2008

För att besvara en av frågorna.
Ta med en liten vagn! En paraplysulky är att föredra eftersom den går att fälla ihop inför båtresorna. Ta även med någon form av barnstol. Det finns lite olika varianter. Bl a en som man kan hänga som en väska på stolen och en annan där man hänger stolen på bordet. Det väger förstås lite att ta med detta men är värt det, både till rummet och till restaurangerna.
/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-22, 12:36
Lenan Lenan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 13
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Konfounissi (vet inte riktigt hur det stavas). En liten ö utanför Naxos. Jag reste själv i september med två större barn (6 och 11 år). Konfounissi var perfekt för mig och 6-åringen. Den äldre pojken tyckte det blev lite tråkig snorkling.
Men där bodde vi billigt (30 Euro utan att pruta). Nära stranden som var lagomt stor, men vit sand och långgrunt. Hotellet hette Atlandia och var jättefint (TV och aircon och stoor balkong mot havet). Själva byn hur mysig som helst och massor av underbara restauranger. Dit ska vi tillbaka i juni.
Naxos är betydligt smutsigare och mer turister. Vi bodde först på Agia Anna, men stranden var full av fimpar och när barnen byggde sandslott och grävde i sanden kom all möjlig otrevlig bråte fram. Flyttade sedan till Maragas och Plaka som var betydligt finare. Långgrunt och långa stränder. Där bodde vi på camping i egen lägenhet (40 euro för tre och rummen hade 4 breda sängar). Men som sagt, även om Naxos är mysigt skulle jag hellre åka till de mindre öarna. Schinossa ska oxå vara barnvänligt.
Ta absolut med vagn (sulky är bäst för den kan ni ta in på flygplanet, men en vagn kan ni ha som avlastare oxå). Jag hade sylky med till min tjej tills hon var fem. Enkelt på kvällarna efter restaruangbesök. Mycket pengar går det. Räkna 1000-1500/dag för er. /Lenan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-22, 12:46
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Ta med en liten vagn! En paraplysulky är att föredra eftersom den går att fälla ihop inför båtresorna.
Husk på at det på mange av øyene kan være ulendt terreng, brostein osv. Ta gjerne en liten vogn, men det kan være en fordel om den har litt store hjul. På noen steder fungerer det dårlig med vogn. Et alternativ kan være å ta med bæremeis i stedet for eller i tillegg til vogn. Vi har erfaringer med alle kombinasjoner .

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Ta även med någon form av barnstol. Det finns lite olika varianter.
For eksempel finnes det «stoler» av tøy som man bare trer på ryggen på en vanlig stol og fester ved å knytte noen snorer rundt stolen og rundt ungen. De er lette og tar nesten ingen plass.

Alruts
(pappa til en 2- og en 4-åring)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-22, 12:51
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Boka nu, om Ni hittar ett pris som du tycker är acceptabelt. Då är det klart och Ni behöver överhuvudtaget inte funderar på biljetter framöver. Bara fylla veckorna mellan ut och -hemresa med härlig planering.

Ta med en rejäl sittvagn. Lite bökigt ibland men ovärdeligt när barnen knorrar och inte vill gå längre. Grekiska gränder/gator är inte så vänliga mot skrangliga paraplyvagnar.
Ryggsäck för de vuxna naturligtvis.
Om ni gogglar "resa med barn" får ni massor av tips

1000kr/dygn kan kanske vara en budget som kan passa. Men jag vet de familjer som spenderar åtskiligt mer men man kan nog klara sig på betydligt mindre också.

Åk till Naxos/Paros/Antiparos

Flyg till Aten, eftersom utbudet av flygstolar ofta är större dit. Resan till Pireus är nuförtiden en baggis med det nya direkttåget. Hamnen i Pireus kan vara lite stökig men frekvensen av båtar ut i övärlden är hög så man kommer ganska snart därifrån.
Santorini är också ett alternativ. Billigaste flygstolarna dit med ordinarie priser bör ni hitta i månadsskiftet maj/juni dvs strax innan skolorna slutar och med hemresa midsommarhelgen!

Ha det kul med planeringen!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-22, 12:54
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Citat:
Ursprungligen postat av anjaaa Visa inlägg
- Vilka öar rekommenderas?
Vi har god erfaring med Koufonisi, Donousa, Naxos (Maragas/Plaka, evt. enda lenger sør) og Sifnos. Vi bodde i Faros da vi var på Sifnos våren 2006 med 1- og 3-åring, men hvis vi skulle dit igjen, ville vi nok bodd i Vathy. Problemet med Schinousa kan være at det er langt å gå til strendene. Man kan jo også vurdere Egiali på Amorgos men vi syns ikke Egiali kommer helt opp mot Småkykladene.

Alruts
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-23, 13:13
anjaaa anjaaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Hej igen!

Tack alla för era svar. Supergulligt! Nu har jag lite att fundera på.... blir bara så sugen och vill åka nuuuu! Antar alltså att vagn behövs, å sen tar vi bärsele som vi kan bära i på ryggen. Jag har kollat runt lite på flygresor, det är dyrt nu så vi får vänta och fortsätta och kolla. Men vad får vi räkna med att det ska kosta för 2 vuxna, en 1 åring o en 3 åring? Enl far min ska Folegandros o Amorgos vara fint, eller vad tycker ni? är det bra öar för barn?

Jag lär väl återkomma,även om det är låångt till juni så är det roligt att planera o drömma.

Hej då!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-23, 14:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Boka nu, om Ni hittar ett pris som du tycker är acceptabelt.
Flyg till Aten, eftersom utbudet av flygstolar ofta är större dit. Resan till Pireus är nuförtiden en baggis med det nya direkttåget. Hamnen i Pireus kan vara lite stökig men frekvensen av båtar ut i övärlden är hög så man kommer ganska snart därifrån.
Ha det kul med planeringen!

Jag skulle rekommendera att ta färja från RAFINA om man ska till tex Naxos/Paros /Syros Tinos mfl öar...
Vi kom från flyget på drygt 20 min med direktbuss till Rafina..Helt suveränt med transport direkt till färjan!!

Lissi - som utgår från Rafina även sommaren 2008
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-24, 07:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Citat:
Ursprungligen postat av anjaaa Visa inlägg
Enl far min ska Folegandros o Amorgos vara fint, eller vad tycker ni? är det bra öar för barn?
Jag var på Folegandros för första gången i tre dagar för snart två veckor sedan. Det är en väldigt karg, bergig, vacker och mäktig ö med en fantastisk liten chora, så visst har din far rätt om den saken.

Men om ni, som många andra barnfamiljer, vill att det ska vara ganska nära och lätt att ta sig till fina stränder där barnen kan sitta med hink och spade, gräva ner sig i sanden och bada i långgrunt vatten med mjuk botten för små fötter, så kommer ni inte att hitta det på Folegandros. Alla stränder utom de två vid hamnen (som inte är särskilt fina) är besvärliga att ta sig till. De är steniga (med något undantag) och så gott som direkt vid vattenbrynet för djupa för små barn.

Till Amorgos har jag inte varit, men Naxos, Paros, Koufounissi och Skiathos är exempel på öar med barnvänliga stränder.

Vad gäller flygplats så skulle jag ALDRIG välja Aten om jag reste med barn. Om jag kan undvika det så kommer jag aldrig mer att göra det när jag reser ensam heller. Mer tålamodsprovande plats får man leta efter - och där kommer hamnen i Pireus på god andra plats! Väldigt mycket av den dyrbara semestertiden går till väntande och jobbiga transporter i stökig miljö. De gånger jag har flugit till/från mindre flygplatser har det också tagit tid, men inte i närheten så lång som i Aten + att man slipper den tråkiga båtresan till/från någon ö.

Att det nya direkttåget från fpl till hamnen går, är än så länge inte heller något man kan räkna med. När jag skulle åka med det för knappt två veckor sedan gick det inte pga ombyggnationer.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-09-24 klockan 07:45.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-24, 07:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Håller med Elisabet att det inte är så barnvänliga stränder på Foelgandros. Stränderna är inte heller så lättillgängliga frånsett de i hamnen där det inte är något speciellt att bo. Beträffande Amorgos är Egiali med sin fina sandstrand betydligt barnvänligare än Katapola.

Visst det går bra att åka både till Folegandros och Katapola med små barn och i Chora på Folegandros kan lite större barn leka ganska fritt.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-09-24, 16:31
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: båtluff med barn 2008

Har själv rest med barn flera gånger, och jag tycker att Naxos är det bästa alternativet.
Det är en ö som passar alla och alla får här ut maximalt av sin resa.
Det är ganska lätt att hitta boende då utbudet är stort. Det är samtidigt en mycket mysig stad med bra utbud av restauranger och shopping. Stränderna är dessutom helt fantastiska här.
Jag skulle bo i Naxos stad. Personligen reser jag hellre ut till Agios Prokopios eller till Agia Anna under dagen om jag vill bada där, annars är stadsstranden Agios Georgios väldigt bra för barnen.
Det är bättre att ha nära hem till hotellet på kvällen med trötta barn, så därför skulle jag bo i själva Naxos stad istället för Agia Anna-området.
Resa till Naxos är väldigt enkelt oavsett om ni flyger till Athen eller till Santorini. Runt Naxos finns även en hel del barnvänliga ställen.
Naoussa på Paros, Antiparos och Koufonissi är också bra.
Har inte varit på Sifnos och Serifos men de sägs också vara barnvänliga.

Lycka till
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT