Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-30, 18:12
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Peloponnes i påsken uten bil?

Jeg har tidligere vært i Nafplio og tatt dagsutflukter derfra med moped, men denne gangen kunne jeg tenke meg å ta buss fra Aten til en annen hyggelig by. Har dere noen tips?

Stikkordet er nettopp at jeg kun er avhengig av offentlig transport - og at det er en hyggelig plass i slutten av mars, ikke helt dødt.

Går det buss direkte fra flyplassen, for eksempel?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-30, 18:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponnes i påsken uten bil?

Det går expressbuss till flera av de större byarna på Peleponessos från Aten. Men beroende på hur långt in eller upp i Peleponessos du ska, så kan det, trots express, ta lite tid.Mycket beror på hur länge du tänkt stanna?
Du kan även flyga till Kalamata och hålla dig där som bas och därifrån ta bussar ut på fina turer runt stan. Ancient Messini, Mystras, vägsträckan mellan Kalamata och Sparti måste vara en av Europas vackraste.
Runt Kalamata finns mängder med fina bergsbyar och bussförbindelserna är ok. Hur de allmänna bussförbindelserna till Anc. Messini är under lågsäsong har jag inte en aning om. Nu i juli gick det buss en gång i veckan till dit. På onsdagar, så jag missade det tyvärr. Till Sparta från Kalamata går de regelbundet (och kan inte föreställa mig att de gör annat även under lågsäsong) och från Sparta finns det sedan anknytningsbuss till Mystras. I annat fall kan du ta taxi dit från Sparti.
Från Kalamata kan du också göra turer upp till bergsbyarna runt omkring. En av de stora fördelarna med K är de många bussförbindelserna. Men det har ju även Nafplion. Skulle du ändå få för dig att resa tillbaks till Nafplion så råder det säkerligen ingen brist på sysselsättning där heller, trots att du redan varit där.
Oj haha så svårt detta blev. Det finns ju så mycket att göra på Peleponessos. Ediit; Såg nu att du bara ska stanna över påsk. Ca en vecka alltså eller kortare?Jag skulle välja antingen Kalamata eller Nafplion som bas i sådana fall och sedan göra korta dagsutflykter därifrån.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-30 klockan 18:54.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-30, 18:49
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Peloponnes i påsken uten bil?

Tusen takk for detaljert og nyttig informasjon! Ja, jeg har bare en uke til rådighet, så jeg ønsker egentlig ikke å reise så mye, men være på ett sted. Sist utforsket vi byen Nafplio og nærområdet, så denne gangen ville jeg gjerne oppdage en annen by/del av Peloponnes.

Skal undersøke forslagene dine nærmere. Takk igjen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-30, 20:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponnes i påsken uten bil?

Måste tillägga att jag inte varit i Mystras själv men då det var en av platserna jag hade tänkt hinna besöka så tog jag reda på bissförbindelserna tex.
Mitt hjärta blev kidnappat av en 3000 år gammal by och dess underbara invånare och efter att ha rest mellan Aten Nafplion Isthmus KalamataKoroni Aeropolis Agios Nikon och Kardamyli m.m med lokalbuss så fick det gärna låta sig kidnappas med min goda vilja.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-30, 20:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Peloponnes i påsken uten bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Mitt hjärta blev kidnappat av en 3000 år gammal by och dess underbara invånare.
Vilken by var det?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT