Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-08, 22:27
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Dator med på resan?

Jag funderar på att ta med mig min bärbara dator på resan då hotellet har internetuppkoppling (tror att det var mot avgift).

Är det problemfritt att ta med sig bärbar dator?
Är det bra hastighet att koppla upp sig på nätet?
Vad rekommenderar ni vad gällande att ta med sig datorn?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-08, 22:45
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Dator med på resan?

Hej.
Förra året hade jag med min lilla laptop, det är en Asus Eee pc 10,1". Den funkade alldeles utmärkt. Hade lagt in några filmer o lite musik i den, så när kvällen kom o jag gick upp på rummet så hade jag lite att titta på o lite musik att lyssna på. (jag åkte själv) Hotellet jag låg på hade gratis Wifi i receptionen, så där satt jag ibland o chattade med familjen här hemma. Lite segt att surfa på, men vem har bråttom, man är ju på semester. Eftersom den är så liten (bara ett kg) så hade jag den i ryggan som jag har som handbagage, bara att ta upp o visa när man går igenom säkerhetskontrollen. Den är även bra till att skriva en liten dagbok på, så man kommer ihåg vad man gjort under dagen. Den kommer följa med mig på årets resa också, det ska bli spännande o se hur den funkar på detta hotellet, det ska tydligen finnas gratis Wifi på rummet där....

Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-08, 22:50
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Dator med på resan?

Jeg synes en av de store fordelene med å reise til Hellas, er at jeg forlater alt som heter den daglige nett-avhengigheten, og lar verden hjemme gå sin gang uten min deltagelse. Jeg har med min iPhone, men kobler den aldri til internett, lar den for det meste ligge på hotellet, og ser hver kveld etter akutte anrop, som sjelden kommer. En gang eller kanskje to i løpet av to uker er jeg kanskje innom en internett-kafe og ser om jeg har fått e-mail jeg må svare på, men etter at jeg ble pensjonist og ikke har noe ansvar, er det mer og mer sjelden.

Det er selvfølgelig ikke så lett å akseptere at fedrelandet ikke ligger i ruiner når jeg kommer hjem, selv om jeg ikke har hatt kontrollen på det gjennom flere uker, og det samme gjelder familie og venner.

Så mitt råd er klart: Ta ferie for alvor, og la det tekniske tyranni ligge igjen hjemme. Vi levde godt i den tiden da kommunikasjonen hjem var postkort som kom frem lenge etter at vi var hjemme!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-08, 23:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dator med på resan?

Allt har 2 sidor! Vill man ha lite kontakt med barn och barnbarn hemma är ju datorn suverän. När maken är med på resorna måste han kolla fotbollsmatcher han annars skulle missa , så då blir det cafésittning medan matchen pågår. När jag åker själv till Grekland är det vanlig sms på telefon som gäller. Så det är väl egentligen bara att fatta ett beslut om hur mycket man själv vill vara uppkopplad på semestern.

Lissi -snart till Spanien helt utan dator!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-08, 23:10
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Dator med på resan?

Har haft med mej min jobbardator (tack Gävle kommun) på de flesta resor; Spanien, UK, Filippinena och nästa vecka till Vietnam. MEN inte till Grekland, som må vara en av världens mest underutvecklade länder när det kommer till Wi-Fi...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-08, 23:59
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 785
Standard Re: Dator med på resan?

Funkar hur bra som helst.
Finns det inte tillgång på hotellet så finns det alltid något café eller likanande.
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-09, 08:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dator med på resan?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Vad rekommenderar ni vad gällande att ta med sig datorn?
Inha, jag missuppfattade ju denna fråga och trodde du menade om du skulle ha med dator eller ej....Därav mitt förra svar
OM man har dator med så fungerar det utmärkt att sitta på café med uppkoppling om inte hotellen har Wifi. Allt fler skaffar detta. T o m Nikoletas där vi alltid bor på Tinos har numer Wifi som nås i trädgården.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-09, 10:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 865
Standard Sv: Dator med på resan?

Är just nu uppkopplad mot grannpensionatets Wifi och Instagramdottern är överlycklig! Så visst ska man vara uppkopplad. Kollar just nu facilitetee på nästa anhalt, just via nätet. De tunga reseguidernas tid är förbi.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-06-09, 17:10
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Dator med på resan?

Tack för alla svar. Glad att få respons.

Klart det finns två sidor när det gäller att ta med sig dator och vad gällande om att var uppkopplad. Oftast brukar jag inte har dator med mig för jag har oftast min iphone med, men då jag också gillar att fotografera skulle det vara kul att blogga med bilderna samt lägga ut på facebook så vännerna kan se redan under aktuell tid.

Efter att ha läst era inlägg överväger jag nog att ta med mig datorn. Jag ska ju inte åka förrän i augusti, så jag hinner nog att ändra mig några gånger. Som det känns JUST NU så får den åka med.

Fortsätt gärna skriv era tankar och rekommendationer i frågan om att ta med eller inte ta med datoru på utlandssemester.

Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-09, 20:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dator med på resan?

Det beror naturligtvis helt och hållet på en själv. På hur mycket uppkopplad man känner att man ständigt måste vara, alltså hur mycket slav under tekniken man är...

Själv har jag inte tillgång till vare sig padda, smartphone, bärbar dator eller Facebook-konto men klarar mig ändå alldeles utmärkt i Grekland i flera veckor! En gammal telefon Nokia 6267 följer med men ligger oftast kvar på rummet på dagarna...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-06-09 klockan 20:52.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-09, 20:50
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 132
Standard Sv: Dator med på resan?

Men man måste väl få kod. hur funkar det när man tex. är uppkopplad på grannpensionatets Wifi? Hur kommer du in? Kanske ber om koden..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-09, 20:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dator med på resan?

Jag blir en helt annan människa när jag är ute och reser, kopplar nästan helt och hållet bort det här med att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig för alla.
Finns så mycket annat som jag vill lägga min tid på, nya upplevelser och aktiviteter, nästan så jag glömmer bort vad en dator är för något....mobilen har jag avstängd i perioder under dagarna, känns väldigt befriande att ta semester från allt det tekniska och bara njuta av GREKLAND.//
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-06-10, 15:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 865
Standard Sv: Dator med på resan?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Men man måste väl få kod. hur funkar det när man tex. är uppkopplad på grannpensionatets Wifi? Hur kommer du in? Kanske ber om koden..
Om det är låst, så får man be om koden. Vilket var det jag gjorde. Ungefär som man frågar om man får låna toaletten!

Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-06-10, 19:26
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Dator med på resan?

Dator är lite för åbäkig tror jag, har aldrig provat men i år tar jag nog med surfplattan som är väldigt smidig. Den har lång batteritid och är igång så fort man slår på den.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-06-11, 19:39
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Dator med på resan?

De flesta hotellen som har internetuppkoppling (typ wifi) har ju kod som går att fråga efter. Hur detta är i Grekland vet jag inte, men antar att det är samma.

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Men man måste väl få kod. hur funkar det när man tex. är uppkopplad på grannpensionatets Wifi? Hur kommer du in? Kanske ber om koden..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-06-11, 21:14
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Dator med på resan?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
De flesta hotellen som har internetuppkoppling (typ wifi) har ju kod som går att fråga efter. Hur detta är i Grekland vet jag inte, men antar att det är samma.
Nästan alla hotell i Grekland har wifi men det kan vara lite varierande kvalitet speciellt inomhus, det är inte lätt att gå igenom stenväggarna, jag sitter oftast ute och då brukar det fungera ganska bra. Numera har i princip alla låst sina nätverk, annars blir det ju segt om många tjuvsurfar.

Mvh Janérik (som har iPad, dator och smarttelefon med)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-06-22, 20:36
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Dator med på resan?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Jag funderar på att ta med mig min bärbara dator på resan då hotellet har internetuppkoppling (tror att det var mot avgift).

Är det problemfritt att ta med sig bärbar dator?
Är det bra hastighet att koppla upp sig på nätet?
Vad rekommenderar ni vad gällande att ta med sig datorn?
Enda problemet med att ta med sin dator är väl om den väger för mycket eller tar stor plats. Om du får betala extra för uppkoppling på hotellet ttycker jag att det är dålig service.

Hastigheten på wifi-nätverken varierar väldigt mellan olika ställen och ibland vid olika tidpunkter men på alla hyggligt stora turistorter kan du hitta bra wifi någonstans. Du tar en fika på caféet med wifi och ber om lösenordet, på hotellet där du bor får du lösenordet i receptionen och ibland hittar du öppna nätverk, även om det är mer ovanligt. På hotell är det relativt ofta så att wifi bara fungerar i avgränsade delar som t ex i receptionen.

Om du har en smartphone kan den vara ett alternativ till datorn, du kan ju koppla upp dig med den där det finns wifi och lägga upp bilder på Facebook eller göra uppdateringar. Jag tillhör dem som alltid reser med någon möjlighet att koppla upp mig, smartphone, platta eller liten laptop beroende på resmål och reslängd. I Grekland har jag en Cosmote-uppkoppling som funkar bra på de öar jag besöker.
Lycka till med beslutet!
Våga
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-06-23, 19:42
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Dator med på resan?

Hade min lilla 10 tums dator med mej förr, men nu har ja bara min Iphone med mej, räcker alldeles utmärkt. Sist bodde jag på Blue Sky och hade turen att få lägenheten bakom receptionen, så där hade jag wi-fi hela tiden. Gött att läsa lite tidning, spela wordfeud och lyssna på Spotify på kvällarna. Annars är uppkopplinen inte alls bra på hotellen (min erfarenhet)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT