Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-14, 22:33
Mats&Kicki Mats&Kicki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 2
Standard Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Funderar på att åka till Karpathos i sommar och har tittat på olika hotell.
Någon som har erfarenhet av hotellen Journeys End eller Ladis.
Mysfaktor, avstånd till stad /strand, resturanger.

Är karpathos värt ett besök?

Mats&Kicki
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-15, 07:43
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Karpathos är verkligen värt en resa.En fantastisk ö att upptäcka.
Har ingen som helst erfarehet av just de hotellen och enligt Apollo ligger de ju en bit bort,särskilt Journeys end.Men det är ingen obygd där,bara lite längre till stan.Avståndet till stranden verkar vara ca 500 m för båda och det är väl inget att säga om.Jag har haft mycket längre eftersom jag alltid bott inne i stan.Hör av er för mer info om ni väljer Karpathos.Cia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-15, 07:57
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Jag bodde på Ladis för ett par år sedan. Enkelt, lugnt. Såg inte till någon personal, förutom den bulgariska städerskan, på hela veckan. Fördel: nära till musiktavernan Pelagos. Promenaden på ca 15 minuter in till stan var ok för min del.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-15, 14:59
sven sven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Har bott på Journeys End i september, mycket trevligt väl underhållet lägenhetshotell, med en stor fin pool o område med solstolar. Till strand ca 500m max 5 minuter, är denna delen av stranden vid Pigadia som är bäst. Till centrum ca 1,5 km promenad. Kan rekomendera Journeys End.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-15, 16:51
Mats&Kicki Mats&Kicki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Känns bra att få positiva svar om Hotellet Journey"s end .Det var nog det hotellet som vi var mest inne på att boka.Känndes lite långt från stan bara, men en promenad på kvällningen är ju inte fel.Tar gärna emot mer information om Karpathos som är värt att veta .Bra stränder ,bra resturanger och mysiga byar.Ska bli spännande att se om ön lever upp till våra förväntningar.Tack på förhand
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-16, 15:39
sven sven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Vi tyckte att det var mycket bättra att bo där än inne i centrum, bullrigare osv..restauranger finns det gott om...flesta helt ok...La Mirage vid hamnpromenaden..uppe på terrassen är mycket trevligt..bredvid en liten turistfälla Sofias? Place fullt av skandinavier av någon anledning..maten är ok..men finns många andra ställen i samma klass...Vi hyrde bil o körde runt, var på de flesta stränder i de flesta byarna. Alla med sin charm.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-16, 17:32
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

"Är karpathos värt ett besök?"

Hej!

Ja, Karpathos är en härlig ö som har allt, lagom liten och genuint grekisk. Vi bodde i Pigadia en vecka i juni 2006, hyrde bil och åkte runt hela ön på en dag. För två veckor sen var vi på Rhodos men vi tycker att Karpathos var mycket trevligare. Ha det så bra, var ni än bor så är det nära till allt. Vi bodde på Atlantis mitt i Pigadia och tyckte det var perfekt.

Britt, Åland
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-17, 22:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Citat:
Ursprungligen postat av Mats&Kicki Visa inlägg
Funderar på att åka till Karpathos i sommar och har tittat på olika hotell.
Någon som har erfarenhet av hotellen Journeys End eller Ladis.
Mysfaktor, avstånd till stad /strand, resturanger.

Är karpathos värt ett besök?

Mats&Kicki
Ja Karpathos är definitivt värt ett besök enligt min uppfattning. Pigadia stad är kanske inte Greklands mest pittoreska, men helt OK att bo i och äta gott i om kvällarna.

Vår passion är sköna stränder och sol o bad, och då är det svårt att tänka sig något bättre än Karpathos. Dock inte stranden i stan. Vid vårt besök för tre år sedan blev det mycket buss (20 min) till stranden Amopi som erbjuder både stor sandstrand och mindre stenstrand. Bara att välja. Och en restaurang mitt emellan dem som erbjuder toppengod mat och trevlig service till lunchen.

I somras blev det ett andra besök, då två veckor. Som vi brukar hyrde vi scooter och åkte ett par dagsturer runt på ön. Men framför allt blev det flera dagar än vanligt med scooter (hela 8 dagar) för att smidigt kunna åka till och från tre underbara stränder strax norr om Pigadia stad. De heter Achata (som blev vår favorit), Apela (klassad som en av de finaste i Medelhavet) och Agia Panagia. Dessa tre stränder blir mitt hetaste tips om ni inte är helt "anti sol&bad". Hoppas ni får en fin tur till Karpathos.

/Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-18, 10:04
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Tack Masse för bra info om stränder dit man kan åka scooter! För vi har nu bokat Karpathos i juli 09 och gillar verkligen att susa runt och känna den varma vinden och kryddoften! Ska bo strax utanför Pigadia och tänkte åka runt till lite olika stränder och byar. Hur är vägarna och avstånden? Till Olymbos by har jag läst att man kan åka med båttur, stämmer det?
En som redan längtar!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-18, 13:56
lomba lomba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Dere kan dra til Olympos med båt, og det er en nydelig tur. Dere legger til i Diafani, og tar bussen til Olympos.
Det finnes flere "turistfeller" blant restaurantene i Pigadia, men stort sett er det bra mat og hyggelig betjening.
Hvis du vil spasere i litt mer gresk nabolag, vekk fra havna,har restauranten "Feggari" meget god mat.
Jeg har vært på Karpathos siden 1997, og det vil nok alltid være den øya jeg vender tilbake til. Dette er en EKTE gresk øy. menneskene er veldig hyggelige, og trenger du hjelp til noe, så får du det.
Håper dere får en flott tur til denen genuine øya.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-19, 10:32
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Hotell Journeys End / Ladis, Apollo

Hej!
Resebyråerna brukar anordna utflykter till Olymbos och jag tycker du ska ta en sån så att du vet vad du tittar på... Vi åkte med Airtours och vår guide Lenita var superbra! Hon berättade historien om Olymbos dåtid och nutid på ett mycket bra sätt. Vi fick besöka ett Karpatiskt hem och fick en rundvandring i byn. Hade vi åkt dit på egen hand så hade Olymbos bara varit en by på Karpathos som vilken by som helst. Och vi hade inte fattat nåt! Resan dit går som sagt med båt utefter kusten fram till Diafani, där det finns några tavernor och restauranger. Buss hämtar och åker upp till Olymbos, resan upp tar ca 20 minuter. Vi fick ca 1 timme i Olymbos på egen hand och hann då med att besöka en taverna och handla med oss lite olivolja och honung. Båtresan tar uppemot 1,5 timme. När vi åkte var det mycket blåsigt och vi som satt ute på båten hade behövt hörselproppar eftersom vinden nästan slet bort öronen :-).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT