Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-10, 17:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Skype

Jag har av vänner och bekanta blivit anmodad att börja använda Skype. Men innan jag ger mig in i ytterligare något nytt och främmande, har jag givetvis en massa frågor:

Vad är egentligen fördelarna med att använda Skype?
Vad behöver jag i utrustningsväg, och vad kostar det ungefär?
Hur gör jag för att komma igång?
Vad kostar det i längden?

Om någon vänlig själ kan förklara detta för mig på ett enkelt och lättfattligt sätt, blir jag evigt tacksam.

Karin
lätt misstänksam inför nymodigheter...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-10, 17:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skype

Jag är inte heller skajpare men har lite koll på det ändå. Det finns iofs säkert andra som kan ge mer uttömmande svar.

Citat:
Vad är egentligen fördelarna med att använda Skype?
Jämfört med vanlig telefon: kostnaden. Jämfört med msn och liknande: god ljudkvalitet.

Citat:
Vad behöver jag i utrustningsväg, och vad kostar det ungefär?
En inte alltför gammal dator med högtalare och mikrofon alt headset. Kostar väl nån hundralapp kanske, om du måste köpa headset.

Citat:
Hur gör jag för att komma igång?
Laddar ner programvaran och registrerar dig.

Citat:
Vad kostar det i längden?
Inget om du bara använder det till vanliga samtal. Men det finns även betaltjänster, de har jag dock inte koll på.
Fast vad som verkligen sker "i längden" vet vi ju inte. Jag gissar att tjänsten har kommit för att stanna, men inte kommer att förbli gratis.

http://web.skype.com/home.sv.html och www.skype.se hittar du mer info. Om du googlar på skype hittar du ännu mycket mer att läsa. Om jag funderade som du, skulle jag testa. Det kostar inget (mer än möjligen headsetet då) och så småningom vet du ju om det är nåt för dig eller inte.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-10, 17:31
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: Skype

hei karinaf,har alldeles nyss fått skypen installerad sjölv av min son,som lät mig övertygas av dess förträfflighet,har en bärbar dator :fujitsu siemens amilo, med inbyggda högtalare och mikrofon,båda behöver du om de ej redan finns på din egen dator,fördelen LÄR vara att du har kontakt gratis med folk som har Skype!!du kan ockå ringa mot en billigare peng,men iden är väl den att du pratar exempelvis med någon som har skype i Australien eller Grekland GRATIS.har ej basunerat ut mitt skype ägandes så värst mycket,sist och slutligen är det ej ännu så allmänt att du kan vänta dig några samtal dagligen,vet ej hur det är i svedala,men jag som gammal gubbe med såna nymodigheter får väl vänta en bra tid tills det tutar upptaget hos mej,om du mot förmodan skaffar dig skype,kan vi ju talas vid,tror inte högtalare och mikrofon är så durabla,vi hörs via skype.PS.kontakten människor emellan är nog mera givande på detta sättet,tycker jag.mvh rolle
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-10, 17:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skype

Citat:
Ursprungligen postat av rolle
PS.kontakten människor emellan är nog mera givande på detta sättet
Fast INGET går upp mot att sitta i samma rum och prata
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-10, 18:50
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Skype

Jag har använt Skype till och från i ett års tid och det är busenkelt. Nu kan man t.o.m. använda det med kamera säger de som vet, men har inte testat än.
Ljudkvaliteten är kanon, det är helt gratis om du ringer till en annan dator(du kan köpa till olika funktioner som call-in number, telefonsvarare, samtalsminuter till fast telefon o.s.v.).

När jag började använda Skype var jag helt frälst. Du kan ju ha den påslagen hur länge som helst helt gratis. Jag snackade med en kompis i USA en hel dag en gång. Det var som om han satt i mitt vardagsrum och fikade, kollade på Rapport och småpratade om ditten och datten.

Numera använder jag det inte så ofta dock.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-10, 20:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skype

Vad är egentligen fördelarna med att använda Skype?

Som de andra säger så är den stora fördelen att du kan prata med vem som helst över hela världen utan att det kostar något. Det enda som krävs är att den du pratar med också har Skype.

Vad behöver jag i utrustningsväg, och vad kostar det ungefär?

Har du dator med mikrofon och högtalare behövs ingenting! Om inte, måste du köpa ett headset med mikrofon. Finns från ca 100:- och uppåt på tex Claes Olsson. Har du en vanlig bärbar telefon så har de även en dosa som gör att du kan koppla den till datorn för att använda den till Skype. De har även både "vanliga" och trådlösa telefoner speciellt tillverkade för Skype. De trådlösa kostar från ca 500 - 600:- och uppåt.

Men jag tror det finns vissa krav på din uppkoppling. I alla fall om du vill ha bra kvalitet. Jag tror inte modem fungerar så bra. Men allt sådant står när du ska ladda ner programet.

Hur gör jag för att komma igång?

Ladda ner programet och registrera dig. Sedan är det bara att börja ringa. Men du måste veta namnet på den du ska ringa till. Dvs det Skypenamn vederbörande har registrerat sig med.

Vad kostar det i längden?

Jag betvivlar att man kommer att börja ta betalt för Skype till Skype samtal. Skulle möjligtvis vara någon typ av fast årsavgift. Skype har nu någonstans 30 - 40 MILJONER registrerade användare idag, så att göra någon löpande debitering per samtal skulle vara i princip omöjligt. Men bara en låg fast avgift skulle ge gott klirr i kassan med så många användare.

De tjänar sina pengar på de kringtjänster som erbjuds. Tex kan man från Skype ringa till vanliga fasta- och mobiltelefoner mot att man betalar för den tjänsten, telefonsvarare mm.

Jag flyttade för ett tag sedan och bestämde mig då för att inte ta med min fasta telefon. Nu ringer jag i o f s inte så mycket så jag klarar mig bra med mobilen och Skype tänkte jag. Jag köpte headset och laddade ner programet men "slöputte" har inte kommit så långt som att registrera sig än...

Det kanske finns någon möjlighet att lägga in Skypenamn i profilen här för de som vill? Många har ju MSN osv, så varför inte Skype också! Något för Janne att titta på kanske!

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-10, 21:28
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Skype



Det kanske finns någon möjlighet att lägga in Skypenamn i profilen här för de som vill? Många har ju MSN osv, så varför inte Skype också! Något för Janne att titta på kanske!

Peter[/quote] Hallå där, det går redan !!!!!!!!!!!!!1
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-10, 22:43
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: Skype

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Fast INGET går upp mot att sitta i samma rum och prata
Det var ett bra konstaterande av dej,enda problemet är att få åhöraren intresserad av innehållet i pratet.skypar du eller talar du i telefon är själva pratet inte så viktigt,utan användandet av hjälpmedlen du har tillgång till.ofta undrar jag,kan människor faktiskt ha så mycket att säga varanda per telefon,då de jämt står och pratar i sina bärbara telefoner.Det är inte ljusår sen då det varken fanns skype eller telefoner,då skrev man eller pratade man säkert med varandra.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-11, 00:07
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Skype

Sen ska man vara medveten om att skypesamtal kan avlyssnas....

Göran
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-11, 00:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skype

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Sen ska man vara medveten om att skypesamtal kan avlyssnas....
Ja det ligger ju nära till hands att tro det, men hur är det egentligen med den saken? Enligt Skypes egen information så hindrar ju krypteringen att andra kan lyssna.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-11, 01:15
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Skype

Jag tycker det är helt ypperligt. Sparar många Euron på mina samtal från Grekland till Sverige. Då ringer jag till fast telefon i Sverige och har betalat ca 5 kr för en halvtimme. Tiden rinner gärna iväg när barnbarnet ska berätta om snögubbar och mycket annat...

Britt-Marie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-11, 02:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skype

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler


Det kanske finns någon möjlighet att lägga in Skypenamn i profilen här för de som vill? Många har ju MSN osv, så varför inte Skype också! Något för Janne att titta på kanske!

Peter
Hallå där, det går redan !!!!!!!!!!!!!1[/quote]


Mutter, mutter, mutter... Jag ser det nu, uppe till höger i ditt inlägg...

Ok. jag lovar att kolla saker bättre till nästa förslag. Och så får jag väl registrera mig på Skype då och lägga in mitt namn där också...

Peter - med eftertankens kranka blekhet OCH skammens rodnad på sina kinder. Samtidigt. Hur nu det ser ut...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-03-11, 03:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skype

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Sen ska man vara medveten om att skypesamtal kan avlyssnas....

Göran
Jo, det är riktigt. Men sannolikheten för det är dock försumbar. Så vitt jag vet så måste någon då ha lyckats få in ett program i din dator, typ trojan, som kan ligga on-line och avlyssna allt som händer på datorn. Precis som de som läser av alla tangenttryckningar för att få reda på bankkoder osv. Vilket ju är mycket intressantare för skurkarna. Sedan ska de dessutom ha krypteringsnyckeln.

De flesta användare idag vet och inser vikten av att ha en hyfsad brandvägg för att förhindra just sådana försök. Så jag tror nog risken är minimal. Dessutom, vem skulle vara intresserad av vad jag snackar om med mina vänner runt om i världen. Viktiga affärssamtal förs nog på andra, helt säkra "linor"...

Men känner du till något annat sätt så skulle jag vara intresserad av att få information om det! Spåra och plocka upp kommunikation till eller från ett visst IP-nummer ute på nätet tex? Så vitt jag vet så är det i princip omöjligt med en vanlig PC. Underrättelse- och militärmyndigheter (är det EUDORA den heter i England?) kan göra det tack vare extremt kraftiga datorer, typ CRAY. Även FRA här i Sverige lär kunna övervaka mailtrafik om det skulle behövas.

När GSM-telefonerna kom i mitten av 90-talet sade alla tillverkare att de var omöjliga att avlyssna... HA! Det gör polisen dagligen nu!! Så någon kanske har hittat ett "instrument" för att "lyssna" på Skype också?

Men då ska man kanske också varna för att de vanliga bärbara telefonerna vi har hemma idag är lätta att avlyssna. Speciellt de gamla analoga. De digitala DECT:arna är lite svårare, men det går.

Men jag tror att risken att råka ut för avlyssning är minimal för oss vanliga någorlunda laglydiga medborgare. Med brandvägg. Jag ringer och mailar utan att ha en tanke på det i alla fall...

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-03-11, 07:10
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Skype

Skype har vi använt oss av sedan starten och tycker det fungerar bra.

Ett litet problem har vi dock upptäckt med Skype och det är att linjen kan drabbas av störningar vid för hög belastning.

När Skype inte fungerar som det ska går vi över till VoipBuster istället. Det är en gratistjänst (kostade 1 € i engångsavgift i början) där man kan ringa från sin dator till någons fasta telefon. Om man däremot ringer till någons mobilnr får man betala en mindre avgift. VoipBuster använder vi flitigt flera gånger i veckan när vi ringer till Grekland och Spanien. Fungerar utmärkt och är dessutom gratis till ett 30-tal länder

Både Skype och VoipBuster fungerar utmärkt med både datorns högtalare och med mikrofon/headset.

//Zanét
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-03-11, 11:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Skype

Tack för alla svar! Vilken hjärntrust man har tillgång till här! Då ska jag nog ta och försöka skaffa ett headset och se om jag får igång det hela... Det blir ju LITET dyrt med telefon i längden, när man har vänner runt om i världen..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-03-11, 14:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skype för företag

Även detta kanske intresserar någon:

http://internetworld.idg.se/ArticleP..._IW228.dbp.asp
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-03-11, 18:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skype för företag

På tal om avlyssning så finns det ytterligare två saker att påpeka.

Det har ju blivit väldigt populärt med trådlösa nätverk hemma. De är lätta att installera och brukar fungera direkt. Då är det få som finner det upphetsande att läsa igenom en handledning på 50 sidor. Men gör det!!! Se till att kryptera kommunikationen och framför allt lägg in en inloggning på nätverket. Sådant brukar inte var aktiverat när man installerar nätverket. Sändarna har en räckvidd på 100 - 200 Meter så grannen, eller någon utanför, kan lätt använda (eller avlyssna) din förbindelse om den inte är skyddad. För att ytterligare höja säkerheten kan man lägga in en spärr så att nätverket inte kan användas under vissa tider. Mellan 08.00 till 17.00 tex när normalt folk arbetar. Man kan i värsta fall få ett elände om någon annan utnyttjar ens förbindelse!

Den andra nya flugan är trådlösa tangentbord. Den sändaren har bara en räckvidd på ca 10 - 20 Meter men går också att avlyssna. När man gör sina bankärenden tex... Risken där är ju inte så stor, men den finns. Det finns en krypteringsfunktion för förbindelsen mellan tangentbordet och datorn. Slå på den!!!

I båda fallen så är det radiovågor som sköter kommunikationen. Och alla radiovågor går att avlyssna. Så det gäller att se till att de är krypterade för att försvåra för den som vill avlyssna eller missbruka en förbindelse.

Tyvärr så är det så att användarvänlighet och säkerhet inte går hand i hand! Men personligen så gör jag gärna några tangentryckningar, och väntar några sekunder extra, för att ha en hög säkerhet. Better safe then sorry...

Peter - undrar hur många som bleknade nu...? :-)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-03-13, 20:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Skype

Ja, och idag haver jag inhandlat ett headset, pluggat i detsamma och genomfört mitt livs första Skypesamtal! Funkade alldeles utmärkt, och lät mycket bra.

Tack alla för hjälpen!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-11-09, 00:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skype

Efter att ha slöat omkring alldeles för länge fick jag äntligen tummarna loss i förra veckan och körde igång Skype. Nya versionen som hade en del roliga funktioner.

Jag sökte på några vänner runt om i både i Sverige och runt Europa och skickade några meddelanden. Och vips i Lördags em så plingade det till i burken. En gammal god vän i Belgien hade läst meddelandet och såg att jag var online och ringde upp. Vi pratade i en halvtimme med förvånansvärt bra kvalitet. Inga hack eller avbrott och det lät som att prata i en vanlig telefon eller bättre.

Nu har i o f s både han och jag rätt hög hastighet på våra bredband, men jag är klart imponerad. Enkelt att installera, bra funktioner som är lätta att förstå och använda. Jag skulle helt klart rekommendera Skype till den som avskaffat fast telefoni, som jag gjort, eller ringer mycket utomlands.

Peter
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-11-09, 14:20
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Skype

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Enkelt att installera, bra funktioner som är lätta att förstå och använda. Jag skulle helt klart rekommendera Skype till den som avskaffat fast telefoni, som jag gjort, eller ringer mycket utomlands.
Peter
Kan bara hålla med Både Skype och VoipBuster används flitigt här hemma!

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT