Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-04, 13:35
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Hemma från det underbara Kreta, micro reserapport.

Vi har haft glädjen att få vistas 4 veckor på Kreta i augusti och tills igår.
Allting är som det skall, det blir bara bättre och bättre.
Nya överraskningar finns alltid på lut och när man tror att det skall ta slut, så visar det sig bara vara början.
Mycket kort redovisning av resan och våra upplevelser.

Först en vecka i Daratso på hotel Yakintos. Vi stormtrivdes med den lilla poolen, det härliga Bamboo och den grymma!!!!!!!!!! rest/pizzeria Nesaki. Åk dit.
Vi träffade Kickie S i Platanias och gick därefter fel vid ett restaurangbesök (rest låg på fjärde våningen) och vi stegade in på tredje våningen genom en öppen dörr och undrade varför servitören låg på en soffa. Som krögare började man organisera upp det hela och beställde då också drycken. Innehavaren av lägenheten var lite förvånad men lugn och ringde diskret till restaurangen på våningen över. En servitör kom ner och tyckte att det var bättre utsikt hos honom. Vi log och tackade för rådet samt följde med upp. Ett diskret "le pame"/ursäkta var vår kommentar och lägenhetsinnehavare brast ut i ett stort skratt. Det var en go gubbe!

Lite senare var vi några härliga dagar i Nea Chora och njöt. Där har vi många favoriter och To Magazaki besöker vi alltid.Vi tog sedan bilen till Istron och övernattade en natt för att äta hos en välrenommerad krog där.
Taverna Zygoas var bra och det var fullt ös med ett bröllop.
Därefter i full färd över bergen och besök i alla små härliga bergsbyar för fem övernattningar i Mirtos. Här gjorde vi våra mest udda övernattningar någonsin på Hotell Paradis. Vill inte gå in på det helt men det är ett lite annorlunda ställe, som drivs av två bröder, om man säger så. Är ni i Mirtos så kolla in detta hotel. Restaurang Katerina besöker vi alltid och njuter hos Yannis och Hilkka. Votsalo är ett bra restaurang komplement.
En kväll var vi i Agia Fotia, the Rivers Gastronomi på underbart restaurangbesök. En lite undanskymd plats som påmeinner om Paradiset. Ytterligare en kväll var vi på konsert i Ierapetra. Sydöstkusten är en upplevelse av klass.

Sedan blev det tre dagar i Kritsa med ljuvliga kvällar på högre höjd samt en dag på Katharoplatån. Kanske den vackraste dagen någonsin på Kreta, ett mer inspirativt landskap får man leta efter.
Damerna i Kritsa, som försökte sälja sina alster vande sig snabbt med att vi var turisterna som bodde i byn och släppte oss "fria". Ni som varit där över dagen vet vad vi menar.
Att sitta på torget och avsluta dagen var mycket belivande.
En dagsutflyckt ägnades åt Plaka och Elounda. Otrolig miljö och vilken dramatik.
Vidare var det antika Lato var en härlig upplevelse och vilken utsikt.
Perfekt övernattning finns i Kritsa på ett familjehotel, väl att rekommendera.
Att vakna på morgonen och se Mirabellobukten "stiga upp" är otroligt läckert.

Åter till livet, från drömmen i bergen och tre dagar i Rethymnon med fina kontakter med boende svenskar där. Kul kvällar och härliga möten.
Besöket i Agyropolis var fantastiskt med alla små vattenfall. Ancient Lappa var grymt. Avokadon därifrån var den bästa i livet. Drömmen fortsatte i Rethymnon.

Vi avslutade med 5 dagar i Nea Chora och Sardinfestivalen.
I Chania har vi hittat ett favorit torg Plateia 1821, sitt en varm dag här under Platanen och låt tiden stå stilla. Den gör det.
Vet att det finns en hel del Kreta fantaster här på Kalimera, exempelvis Malin M, och tror att det finns ett uttryck där hon säger, oj vad jag längtar ner, när man kommit hem.

Vi instämmer och förhoppningsvis ler ödet mot oss åter och då är vi där snart igen.
Vi får se, men oj vad glad man är att få upptäckt denna del av världen.

Vi sitter nu i fina Blekinge och fryser. Det var inte under 30 grader dagtid och inte under 20 grader nattetid, de tre senaste veckorna.
Stefan i Chania lärde oss ett knep. Mellan 14.00-17.00 sitter man stilla i skuggan på ett ställe som fläktar lite och anpassar kroppen till värmen, utan ac. Det fungerar till fullo anar vi. Rutinen har talat, tack Stefan.

Ni som har höst/vinter resor inplanerade till Kreta kan vi bara säga följande till: Lyckliga ni!, drömmen är nära!

Paul
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-04, 13:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 770
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Tack Polle och Lisbet för rapport.Vilka fantastiska dagar ni har haft. Och vilka underbara människor, både kretensare och svenskar ni har träffat.
Jo, vi har vår resa framför oss med start den 13 december och drygt 5 veckor framåt. Då får ni avundas oss!
Men först en tur till Cykladerna 21 september till 15 oktober.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-04, 13:52
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Tack Polle och Lisbet för rapport.Vilka fantastiska dagar ni har haft. Och vilka underbara människor, både kretensare och svenskar ni har träffat.
Jo, vi har vår resa framför oss med start den 13 december och drygt 5 veckor framåt. Då får ni avundas oss!
Men först en tur till Cykladerna 21 september till 15 oktober.
Hej,
det kommer att bli härligt. Ha det så gott så kanske vi syns i Paleochora!

Paul
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-04, 18:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 959
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Alltid så roligt och inspirerande att läsa om era resor till Kreta.

Jag undrar lite, hur var det på Sardinfestivalen i Nea Chora?

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-04, 19:27
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Alltid så roligt och inspirerande att läsa om era resor till Kreta.

Jag undrar lite, hur var det på Sardinfestivalen i Nea Chora?

/ Anne
Tack för din tanke om våra resor.

Bättre än bäst!

Nea Chora är ju som det är, tänk dig 100 stånd med popcorn, röda korset folk och 20 grillare av sardiner, massor av eldar och grymt många flottar i bukten med levande eldar, glada människor och serveringar som kämpade stenhårt.

Vi är där nästa år igen om livet vill.

Summan är: stora festen i Nea Chora, här ger alla järnet.

Paul
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-04, 20:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Vet att det finns en hel del Kreta fantaster här på Kalimera, exempelvis Malin M, och tror att det finns ett uttryck där hon säger, oj vad jag längtar ner, när man kommit hem.

Vi instämmer och förhoppningsvis ler ödet mot oss åter och då är vi där snart igen.
Vi får se, men oj vad glad man är att få upptäckt denna del av världen.


Ni som har höst/vinter resor inplanerade till Kreta kan vi bara säga följande till: Lyckliga ni!, drömmen är nära!

Paul
Bra uttryckt av mig för så är det verkligen...

Ja vi är några Kretagalningar här Jag har ju följt dina fina bilder på Fb och insåg ju försent att vi var i Platanias samma dag...

Vi sitter nu och tittar på möjligheter att förlänga oktoberresan med några dagar Man blir ju aldrig nöjd... vill bara vara där mer och mer!

Men välkomna hem och det är bara att börja planera nästa resa

// Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-04, 21:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Så som detta var skrivet får jag en stark längtan till Kreta. Var där en vecka 1965 (pank) och fick alltför liten dos. Nån gång ska jag dit igen! Ska då testa om det är som man säger att kalymnosdialekt liknar kretensisk rätt mycket.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-05, 05:11
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Bra uttryckt av mig för så är det verkligen...

Ja vi är några Kretagalningar här Jag har ju följt dina fina bilder på Fb och insåg ju försent att vi var i Platanias samma dag...

Vi sitter nu och tittar på möjligheter att förlänga oktoberresan med några dagar Man blir ju aldrig nöjd... vill bara vara där mer och mer!

Men välkomna hem och det är bara att börja planera nästa resa

// Malin
Malin,
det låter härligt med oktober-resa, med mer och mer!
Hoppas det fungerar, ja, det gör det säkert!

Skall bli kul att höra hur det går.

Paul
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-05, 05:14
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så som detta var skrivet får jag en stark längtan till Kreta. Var där en vecka 1965 (pank) och fick alltför liten dos. Nån gång ska jag dit igen! Ska då testa om det är som man säger att kalymnosdialekt liknar kretensisk rätt mycket.
Är inte speciellt bevandrad i varken det grekiska språket som helhet eller i dialekter.
Emellertid handlar vi våra tvättsvampar av Kalymnosbåten i Chania hamn och det gick alldeles utmärkt att samtala, på stapplande grekiska med svengelska. Så dialekten fungerar nog perfekt, helt övertygad!

Paul
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-05, 09:21
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Efter att ha passerat Åmål (lunch på Tössestugan) på väg till Sunne för en vecka sedan måste jag beundra Malin som åker till Kreta så pass ofta. Detta med tanke på att det är lite längre att ta sig till flygplatsen än vad jag själv har (når Kastrup på max en timme beroende på bil eller tåg).

Celbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-05, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 420
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Sedan blev det tre dagar i Kritsa med ljuvliga kvällar på högre höjd samt en dag på Katharoplatån. Kanske den vackraste dagen någonsin på Kreta, ett mer inspirativt landskap får man leta efter.
Damerna i Kritsa, som försökte sälja sina alster vande sig snabbt med att vi var turisterna som bodde i byn och släppte oss "fria". Ni som varit där över dagen vet vad vi menar.
Kul att ni stannade i Kritsa. När vi var där var vi de enda turisterna som sov över där. Hade en underbar tid där. Vilken häftig by. Håller med om att Katharo är något utöver det vanliga. Gillar dock Lasithiplatån mer.

Tack för rapport Paul!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-05, 09:46
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Efter att ha passerat Åmål (lunch på Tössestugan) på väg till Sunne för en vecka sedan måste jag beundra Malin som åker till Kreta så pass ofta. Detta med tanke på att det är lite längre att ta sig till flygplatsen än vad jag själv har (når Kastrup på max en timme beroende på bil eller tåg).

Celbe
Men fördelen är att jag har många flygplatser "relativt" nära . Landvetter, Oslo, Rygge och Örebro finns inom ca 20 mils radie. Det är nära när man bor i Åmål... 40 mil till Arlanda och Sturup avskräcker inte heller om man hittar en tillräckligt bra biljett Vi har också en flygplats i Karlstad 7 mil bort men där finns tyvärr inga avgångar till Kreta i år.
Det var flera år sedan jag åt på Tössestugan... hoppas det det smakade bra

// Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-05, 10:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 770
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Hej,
det kommer att bli härligt. Ha det så gott så kanske vi syns i Paleochora!

Paul


Jaa! Det skulle vara roligt.
Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-05, 10:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Hemma från det underbara Kreta, micro reserapport:

Ni som har höst/vinter resor inplanerade till Kreta kan vi bara säga följande till: Lyckliga ni!, drömmen är nära
Paul
Takk for din H e r l i g e reisebeskrivelse
- d e n satte fart i Kretalengselen _

Vi er blant "de lykkelige"
- har ( 2 uker på Peloponnese +)
5 1/2 uke på Kreta og se fram til

D e t blir deilig, men f.t. nyter vi det fantastiske været vi har her hjemme
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-06, 17:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Vi kom ju ner lite för sent för att kunna träffas i Mirtos. Men det får väl bli nästa gång, ni är på Kreta.
/ Jannis
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-09-07, 04:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

[quote=pollebosse;314117...Stefan i Chania lärde oss ett knep. Mellan 14.00-17.00 sitter man stilla i skuggan på ett ställe som fläktar lite och anpassar kroppen till värmen, utan ac. Det fungerar till fullo anar vi. Rutinen har talat, tack Stefan.... Paul[/quote]


Själv stiger jag in i duschen ca 14.00 och bereder mig på att, med ett fläckfritt yttre, arbeta i denna vår hetta utan att svetten syns!

//Kikh
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-07, 05:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 770
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Kickie; har du aldrig hört talas om ordet "SIESTA"?
Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-09-07, 07:54
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Vi kom ju ner lite för sent för att kunna träffas i Mirtos. Men det får väl bli nästa gång, ni är på Kreta.
/ Jannis
Absolut!

Paul
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-09-07, 07:57
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Själv stiger jag in i duschen ca 14.00 och bereder mig på att, med ett fläckfritt yttre, arbeta i denna vår hetta utan att svetten syns!

//Kikh
Olika metoder för olika situationer.
Jag intygar ditt fläckfria yttre.

Jennie hälsar så mycket, hon glädjer sig verkligen över de alster hon numera bär.

Paul
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-09-08, 10:44
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: 3+1 veckor på Kreta aug -sept

Ni har verkligen njutit av resan och hittat nya smultronställen, Ja Paul så blir det nästan alltid när man åker till Kreta eller hur?
Ni har också hittat vårt favorittorg i Chania, Plateia 1821, visst är det en lunga i Chania. Var ni hos Nikos kafenion?
Ha det bra i Blekinge och gack ut i skogen, den är full med svamp, åtminstone om man vet var den finns.
Vi har fyllt två korgar nu före vi ger oss av.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT