Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-14, 21:44
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Vad är genuint?

Inte säker på att jag skriver på rätt ställe, men skulle vilja väcka en tanke. Många använder uttrycket genuin grekisk by. Vad är det egentligen? undrar jag. Tänker att det kanske är olika för olika personer. En del menar typisk för Grekland, medan andra menar pittoresk och mysig (vitkalkade hus, blåa stolar, vykortslikt). Eftersom jag inte är någon erfaren greklandsresenär eller greklandskännare, så vet jag faktiskt inte hur en typisk by "ska" se ut.

Och för att vända på frågan:
Vad är genuint svenskt? Dalarna, Gamla stan?

Aina funderar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-14, 21:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är genuint?

Kul fråga!
Jag kan inte så här på rak arm ge en beskrivning vad som är typiskt grekiskt för mig, men det måste väl vara motsatsen till knöfulla stränder med solsängar och parasoller. Menyer med svenska köttbullar gillar jag inte heller. Det var väldans vad det här blev mycket jag inte gillar.
Restauranger där man går in i köket och väljer sin mat genom att peka på grytorna, det tycker jag är genuint grekiskt, fast å andra sidan är det nästan bara på turist täta ställen på Kreta jag varit på restauranger där man gör så.
Gummorna som sitter och handarbetar och samtidigt håller koll på vad som sker runt omkring och gubbarna på Kafeerna, de verkar så fridfulla Det är genuint grekiskt för mig.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-14, 21:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Vad är genuint?

Det kan man ju fundera påJag tycker att genuint är när det är en ursprunglig by och inte tillrättalagt för turister och turismen. Lite turism kan det vara,men inte så det tar över

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-14, 21:58
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Vad är genuint?

Genuint för mig betyder (numera ) att byn lever året om. Att det inte är en hotellby, som är byggd med endast turister i tankarna.

Ivi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-14, 22:13
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Vad är genuint?

Det är ett väldigt svårt ord, det där genuint. Det har blivit föremål för livliga åsikter förut.

Jag har inte sett så mycket av mindre orter i Grekland, om det nu är bland dem det finns större möjlighet att hitta vad som kan vara genuint ? Jag vet inte, det är kanske en fördom att det genuina finns mer i en mindre plats (by) än i en större ?

Men förra sommaren fann vi Plomari under våra 2 underbara Lesbos-veckor. Plomari hade någonting vi undrar om vi någonsin för uppleva igen ? En lagom stor by, stad ska man kanske säga och den hade ett absolut NOLL av tillrättalagdhet (nytt uppfunnet ord). INGENTING var skapat för turister, INGEN skylt skrek "KOM HIT" - vi skiljer på er och oss ! Visst fanns det snygga bilar, en hel del annat här och där som talade om att det fanns folk som hade det väldigt bra. Men.....det genuina i Plomari var en obekymrad, stillsam, "här-är-vår-stad-acceptera-den-eller-inte" känsla. Och vi omfamnade den och mot oss eller någon annan turist så tycktes det inte som om någon gjorde någonting speciellt för att just VI TURISTER skulle känna oss särbehandlade eller nå´t. Det kändes nästan lite märkligt att det verkligen fanns en stad som denna.


Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-04-14 klockan 22:17.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-14, 22:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad är genuint?

Genuint är något som är äkta. Som inte har en falsk fasad.

Det finns genuin turism och det finns oäkta gammaldags byar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-14, 22:27
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vad är genuint?

Genuin = äkta, värklig, riktig; okonstlad, naturlig; oför­falskad, utpräglad. En genuin stockholmare. Uttrycket har icke någon genuin klang för mitt öra. Detta är knappast genuint sjömansspråk. ( Hehe...lägg märke till Sv akademiens felstavning på Verklig.)
_____________________________________________________
By (fornsvenska: byr, by), ett inom gemensam rågång liggande flertal av gårdar (jordbruksfastigheter), vilkas ägor utgör eller i äldre tid utgjort en samfällighet.
I begreppet samfällighet ligger inte, att all jord i byn måste vara föremål för samäganderätt, utan endast att vissa ägoslag, såsom skogsmark och vattendrag, i regel var gemensam egendom för alla jordägare i byn.
Byn utgjorde också enheten (skifteslaget) vid skifte (solskifte o. s. v.) och kan också av detta skäl sägas utgöra en samfällighet. Sådana samfälligheter har funnits från odlingens äldsta tider och i de mest skilda länder: Indien, Kina, Egypten, hela Europa, Mexico och Peru.
Då förr i tiden, åtminstone i de skandinaviska länderna, ej någon väsentlig skillnad fanns emellan stad (köpstad, handelsställe) och land, nyttjades benämningen by inte endast om landsby, utan också, såsom fallet ännu är i Norge och Danmark, om vad man i Sverige nu kallar stad. I de svenska landskapslagarna förekommer ordet by i båda de nämnda bemärkelserna och dessutom i betydelsen av enstaka gård, något som annars vanligen benämnes torp.

Senast redigerad av ricky den 2008-04-14 klockan 22:30.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-14, 22:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vad är genuint?

Om man ska generalisera vad jag klassar som genuint så är en viktig del att det ska finnas liv året om i byn. Inte för att jag behöver livet de har på vintern men att det finns ett liv på vintern betyder att allt inte bara är uppbyggt för turisterna.
Sedan kan man ändå bli förvånad ibland, för några år sedanar vi på Halkidiki och hittade en trevlig by vid namn Skala Fourkas. Fanns en hel del villor och en del hotell och tavernor vid den trevliga stranden. Jag tolkade först byn som att här lever man året om men snart insåg jag att alla villor var sommarbostäder för de som bor i Thessaloniki. Jag frågade slutligen hur mycket folk som bor här året om och fick svaret noll, byn stängs ner på hösten och öppnas sedan följande vår igen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-14, 22:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är genuint?

Ricky! Driver du med oss, eller har du rökt svamp?Eller är det jag som inte förstår?!
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-14, 23:02
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vad är genuint?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ricky! Driver du med oss, eller har du rökt svamp?Eller är det jag som inte förstår?!
// Helén
Nja lite kanske?
Eftersom svaret på grundfrågan blir väldigt olika och individuellt så tänkte jag att oavsett vad man tycker så var mitt svar det rätta...
Iaf om man får tro Svenska akademiens ordlista

PS. Jag fick gå in och editera! Med Nja lite kanske menas inte att jag har rökt lite svamp, utan att jag bedriver lite narr!

Senast redigerad av ricky den 2008-04-14 klockan 23:04.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-14, 23:05
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är genuint?

Ok. Sorry, nu ser jag, såg inte Genuin grekisk by i första inlägget. Jag tar tillbaka det jag skrev om svamp, det blev ju "på sig själv känner man andra" över det inlägget
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-14, 23:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad är genuint?

En genuin gresk by for meg er en by skapt av grekere for grekere.

Det har dermed ingenting med skjønnhet å gjøre, og heller ikke med "vitkalkade hus, blåa stolar, vykortslikt" som Aina nevner. De fleste greske byer er ser jo ikke slik ut, bare på noen få øyer.

Dersom en "genuin by" også er vakker, er jo det selvsagt et pluss. Fordi jeg så definitivt har opplevd flest "genuine byer" på fastlandet, har husene i de vakre byene jeg ser for meg nå, røde taksteinstak og er malt i milde farger som oker og rosa, de er gamle og godt tatt vare på eller nye og bygget i en byggestil som har en fin dialog med de gamle husene. De ligger ved havet eller har utsikt til frukbare sletter eller mektige fjell, de har smale gater og smug, belagt med brostein eller marmor. De har lite neonlys, masseproduserte souvenirer og innkastere.

Dette ble for så vidt en beskrivelse av Nafplio, men den passer også på mange andre, vakre - og ja - genuine greske byer.

Men jeg kan godt trives i "stygge" genuine byer også. Volos eller Thessaloniki, for eksempel, får vel neppe noen skjønnhetspris. Ja selv Argos, Nafplios naboby som er så stygg at "ørnen flyr over med bare en vinge, den andre holder den for øynene", har sin definitive sjarm på sitt ekte, ujålete, hverdagslige vis.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-15, 06:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vad är genuint?

Vem håller med mig om att Karavastamo på Ikaria och Chania på Kreta är äkta =sanna? I alla fall jag själv.

Lefteris
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-15, 06:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vad är genuint?

Intressant!! Jag får ofta frågan om tips på genuina och orörda öar och byar i Grekland.

Detta spörsmål är turismens inre självmotsägelse. Vi vill alla hitta det autentiska, det som ligger bortom allfartsvägarna, oavsett om det handlar om natur eller kultur. Men, som turister är vi själva just en del av exploateringen. Vare sig vi vill eller icke.

Vi prisar det oförstörda, men vad vi oftast försvarar är vår ensamrätt till
upplevelsen. Likt den siste som slunkit in på den trånga nattklubben förklarar vi myndigt att det nu icke rymmes fler, nu måste de stänga dörrarna.

Heltvisst kan det vara bra att det stundtals är svårt och obekvämt att ta sig till känsliga områden med tanke på den kommersiella massturismens
förödande konsekvenser. Men det kan också leda till ett elitistiskt orördhetsideal; hit kan bara de komma som antingen är starka nog att bära 20 kilo på ryggen eller rika nog att flyga in med helikopter

Trots allt finns det ännu mycken plats i den Grekiska övärlden för både äventyrsystna vandrare och vanliga turister. Spannet är ju ännu stort mellan att bygga storflygplatser och lyxrestauranger och det spartanska 30-talsideal som ännu tycks prägla svenska greklandsturister.

Arne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-15, 08:41
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vad är genuint?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Men jeg kan godt trives i "stygge" genuine byer også. Volos eller Thessaloniki, for eksempel, får vel neppe noen skjønnhetspris. Ja selv Argos, Nafplios naboby som er så stygg at "ørnen flyr over med bare en vinge, den andre holder den for øynene", har sin definitive sjarm på sitt ekte, ujålete, hverdagslige vis.
Jeg er så enig! Det er så lett å bestemme seg på forhånd for hva som er ekte gresk, basert på det man blir hjernevasket med i turistbrosjyrer, som er konsentrert om det salgbare, det spektakulære, det vakre, det "mysiga". Jeg syntes Argos var et meget godt eksempel på det jeg mener er en ekte gresk by, og ikke primært en kulisse for turismen.

Tymbaki på Kreta, Filipada i nordvest (hvor elverket har laget plattformer for storkereir på toppen av stolpene, uten at det er for å trekke turister), Arta i samme området, Tripoli sentralt på Peloponnes, det finnes en mengde byer hvor man kan se hvordan grekerne har det og lever uten at de lever av oss.

Turister finner man selvfølgelig over alt, men jeg er enig med dem som mener at en genuin gresk by har sitt liv og sin rytme året rundt, uten at rytmen er helt styrt av oss "inntrengere".
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-15, 09:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad är genuint?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ja selv Argos, Nafplios naboby som er så stygg at "ørnen flyr over med bare en vinge, den andre holder den for øynene", har sin definitive sjarm på sitt ekte, ujålete, hverdagslige vis.
Just Argos som vi alltid bara åker igenom på väg till Nafplio sa vi just när vi åkte igenom i februari skulle få en kväll och en övernattning nästa gång för där verkade så väldigt vardagligt grekiskt....
Vilken härlig beskrivning Merete!! Men SÅ ful är den väl inte???

Grekland har så olika ansikten så jag kan faktiskt inte beskriva "genuint " grekiskt....Ioanninna upplevde jag som en stad som inte sneglar åt turister...likaså Thessaloniki.... Jag tror precis som Merete att man hittar de flesta sådanan ställen på fastlandet....många av byarna på Peloponnesssos också.......Intressant frågeställning...

Men hur vi än vänder på det så ÄR ju vi turister oavsett vilka orter vi är på och visst vill vi väl hitta både husrum och matställen så viss anpassning vill ju ha i alla fall


Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2008-04-15 klockan 09:27. Anledning: Borttag av tillägg
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-15, 09:37
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vad är genuint?

ååååååååååååhhhhhhhh...det som är genuint grekiskt för mig, (bla) åh...den bilden har jag på näthinnan. Har aldrig fått med det på ett riktigt kort..
Det är det lilla, lilla torget på Ios, tidigt på morgonen. (Ja, som turist, kan man faktiskt vara vaken den tiden på Ios, beror kanske på att man är äldre nu, nåja....)
Där vid lilla torget, sitter några gamla grekiska gubbar, med eller utan skägg. Men alla har sitt radband ...
(bredband, höll jag på att skriva!det skulle sett ut det! Men kanske blir verklighet Ios år 2028!!!. Åter till historien!!!)
....och sin kopp kaffe/frappe/ouzo?. De sitter där, på de flätade blå stolarna längs väggen mot husväggen. Några av dem har en keps på sig, någon har en käpp de stöttar båda händerna på, några har ett fåtal tänder kvar i munnen..
..................blundar ni, så är jag säker på att ni säkert ser dem...
Där kommer man som en utomjording på morgonen, rufsig i håret och ska köpa bröd på bageriet...(som en annan hacke hackspett från Kalle Anka...)

Senast redigerad av Ioslina den 2008-04-15 klockan 10:08.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-15, 20:03
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad är genuint?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Intressant!! Jag får ofta frågan om tips på genuina och orörda öar och byar i Grekland.

Detta spörsmål är turismens inre självmotsägelse. Vi vill alla hitta det autentiska, det som ligger bortom allfartsvägarna, oavsett om det handlar om natur eller kultur. Men, som turister är vi själva just en del av exploateringen. Vare sig vi vill eller icke.
Tack för alla intressanta svar och funderingar på min fråga.

"Turismens inre självmotsägelse" - mycket väl uttryckt, Arne. Det var det som låg i min frågeställning, om än jag inte formulerade det lika snyggt! När jag är utomlands så är jag ju turist, fast jag vill helst inte bli jagad av dörrinkastare, ligga packad som en sill (eh...?) på stranden, åka guidad turistbuss...

Samos är nog lagom turistifierat för mig och min familj. "Det var så lugnt och skönt där", sa dottern, när vi pratade om Samos idag. Och kanske hittar jag något genuint kvarter i Samos stad i sommar!

Aina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-15, 20:34
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad är genuint?

Tänker också på vad jag skulle rekommendera turister i Sverige att se och vart jag själv vill åka i Sverige. Stockholms skärgård, Ystad (åh, vad jag tyckte om Ystad - men det var inte samma Ystad som Susanna Alakoski skildrar i Svinalängorna!), Skåne, Bohuslän, Dalarna, midnattssolen! Också i Sverige är det idyll och avkoppling jag söker/rekommenderar, genuint eller inte.

Aina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-16, 10:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad är genuint?

Arnes inlagg sager det jag ocksa skulle vilja saga.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT